March 27, 2003
Hade tänkt att skaffa mej en digitalkamera så jag gick in på pricerunner och kollade lite...
Nu är frågan vad alla dessa termer betyder;
Optisk zoom
Digital zoom
filtergänga
videolagringsmöjlighet
Videoutgång
Är något minneskort jag bör undvika samt hur stort behöver man?
stort tack till den som klarar detta... 😛
September 17, 2001
adamnassjo wrote: Optisk zoom
Digital zoom
VideoutgångÄr något minneskort jag bör undvika samt hur stort behöver man?
Optisk zoom är helt enkelt hur mkt optisk zoom kameran har (ehm :P). Optiken är ju själva maskineriet som tar in bilden. Så om du zoomar optiskt försämras inte bildkvalitén, som det gör med den digitala. Den digitala zoomen förstorar egentligen bara det "inzoomade" området på en bild, utan att använda optiken. Kan säkert vara praktiskt ngn ggn.
Videoutgången är till för att ex koppla kameran direkt till TV:n så du kan titta på dina bilder och/eller filmer.
September 17, 2001
adamnassjo wrote: okej, så optisk zoom är viktigare än digital då...
Kan man ställa in hur stora bilderna ska bli i kameran?
Optiskt är mkt viktigare, men en bra komination är väl trots allt att föredra. Glömde dra upp minnet i mitt förre inlägg; det spelar inte så stor roll vilken typ av minne du har. Ju snabbare minne kameran stödjer desto bättre egentligen. Vid överföring av bilder/filmer från kameran är det oftast minnet som sätter överföringshatigheten. Har man långsamt minne tar det längre tid än med ett snabbt (ganska så självklart), men det spelar inte ngn vidare större roll egentligen, för man har väl tid att överföra bilder eller? Tar ju max några min.
Storlek på minnet sade några: "64-128MB bör duga". Tycker det är lite fel faktiskt; 256MB+ är att rekommendera om du ändå köper nytt. 128MB tar slut snabbt, det vill jag lova. Är du ute och vandrar med kameran i handen finns inget värre än att se nåt fint och minneskortet är fullt av andra fina saker. Snåla inte med minnet är mitt råd!
I de flesta kameror kan du ändra upplösning och kvalité, även komprimeringsmetod; *.tif, *.jpg m.m. Valen varierar från kamera till kamera, men rent genrellt så går det till så.
Hoppas du blev ngt klokare.
September 17, 2001
adamnassjo wrote: japp mycket klokare, men frågan är nu bara vilken typ av minneskort som är snbbast (eller bland de snabbare)...?
"Minnesmedia ... Hastighet
Compact flash 4x ... 600 kB/s
Compact flash 8x ... 1,2 MB/s
Compact flash 12x ... 1,8 MB/s
Compact flash 24x ... 3,6 MB/s
Multimediacard ... 300 kB/s
Smartmedia ... 600 kB/s
Memorystick ... 800 kB/s
Secure digital ... 1,5 MB/s
xD ... 3,0 MB/s
USB-hastigheten ligger på ca 1,2 MB/s så för att fullt kunna utnyttja överföringshastigheten på de snabbare minneskorten är firewire- eller USB 2.0-läsare att föredra."
1 Guest(s)