September 15, 2003
Hej,
Köpte nyligen en skärm från Datorbutiken.se som jag är missnöjd med och som jag vill returnera (Ångrat köp inom 14 dagar)
Undrar dock med folk som har erfarenhet av dem hur kinkiga de är vid returer?
Skärmen finns förstås ingen skråma på, men själva kartongen som den kom i är ena handtagshålet lite sönderslitet (alltså, numera ett hål som är ungefär 3 gånger så stårt som det originella handtagshålet). (dock nästan säker på att det var posthanteringen som gjorde detta).
Nåja, det låter ju som ett ynkligt litet "fel", men hur kinkiga är dom eg? Kan dom verkligen neka ett ångrat köp pga. såna petitesser?
October 22, 2002
_Danneman_ wrote: Hej,
Köpte nyligen en skärm från Datorbutiken.se som jag är missnöjd med och som jag vill returnera (Ångrat köp inom 14 dagar)
Undrar dock med folk som har erfarenhet av dem hur kinkiga de är vid returer?
Skärmen finns förstås ingen skråma på, men själva kartongen som den kom i är ena handtagshålet lite sönderslitet (alltså, numera ett hål som är ungefär 3 gånger så stårt som det originella handtagshålet). (dock nästan säker på att det var posthanteringen som gjorde detta).
Nåja, det låter ju som ett ynkligt litet "fel", men hur kinkiga är dom eg? Kan dom verkligen neka ett ångrat köp pga. såna petitesser?
vem bryr sig om ett kartong? (DB är så fattiga när dem pakar in saker)
lägg in skärmen i ett nytt karton (med orginal kartongen) och skicka tillbaks de.... vill de inte returnera skärmen så vänd dig DIREKT och omdelebart till komsumentombudsmannen.
September 15, 2003
Jag borde kanske ha uttryckt frågan såhär:
"Vad är den futtigaste petitess som DB använt som ursäkt för att förvägrat er ångrat köp?"
Det kanske hade gett en lite bättre fingervisning av hur dom är funtade (jag har ju ingen riktig egen erfarenhet av deras support etc).
March 20, 2001
_Danneman_ wrote: Nej.
Föresten - hurså?
då är det inga problem att häva köpet så länge dom har skickat den till dig och inte din mor eller far.
Nu ska ni få lära er en kul grejj. Enligt Svensk lag så har den som inte är myndig rätt att köpa saker som ungdommar i vanliga fall in köper(när jag säger vanliga fall menar jag typ tidningar, böcker, godis osv.). Så om db inte vill ta tillbaka din skärm säger du bara åt din målsman att ringa db och säga att dom får ta tillbaka den och att du ska ha pengarna tillbaka eftersom du inte hade fått lov av dom att köpa den. Enkelt. Och nu står det säkert på deras sida att man måste vara 18 osv för att få köpa eller att man måste ha målsmans tillstånd för att köpa osv. Men som omyndig får man inte ingå i avtal.
edit: kan inte garantera att det funkar eftersom jag inte testat det själv. Men det ska funka i teorin.
September 15, 2003
Waco wrote: [quote=_Danneman_]Nej.
Föresten - hurså?
då är det inga problem att häva köpet så länge dom har skickat den till dig och inte din mor eller far.
Nu ska ni få lära er en kul grejj. Enligt Svensk lag så har den som inte är myndig rätt att köpa saker som ungdommar i vanliga fall in köper(när jag säger vanliga fall menar jag typ tidningar, böcker, godis osv.). Så om db inte vill ta tillbaka din skärm säger du bara åt din målsman att ringa db och säga att dom får ta tillbaka den och att du ska ha pengarna tillbaka eftersom du inte hade fått lov av dom att köpa den. Enkelt. Och nu står det säkert på deras sida att man måste vara 18 osv för att få köpa eller att man måste ha målsmans tillstånd för att köpa osv. Men som omyndig får man inte ingå i avtal.
edit: kan inte garantera att det funkar eftersom jag inte testat det själv. Men det ska funka i teorin.
Hehe, låter som en ide att testa med någon mindre kostsam vara 😉 Närå, öppent köp 14 dagar räcker väl 🙂
Tack iaf
1 Guest(s)