September 17, 2001
Hejsan, hej kära NH-anhängare.
Jag går i tankarna om att uppgradera min dator en aning. En AMD64 S939, antingen 3200+ eller 3500+ p.g.a. deras prisvärdighet, är tanken att systemet skall grunda sig på. Problemet är dock att jag inte har mer än 3000 kr att röra mig med.
En processor + ett moderkort går på ca 3000 kr, vilket innebär att jag inte har råd med något grafikkort förens kommande månad (vilket jag naturligtvis är helt inställd på). Dock, som det ser ut nu, så har inget S939-moderkort stöd för både AGP och PCI-e. Jag vill nämligen kunna nyttja mitt nuvarande grafikkort tills dess att jag har pengar med ett nytt, vilket givetvis kommer att ett PCI-e-graffe.
Har ni några tips och/eller råd på bra moderkort, eller någon tanke kring det hela? Finns det bra moderkort med PCI-e och AGP-port till S939-plattformen?
Btw, varför jag är lite off beror på att jag ligger i lumpen, och såldes inte har tid att sitta och spana in en massa benchmarks, recensioner osv. längre.
God jul på er!
June 27, 2002
http://www.datorbutiken.com/se.....ASR939DUAL
Både Agp och PCI-E samt väldigt br apå överklockning.
April 20, 2002
"OBS! Detta moderkort fungerar inte med någon ATX 2.0-nätdel oavsett märke/modell (t.ex Antec Smartpower osv)"
Detta lät ju lite skrämmande, är det någon speciell sorts nätagg de talar om?
Har ett HIPER Type-R och undrar om det går med det.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 27, 2002
Ja det är ett ATX 2.2 nästan alla nya är 2.2.
http://www.datorbutiken.com/se.....torder=asc
Det står vad det är för standard på dem.
September 17, 2001
Tack för svaret. Har kikat på det moderkortet tidigare, men har hört dåliga saker om ASRock. Är lite osäker. Finns inget annat alternativ är det väl bara gilla läget. Dessutom så kan ett nytt moderkort inhandlas senare, då detta inte är så dyrt.
ASRock 939Dual-SATA2 - 675:-
AMD64 3200+, boxad - 1595:-
Tack för hjälpen.
November 27, 2003
NH|sibbor wrote: Tack för svaret. Har kikat på det moderkortet tidigare, men har hört dåliga saker om ASRock. Är lite osäker. Finns inget annat alternativ är det väl bara gilla läget. Dessutom så kan ett nytt moderkort inhandlas senare, då detta inte är så dyrt.
ASRock 939Dual-SATA2 - 675:-
AMD64 3200+, boxad - 1595:-Tack för hjälpen.
Just det moderkortet har rosats av i stort sett hela presskåren, speciellt om man använder sig av de små tweaks som finns 😉
//Andreas
September 17, 2001
Delph1 wrote: Just det moderkortet har rosats av i stort sett hela presskåren, speciellt om man använder sig av de små tweaks som finns 😉
Gott att höra. Småtweaks?
EDIT: Jag har ett Qtec-PSU ala http://www.qtec.info/products/.....rtnr=13263 . Någon som finner info ang. kompatibilitet med moderkortet?
November 27, 2003
NH|sibbor wrote: [quote=Delph1]Just det moderkortet har rosats av i stort sett hela presskåren, speciellt om man använder sig av de små tweaks som finns 😉
Gott att höra. Småtweaks?
EDIT: Jag har ett Qtec-PSU ala http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13263 . Någon som finner info ang. kompatibilitet med moderkortet?
Det är främst för överklockare och andra freaks så man får tillgång till mer spänning med moddade BIOS och liknande 😉
Det där agget är jag 99% säker på att det är ATX1.3 så det bör fungera.
//Andreas
February 12, 2003
Det som pressen däremot inte lagt fram angående det där moderkortet är att det finns _ett_ BIOS som klarar över 274HTT (OCWB1), och att det suger ganska hårt rent allmänt, jag lyckades själv med bortåt en sju-åtta coldboots i rad när jag försökte boota i 300+HTT.
Och VDimm är ingen höjdare heller. Många må älska kortet, men jag hatar då det. 😉
September 17, 2001
Fick datorkomponenterna idag. Tyvärr var processorn inte kompatibel med den nuvarande BIOS-versionen som moderkortet är flashat med.
"Warning: Unknown CPU revision."
Får hoppas att proppen har samma revision som nämns i patchnotes under version 1.30: http://www.asrock.com/support/.....2.htm#bios
Eftersom jag inte har någon sådan där hypdermodern mojäng kallad floppy, eller ens någon ful liten plastskiva - alá diskett - att trycka i floppyn har jag varit tvungen att riva runt på vinden (märk ordet vinden), och stressat runt efter disketter i den sista julrushen.
Ska flasha om en stund, när jag fått reda på alla kablar och skit. Jag säger då det: fan om det inte fungerar.
En sibban sur i juletid = icke bra, och något han ogillar.
April 20, 2002
Garantin finns fortfarande kvar om man behöver flasha antar jag?
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
September 17, 2001
Tintin wrote: Garantin finns fortfarande kvar om man behöver flasha antar jag?
Skit i garatin. Datorkomponenter slits och förstörs titt som tätt 😉
Btw, min floppy var paj, så har ringt runt och frågat efter en. Har antagligen fått fatt på en nu. Polarna har inte heller floppy. Hmm, hur kommer det sig att de flesta moderkortstillverke fortfarande vägrar fixa "bättre" BIOS? Floppy belongs to the past.
September 17, 2001
Fick tillbaks mitt moderkort från DB.com för 3-4 dagar sedan. Tog ca en månad, men antar att de haft mycket att göra efter jul. DB.com flashade moderkortet till version 1.50, och vips känner känns min Venice igen.
Än så länge har jag endast upplevt problem med IDE/SATA-diskarna - slave/master hit och dit - likt många andra, men moderkortet verkar stabilt.
Har dock inte installerat mitt Gainward 7800 GTX då jag saknar en 6 pins-strömkabel till kortetet, men det skall införskaffas imorrn. Därefter återstår det att se vad moderkortet har att erbjuda i stabilitet och överklockningsmöjligheter.
Btw, idle-temp på proppen ligger omkring 32-35 grader Celsius, vilket är rätt ok.
1 Guest(s)