August 10, 2001
Hej alla hängivna hårdvarufans!
Jag är rätt sugen på att köpa en ny burk fast jag har funderat ut och in på NÄR jag ska köpa nytt.
Priserna på Intels prollar och AMD:s också för den delen, ligger rätt lågt nu och man kan ju faktiskt få ett Geforce 4 för en rätt billig slant idag! RAM ligger på rätt hyfsade priser också.
Men "snart" så kommer ju AMD:s 64 bitars prolle och specifikationerna på nästa Geforce kort verkar ju minst sagt lovande, speciellt med ljussättningstekniken!
Så ska man vänta tills dess kanske? Eller ska jag behålla migg Geforce 3 ti 200 och köpa allt annat nytt och köpa geforce 5 eller vad det kommer heta till nästa sommar kanske när priserna lär vara mer humana?
Och OM det är "rätt tid" att köpa nu vad ska man investera i egentligen? Jag är mer eller mindre enbart ute efter bra game-prestanda! Det lutar lite åt p4:a på 2,53 Ghz ... Bra val? Bra mobo till en p4:a ?
Tack på förhand!
/Agathorn
April 1, 2001
Sådär tänker man alltid när man ska köpa ny burk. Det spelar ingen roll när man köper en dator, det dröjer några månader så känns det gammalt i alla fall, och det blir inte bättre om du väntar ett par månader innan du köper nytt liksom.
Det är ju alltid så att "snart" kommer det nya som är så mycket bättre än detta blablabla, det kommer man inte ifrån tyvärr :/
Jag tycker du ska slå till nu när du är sugen på en ny burk, då blir det förmodligen kortare tid kvar tills du köper en ny igen också 🙂
March 15, 2002
de beror ju på hur man ser på saken.. skillnaden mellan geforce3 o geforce4 e ju inte alls lika stor som skillnaden mellan geforce4 o radeon 9700.. geforce5 kommer antagligen va ännu snabbare. därmed tycker ja de e värt o satsa på. 64 bitars processorer kommer antagligen också va ett stort steg i utvecklingen. jag hade väntat. tror geforce5 kommer hålla ett bra tag. mycke längre än geforce4.
August 10, 2001
Jag lirade precis UT2003 nu och det vore ju inte fel med ny burk snart alltså! Det märkte man ju helt klart, hehe.
På de stora banorna t.ex. var det stört omöjligt att använda något form av snipervapen pga allt hack!
Men jag väntar nog till Hammerprollen i alla fall ... Kommer väl ångra mig gravt om jag köper nu tror jag!
May 31, 2002
visst kan du sitta och vänta på hammern, men det kommer att dröja innan den landar och det kommer dröja ännu ett tag innan den blir billig.
Samma gäller för nv30.
Vi ska ju komma ihåg att geforce 4 kostade 6000 när den kom. Bättre då att köpa ett ati den här gången. 9500 verkar bli oförskämt bra för lilla slanten den ska kosta.
För övrigt är ju inte GF4 särskilt bra för cs.
Så om du då känner att du vill vänta på 9500 så kan man ju hoppas att herr barton finns ute då.
August 10, 2001
Så om jag nu ska köpa nu snart så är det bättre att köpa Radeon 9500 istället för Geforce 4 Ti 4200 ?
Står dock och väger nu mellan Intel och AMD vad gäller prollen ifall jag köper nu. Intel med rambus är ju klart snabbast men det är ju så dyrt med de minnena. AMD verkar ju snabbast om man nu ska "nöja sig" med DDR ... Å andra sidan så har AMD bara 266 buss medans Intel har 533 Mhz buss ...
May 31, 2002
Agathorn wrote: Så om jag nu ska köpa nu snart så är det bättre att köpa Radeon 9500 istället för Geforce 4 Ti 4200 ?
Står dock och väger nu mellan Intel och AMD vad gäller prollen ifall jag köper nu. Intel med rambus är ju klart snabbast men det är ju så dyrt med de minnena. AMD verkar ju snabbast om man nu ska "nöja sig" med DDR ... Å andra sidan så har AMD bara 266 buss medans Intel har 533 Mhz buss ...
Ja troligen kommer 9500 vara ett bättre val, men det är svårt att vara helt säker på vad 9500 kommer att kosta. det lär dock inte dröja så länge innan vi får veta. Och stirra dig inte blind på mhz. sätt ihop ett paket med moderkort, minne och cpu i den prisklassen du tänkt dig och se efter vilken av dem som kommer att prestera bäst.
August 10, 2001
Jag orkade inte vänta längre utan har nu beställt följande :
Intel Pentium 4 2,53 Ghz Boxed PC533 : 3 234 :-
Hercules 3D Prophet 9700 PRO 128 MB DDR : 4 495 :-
Enermax Fläkt 80 mm * 2 : 282 :-
Recom Flatkabel Floppy "Rund" 45 cm : 112 :-
The Super Slot Cooler : 120 :-
Artic Silver 3 : 95 :-
Rund kabel IDE ATA133 60 cm blå : 300 :-
Antec Performance Plus 1080AMG 430W True Power : 1 990 :-
Abit IT7 MAX2 i845E : 2 390 :-
Corsair DDR XMS3200C2 512MB : 2 492 :-
25 pack CR-R : 118 :-
Summa med frakt: 16 368 :-
Hoppas att man kan klocka en del nu också!
Någon som vet någon sida där det finns en guide för hur man klockar en P4:a ? Hur man tar på Artic Silver 3 osv osv ?
mvh
Agathorn
2 Guest(s)