Apple ipod eller iriver?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple ipod eller iriver?
Princessie
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2004 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hey!

Jag är ny här men jag hoppas jag gör rätt. hehe
Min mamma har bestämt sig för att köpa en mp3 spelare åt mig och den ska vara den bästa. laugh

Vi ska antingen köpa Apple ipod 15 gb eller Iriver H120 (iHP-120).

Vilken tycker ni är bäst? om man skulle jämföra.
🙄 wink

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
611653
May 3, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ipoden AEGER Irivern om du ska ha top of the line.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
611655
May 3, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

tindy_14 wrote: Ipoden AEGER Irivern om du ska ha top of the line.

amen to that!

Visst, ipoden kanske inte är smidigast av alla, men du får fanimej fetaste designen och bästa funktionerna... (tips köp från usa de är betydligt billigare där...)

Tomas_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 937
611657
May 3, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

men vänta på ipod mini!!

Jag tror jag ska köpa en sån! den äger ju ipoden på alla sätt. 15gb är bara overkill och oöverskådligt, 4gb räcker gott och så är den mycket mindre, snyggare och skall ha ett ännu bättre meny-system. Dessutom billig, lanseringspris 250USD. Relativ billig ska jag säga..

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
611668
May 3, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tomas wrote: men vänta på ipod mini!!

Jag tror jag ska köpa en sån! den äger ju ipoden på alla sätt. 15gb är bara overkill och oöverskådligt, 4gb räcker gott och så är den mycket mindre, snyggare och skall ha ett ännu bättre meny-system. Dessutom billig, lanseringspris 250USD. Relativ billig ska jag säga..

jupp iPod minin är fin den med, och eftersom den är släppt i usa kan du beställa den därifrån och slippa vänta på att den kommer till sverige 😉

Tomas_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
611674
May 3, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

japp. billigare också. Funderar seriöst på att göra det. Tror ni att den kommer att sjunka nämnvärt den närmsta månaden? I usa alltså.

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
611692
May 3, 2004 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

på vilket sätt är 15Gb overkill?

dels så täcker den ungefär ganska lagom min musiksamling (ok alla har kanske inte samma behov...), och dels så är den utmärkt som bärbar hårddisk!

funtar själv på en ipod 15Gb, men har också kollat på Creatives 30Gb-modell, som verkar helt ok. nån med erfarenhet? (hijack!! hijack!!)

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
611699
May 3, 2004 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

japp. ska man ha en "hårddisk" med sig ska man ha Ipod. Om du ska ha mp3 spelare ska du ha iRiver.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
611721
May 3, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Som tidigare har fastställts, Ipod helt klart. Även om man bara ska ha den som mp3-spelare

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
611728
May 3, 2004 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: på vilket sätt är 15Gb overkill?

dels så täcker den ungefär ganska lagom min musiksamling (ok alla har kanske inte samma behov...), och dels så är den utmärkt som bärbar hårddisk!

funtar själv på en ipod 15Gb, men har också kollat på Creatives 30Gb-modell, som verkar helt ok. nån med erfarenhet? (hijack!! hijack!!)

jag har en creative jukebox zen 20gb (samma som 30gb fast.. mindre hdd), och den kan man inte iaf ha som extern hårddisk, utan man måste ha ett speciellt program för att dra över filerna... sen så är det ju en hårddisk i dem, så de drar mycket ström (min jukebox zen spelar iofs musik i 14 timmar i sträck), och så är de tyngre än mindre som har flashminne... känns fett flödigt med 20gb, för jag har inte ens så mycket musik... har typ 2gb, sen går jag omkring med filmer o bajs på den som jag kan dra över hos nån polare o kolla...

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
611734
May 3, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=BeatL]på vilket sätt är 15Gb overkill?

jag har en creative jukebox zen 20gb (samma som 30gb fast.. mindre hdd), och den kan man inte iaf ha som extern hårddisk, utan man måste ha ett speciellt program för att dra över filerna... sen så är det ju en hårddisk i dem, så de drar mycket ström (min jukebox zen spelar iofs musik i 14 timmar i sträck), och så är de tyngre än mindre som har flashminne... känns fett flödigt med 20gb, för jag har inte ens så mycket musik... har typ 2gb, sen går jag omkring med filmer o bajs på den som jag kan dra över hos nån polare o kolla...

du säger att det inte går att ha som extern hårddisk, sen säger du att det går.. bestäm dig 🙂

är väl inga problem att installera drivisar/program för att dra över diverse filer?

ipod har batteritid på ~8h, så 14h är inte direkt att "dra mycket ström" i mina ögon.
jag har runt 15Gb musik, så det känns rätt skönt att ha gott om plats... speciellt om man vill backupa filer på den, utan att behöva ta bort musiken.

Tomas_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
611745
May 3, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ipod mini hade runt 10timmar läste jag. Duger väl, borde hinna till ett strömuttag annars.

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
611749
May 3, 2004 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

min MD-spelare jag har nu räcker runt 6-8 timmar, och det funkar faktiskt bra. har den en eller ett par dagar, sen laddar jag den under natten. funkar finfint 🙂

14h är ju rena drömmen i jämförelse 😀

Princessie
Medlem
Forum Posts: 2
611861
May 3, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh tack för alla svaren! 😀

Jag vill nog ha ipoden... laugh
för den är så himla cool, hehe

men på internet står en massa dåliga saker om den och dess batteri, om att man måste byta batteri och att d är jobbigt. 😕
och att det är BARA 8 timmar speltid.. hmm.. men jag vet inte än hur mycket speltid jag behöver 😛

Gah. Men jag har beställt den från apple.se nu. :blink:

Kungfo
Medlem
Forum Posts: 3
802545
December 21, 2004 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

om du beställde från apple så antar jag att du inte har fått den ännu!? 😛

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
802591
December 21, 2004 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kungfo wrote: om du beställde från apple så antar jag att du inte har fått den ännu!? 😛

fan, ett halvår bara.
Kunde du inte bättre 🙄

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
802654
December 22, 2004 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Varför inte en lite mer avancerad iRiver som du kan titta på film på oxå. Om du är ute och far med tåg tex.

Det råkar finnas en HÄR

Kungfo
Medlem
Forum Posts: 3
813116
January 3, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=Kungfo]om du beställde från apple så antar jag att du inte har fått den ännu!? 😛

fan, ett halvår bara.
Kunde du inte bättre 🙄

borsan bestälde en ipod från apple.se, efter 3 månader gav han upp och köpte den från annat ställe…

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
813124
January 3, 2005 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Sony har släppt HD-spelare med ganska överlägsen batteritid och fint utseende 😉

(Dom har mp3-stöd :P)

//Andreas

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
813570
January 4, 2005 - 3:25 am
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: [quote=keffing]

du säger att det inte går att ha som extern hårddisk, sen säger du att det går.. bestäm dig 🙂

är väl inga problem att installera drivisar/program för att dra över diverse filer?

läs igen... man måste ha ett speciellt program för att föra över filer, och därmed så tycker jag inte den kvalifierar sig som extern hårddisk... det går inte att dra över filer direkt i explorer... sen ifall man vill koppla in den hos en polare så måste man tanka ner programmet o drivisarna, och det är bara osmidigt som fan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 212
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL