September 20, 2001
Hej
Jag köpte ett beg PS2 Satin SIlver, i annonsen står det att det medföljer ett minneskort. I annonsen är det en bild på ett PS2 med ett silvrigt minneskort. Han skrev nyss till mig och sa att det inte var hans PS2 på bilden. Bilden var på ett PS2 som står på ett golv, så man förutsätter att det är hans konsol på bilden.
När jag får grejerna är det ett gult PSX minneskort på 1MB (ej original).
Jag klagade till säljaren, då jag ansåg att det silvriga PS2 minneskortet ska ha medföljt, och han sa att han kunde återbetala 80:- till mig.
Vem har rätt? Han har inte specificerat minneskortet, men jag tycker man kan förvänta sig att det är ett PS2 minneskort som säljs iom att det säljs med ett PS2.
Ska jag godta 80:- eller kräva mer?
det gamla minneskortet ä väll värt max 50:- så då får jag isf 130:- , men det billigaste jag kan få tag på ett PS2 minneskort original silver är 300:-
Var lite konsumentvägledare, vad säger ni?
February 12, 2003
Jag tycker helt klart att det ska medfölja ett sånt som det är på bilden, iom att han inte sagt nånting annat.
Säg åt honom att han ska fixa fram ett nytt (original) kort till dig, eller åtminstone mellanskillnad så du får ett originalkort.
Sen finns ju självklart mysiga 32-meggare på typ webhallen för 200 spänn, har jag för mig.
September 20, 2001
abishai wrote: Stog det inte 'original minneskort' utan bara 'minneskort' vilket kan betyda vilken tillverkare som helst i annonsen så har han rätt och egentligen ska inte behöva ge dig något. Ta de 80kr och se glad ut.
På bilden är det ett minneskort i silver, vilket jag inte har fått, och med tanke på att det är ett PS2 som säljs så borde det ju vara ett PS2 minnneskort, så jag håller inte med.
September 20, 2001
JohanK wrote: är det itne specificerat att det är hans ps2 på bilden så betyder det ingenting
Det är normalt att använda egna bilder, annars skulle jag kunna ta kort på grannens bil och sälja om jag själv har en i mycket dåligare skick. Bilden som användes var inte någon standardbild från SONY, utan en bild tagen från ett vardagsrum med PS2an ståendes på golvet. Vad finns det för anledning att tro att det inte är det exet som säljs?
September 20, 2001
Gjorde en jämförelse och skickade till honom. Han verkar rätt arg nu. Visst, det är småpengar, men det är principen...
En säljare säljer en bil, en Corvette, med en vinge på ibak av trä som
är av en helt annan färg än bilen. I annonsen medför han sedan en
bild, en bild på sin grannes Corvette, men denna har en vinge som är i
samma färg och mycket coolare och bättre än den säljaren har. I
annonstexten står det att bilen är utrustad med en vinge. En köpare
köper bilen utan att ha möjlighet att först kolla på den.
Tror du att han skulle bli glad och vara nöjd med köpet när han ser
att bilen inte alls stämmer överens med bilden som han kollade på när
han bestämmde sig för att köpa bilen? Bilen kostade 165 000:- Han får
pröjsa 20000:- till för att få rätt vinge. Där är det solklart att
säljaren har blåst köparen.
Det är samma sak här, fast i mindre skala, dock samma %-sats.
February 16, 2005
om han inte vill punga ut kosingen: anmäl honom till akutions/annons-sidan där du såg annonsen så kan han bli avstängd där i alla fall, då blir det "obekvämt" för honom att inte betala dom 80 kronorna, är det en större sida som tradera eller blocket kanske han vill använda den sidan igen.. svårt om man är portad... i alla fall på tradera där dom har lite mer pers. uppgifter
September 20, 2001
Var på blocket. Har mailat chefen där för att han ska svara på om säljaren har begått regelbrott genom att använda annan bild och ej specificera detta.
Säljaren blir argare och argare, kanske borde ringa och snacka med hans farsa, han bor på samma adress, så det finns viss chans att han inte är så gammal (inte för att jag säger att det är illa att bo hemma länge...)
February 16, 2005
Edvuld wrote: Var på blocket. Har mailat chefen där för att han ska svara på om säljaren har begått regelbrott genom att använda annan bild och ej specificera detta.
Säljaren blir argare och argare, kanske borde ringa och snacka med hans farsa, han bor på samma adress, så det finns viss chans att han inte är så gammal (inte för att jag säger att det är illa att bo hemma länge...)
man får ju inte öppet i en tråd typ skriva "handla inte av "nått namn" för han är miffo" här men man kan ju lägga till en liten kommentar i sign att personen med denna mail gör Dåliga affärer... så slipper vi andra råka ut för sånna.. eller bryter det oxå mot nån regel?
September 20, 2001
Lodisen wrote: Det är ditt eget fel som inte frågade exakt vilka komponenter och produkter du köpte av honom. För att följa ditt exempel.
- Hej! Vill du köpa?
- Ja, jag köperDu köper något du inte frågat om. :cy:
Kan fortfarande inte förstå att man ska behöva fråga om något om det är med på bilden.
Om du ser en annons: Corsair 512MB PC3200RAM och så är det en bild på ett XL minne, skulle det varit ditt eget fel när du köper det då och det visar sig vara ett C2 som ligger på halva priset, bara för att du inte frågade att det var det som var på bilden som var till salu?
Verkar som många har olika åsikter om detta. Jag anser själv att det är bedrägeri.
September 20, 2001
Ska bara berätta att Blocket.se har givit mig rätt...
FRÅGA:
> Om jag har förstått rätt så är det alltså inte tillåtet att använda en
> bild i en annons, om bilden inte fullständigt representerar varan som
> säljs, såvida inget annat anges. T.ex. man får inte använda en bild på
> en produkt och sedan sälja en annan modell?
SVAR från blocket.se:
Bilden som finns med i annonsen ska vara den samma som varan om inte annat ange.
1 Guest(s)