Ångrat köp på DB.se ?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ångrat köp på DB.se ?
_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 402
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2004 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Köpte nyligen en skärm från Datorbutiken.se som jag är missnöjd med och som jag vill returnera (Ångrat köp inom 14 dagar)

Undrar dock med folk som har erfarenhet av dem hur kinkiga de är vid returer?

Skärmen finns förstås ingen skråma på, men själva kartongen som den kom i är ena handtagshålet lite sönderslitet (alltså, numera ett hål som är ungefär 3 gånger så stårt som det originella handtagshålet). (dock nästan säker på att det var posthanteringen som gjorde detta).

Nåja, det låter ju som ett ynkligt litet "fel", men hur kinkiga är dom eg? Kan dom verkligen neka ett ångrat köp pga. såna petitesser?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
530155
February 2, 2004 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_ wrote: Hej,

Köpte nyligen en skärm från Datorbutiken.se som jag är missnöjd med och som jag vill returnera (Ångrat köp inom 14 dagar)

Undrar dock med folk som har erfarenhet av dem hur kinkiga de är vid returer?

Skärmen finns förstås ingen skråma på, men själva kartongen som den kom i är ena handtagshålet lite sönderslitet (alltså, numera ett hål som är ungefär 3 gånger så stårt som det originella handtagshålet). (dock nästan säker på att det var posthanteringen som gjorde detta).

Nåja, det låter ju som ett ynkligt litet "fel", men hur kinkiga är dom eg? Kan dom verkligen neka ett ångrat köp pga. såna petitesser?

vem bryr sig om ett kartong? (DB är så fattiga när dem pakar in saker)
lägg in skärmen i ett nytt karton (med orginal kartongen) och skicka tillbaks de.... vill de inte returnera skärmen så vänd dig DIREKT och omdelebart till komsumentombudsmannen.

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
530158
February 2, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte bryr sig en normal människa om en kartong - men det betyder ju inte att DBs fölk inte gör det 😉

Tja, får väl anta att de är normala människor och returnera det hela. Tack 🙂

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
530159
February 2, 2004 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

off topic va e d för skärm ?

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
530162
February 2, 2004 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Philips 109B50

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
530175
February 2, 2004 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du under 18?

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
530182
February 2, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej.

Föresten - hurså?

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
530184
February 2, 2004 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

bara skicka tillbaks, såvida inte skärmen är direkt sliten ser jag inget problem i det.

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
530191
February 2, 2004 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag borde kanske ha uttryckt frågan såhär:

"Vad är den futtigaste petitess som DB använt som ursäkt för att förvägrat er ångrat köp?"

Det kanske hade gett en lite bättre fingervisning av hur dom är funtade (jag har ju ingen riktig egen erfarenhet av deras support etc).

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
530194
February 2, 2004 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_ wrote: Nej.

Föresten - hurså?

då är det inga problem att häva köpet så länge dom har skickat den till dig och inte din mor eller far.

Nu ska ni få lära er en kul grejj. Enligt Svensk lag så har den som inte är myndig rätt att köpa saker som ungdommar i vanliga fall in köper(när jag säger vanliga fall menar jag typ tidningar, böcker, godis osv.). Så om db inte vill ta tillbaka din skärm säger du bara åt din målsman att ringa db och säga att dom får ta tillbaka den och att du ska ha pengarna tillbaka eftersom du inte hade fått lov av dom att köpa den. Enkelt. Och nu står det säkert på deras sida att man måste vara 18 osv för att få köpa eller att man måste ha målsmans tillstånd för att köpa osv. Men som omyndig får man inte ingå i avtal.

edit: kan inte garantera att det funkar eftersom jag inte testat det själv. Men det ska funka i teorin.

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
530337
February 2, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: [quote=_Danneman_]Nej.

Föresten - hurså?

då är det inga problem att häva köpet så länge dom har skickat den till dig och inte din mor eller far.

Nu ska ni få lära er en kul grejj. Enligt Svensk lag så har den som inte är myndig rätt att köpa saker som ungdommar i vanliga fall in köper(när jag säger vanliga fall menar jag typ tidningar, böcker, godis osv.). Så om db inte vill ta tillbaka din skärm säger du bara åt din målsman att ringa db och säga att dom får ta tillbaka den och att du ska ha pengarna tillbaka eftersom du inte hade fått lov av dom att köpa den. Enkelt. Och nu står det säkert på deras sida att man måste vara 18 osv för att få köpa eller att man måste ha målsmans tillstånd för att köpa osv. Men som omyndig får man inte ingå i avtal.

edit: kan inte garantera att det funkar eftersom jag inte testat det själv. Men det ska funka i teorin.

Hehe, låter som en ide att testa med någon mindre kostsam vara 😉 Närå, öppent köp 14 dagar räcker väl 🙂

Tack iaf

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL