AMD 64 vs P4 HT|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD 64 vs P4 HT
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter just nu i desperata nydatorköparplaner. Har så klart tittat runt lite och insett att det är AMD64 man skall ha om man skall vara en riktig innekille ;).

Nu är det så att jag verkligen avskyr AMD. Jag har haft 4.5st och jag har inte direkt avgudat någon av dem.
De få pentiumdatorer jag har haft har alltid varit kungliga.

Frågan jag ställer mig är om jag nu skall välja ett nytt system med en P4 3.0 Ht eller något motsvarande typ AMD64 3000+. Är verkligen AMDn så mycket bättre? Kan någon komma med några bra argument eller skall jag strunta i alla skriverier och helt enkelet köpa mig en P4:a

Dessa AMDburkar jag haft:

AMD k6-2 (krånglade hela första året tills jag uppgraderade mig till 98se)
AMD 1600+ (funkade kanon, fast den var ful)
AMD 1600m (skräp, ostkaka, fel, usch, sälj säger jag)
AMD duron 1.2ghz (funkar bra fast just nu startar den inte 🙁 )
AMD 1800+ (hade den bara en stund och på den stunden han den förstöra en hel vecka för mig)

Dessa Pentiumbrukar har jag haft på senare tid:

P4 2.0ghz NW (grym, fin, kanon, jag dyrkade den)

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
685722
August 2, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej AMD64 är inte specielt mycket märkbart bättre ifal man inte älskar att överclocka och köra 3dmark. helt vanligt så märker du ingen skillnad.
gör som jag gå emot strömmen och kasta ut AMD och köp en prescott 🙂

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
685734
August 2, 2004 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

_Ajin_ wrote: Nej AMD64 är inte specielt mycket märkbart bättre ifal man inte älskar att överclocka och köra 3dmark. helt vanligt så märker du ingen skillnad.

Mot strömmen? Jag som trodde att Intel var störst i världen på processorer. Till ämnet så tycker jag att man ska köpa det som känns bäst. Sitter man och oroar sig om att datorn ska krasha så får man ju magsår och sånt

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
685736
August 2, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel har alltid känt "stabilare" än AMD. AMD har känts som "budget" alternativet.

Har ägt både AMD och Intel.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
685737
August 2, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Allvarligt talat så beror det nog mest på vilket märke man gillar. Men som lägget är just nu hade jag nog hoppat över Prescotten, och gått på en AMD64. Prescott är varm, och presterar inte bättre än sin föregångare.
A64:orna funkar problemfritt för de flesta.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
685763
August 2, 2004 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

pcw wrote: Intel har alltid känt "stabilare" än AMD. AMD har känts som "budget" alternativet.

Hur det känns har väl inget med verkligheten att göra?
A64 är nog det bästa man kan köpa för tillfället pris/prestanda mässigt iaf.
Men om du nu hatar AMD så lär du köpa en Intel iaf oavsett prestanda.
Jag är nöjd som fan med mitt system iallafall.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
685802
August 2, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

tänker du spela så ska du klart ha AMD, tänker du köra en massa applications så är intel ditt val....

Hansen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
685820
August 2, 2004 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

pcw wrote: Intel har alltid känt "stabilare" än AMD. AMD har känts som "budget" alternativet.

Tycker inte du ska säga så då det bara är skit du snackar, känner massor som har AMD, har aldrig krånglat. AMD är grymt prisvärt!

Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
685824
August 2, 2004 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: tänker du spela så ska du klart ha AMD, tänker du köra en massa applications så är intel ditt val....

Du kanske borde "läsa" upp dig! A64:an presterar bättre än prescott i spel och i "office applications". http://www.anandtech.com.

AMD kändes lite som budget förut men med dagens priser så har det verkligen försvunnit.

Personligen skulle jag ha satsat på AMD. Intel's senaste har verkligen inte varit något att hänga i julgranen!

Jag bryr mig inte om ifall det är AMD eller intel som jag köper. Jag går helt enkelt efter det som ger mest för pengarna!

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
685929
August 2, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

tänker du spela så ska du klart ha AMD, tänker du köra en massa applications så är intel ditt val....

Du kanske borde "läsa" upp dig! A64:an presterar bättre än prescott i spel och i "office applications".

ehh? vem har sagt något om prescott och vem har sagt att amd är bättre på applications.. testerna får prata för sig själv plzz spara dina kommentarer...

http://www.tomshardware.com

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
685932
August 2, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket svår dilemma, med tanke på att AMD genomgår socketbyte så känns det som ett osäkert kort. Precis som med P4 Prescott enligt mitt tycke. Då Prescott alstrar värme som en gasolugn, är ingen höjdare direkt.
Northwood serien är pålitilig och presterar lika väl som prescott eller bättre (iaf dom testerna som jag har läst).

Jag skulle ha kört på en P4 3.0ghz NW tillsammans med en billig i865pe planka.

Jag har tidigare kört i åratal amd Athlon k7 och ha varit mycket nöjd, dock så kändes XP serien budget. Så jag valde o köra på Intel (P4)

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
686100
August 3, 2004 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=_Ajin_]Nej AMD64 är inte specielt mycket märkbart bättre ifal man inte älskar att överclocka och köra 3dmark. helt vanligt så märker du ingen skillnad.

Mot strömmen? Jag som trodde att Intel var störst i världen på processorer. Till ämnet så tycker jag att man ska köpa det som känns bäst. Sitter man och oroar sig om att datorn ska krasha så får man ju magsår och sånt

Då menar jag att alla säger att Prescotten är värdlös och hur varm som helst. så jag köpte en prescott och den var ju inte speciellt varm och den var inte värdelös och den gick att klocka som fan...
Intel kanske är ströst pga färdiga datorer och bärbarta.. men bland sånna som håller till på Nordichardware och liknande så är det nog mest amd som gäller och kommer även att gälla för mig om något år när alla barnsjukdommar har försvunnit ifrån amd64..

iceman89
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
686186
August 3, 2004 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

hur varm blir en prescott?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
686206
August 3, 2004 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Beror på vilken Prescott, dom som ligger under 3Ghz orginal är inte lika varma som dom över.
Kanske är för att dom är av en nyare stepping ?

Men tycker fortfarande dom är för varma/prestanda. Jag vill ha en tyst burk
utan att behöva kämpa med att hålla temperaturerna inom rimliga gränser.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
686258
August 3, 2004 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

Du kanske borde "läsa" upp dig! A64:an presterar bättre än prescott i spel och i "office applications".

ehh? vem har sagt något om prescott och vem har sagt att amd är bättre på applications.. testerna får prata för sig själv plzz spara dina kommentarer...

http://www.tomshardware.com

Läs nu noga din lilla nybakade fjortis; med prescott menade jag intel generellt, för det var den cpu'n det var mest snack om! I dem senaste cpu-testen så har amd gått förbi intel i media-endcoding....vilket var intel's starkaste område hittills.

Lägg av med att vara en sån fan-boy och bli lite objektiv; tomshardware.com har dessutom varit känt för att vara lite jäviga!

PS. Nästa gång du vill svara på ett inlägg så försök låta lite mindre som en arrogant snorunge.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
686484
August 3, 2004 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för alla svar. Tror det blir en intel iaf så slipper jag tänka på hur mycket jag inte tycker om burken hela tiden. Känns lite fel att slänga ut 10k på något man inte gillar.

btw: Det är fanimej inte klokt att inte en enda tråd på i det här forumet inte kan fortgå utan att två snubbar ryker i luven på varandra...

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
687413
August 4, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe 😉

Själv har jag kört intel sen min thunderbird brann upp i förra århundradet när kylfläkten pajade (moderkortet rök då också) , visst det är personligt för mig , har byggt flera AMD's åt polare och dom funkar fint. Och jag har funderat länge på a64 men tog en 3.2 northwood istället för att jag ville sova lungt och inte må dåligt 😉

Det är mycket möjligt att jag i framtiden hoppar på 64bits tåget men just nu känns det inte lönt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 84
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL