Är det lönt att köpa? Lite frågor om framtiden... Hjälp!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är det lönt att köpa? Lite frågor om framtiden... Hjälp!
Risby
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 3, 2007 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Är det lönt att köpa en dualcore nu eller ska man vänta på quadcore - och när kommer det, kommer priset vara onödigt dyrt och kommer det prestera out of the box så att säga och kommer det vara ny Socket eller kan man uppgradera men hålla kvar moderkortet?
Till min nästa dator vill jag helst ha något man kan uppgradera efter 1-2 år (processorn och grafikkortet och behållare moderkortet alltså).

När jag köpte min nuvarande (754 tror jag) gick alla över till 939 direkt sen efter ett tag fanns inga prollar för mitt moderkort i lager så hann aldrig uppgradera min Athlon XP 2000+, sen dog AGP ut men uppgraderade till ett GF6600GT.

Men min nästa dator vill jag kunna uppgradera proccessorn kanske 2 år efter som jag sa, finns det en möjlighet om man är med från starten till en Socket? PCI-E kommer väl inte försvinna nu heller och 2GB RAM räcker nog ett bra tag.

Sugen på en Shuttle, men vill nog ha ett 8800GTS eller kommer det nyare kort snart som kanske är mindre, billigare och effektivare. Om det kommer nya sockets till quad kommer väl nya Shuttles som kanske är lite anpassade åt större kort?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1121844
March 3, 2007 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

AMDs Prestandasocketar är alltid relativt kortlivade, oavsett vad tillverkaren själv säger. Intels socketar får man betrakta lite annorlunda eftersom det är samma socket men styrkretsarna istället sätter stopp för framtida uppgraderingar.

AM2 som AMD har idag är kompitabel med den kommande AM2+ som deras quad-cores kommer att använda och Intels kommande quad-cores kommer använda sig av den kommande Bearlake-styrkretsen.
Intel håller ett fruktansvärt tempo just nu med nya processorer och styrkretsar och har gjort så i ett år nu.

En prestandasocket/moderkort är med andra inte speciellt långlivad och det eftersom det är dessa som leder utvecklingen framåt och hela tiden kräver uppdatering för att verkligen vara i främsta ledet.

Idag är dock PCIe garanterat standard så så långt är det lugnt, men om man nu vill vara som mest säker hade jag satsat på AMD för framtiden. Med Intel så kommer du med största sannolikhet behöva köpa nytt moderkort för den kommande serien av processorer.

//Andreas

Risby
Medlem
1121877
March 3, 2007 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret, men när kommer ADMS Quad ut för persondatorer? Såg att priset på just deras X2 är riktigt lägre jämfört med Core 2 Duo vilket skulle kunna göra att man köper en sådan nu och sedan uppgraderar till deras Quad om det då kommer vara AM2, men vad kommer vara skillnaden mellan AM2 och AM2+ fast de är kompitabla?

Risby
Medlem
1121893
March 3, 2007 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat på ett system jag verkar sugen på:

Shuttle SN27P2 nForce570
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz 2x512Kb 65W Socket AM2
2GB Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN DDR2 PC2-6400 800MHz
Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2
BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 320MB DDR3
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail

12 000 kr, men finns det något man borde byta ut. Är t.ex. X-Fi Gamer-ljudkortet "fake" för att sälja ljudkort till gamers? Vill väl helst ändå inte ha ett integrerat, har något AC'97 på mitt nuvarande och fått pilla med EQn rätt ingående för att få ut ett okej ljud.

Allting var under datorbutikens "Bygg din egen dator", då borde väl till exempel BFG 8800GTS-kortet få plats i Shuttlen jag valt, den har en PSU på 400W som borde räcka gott och väl då deras är rätt kraftfulla.

Minnen är väl rätt viktiga i en presterande dator, finns det något bättre alternativ runt samma prisklass (2,2k)?

Är det bättre att vänta, kommer något att falla i pris radikalt snart? Valde en 3800+, vill hellre uppgradera till en Quadcore till AM2 senare och köpa något billigare nu men som fungerar bra till spelen ändå.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1121900
March 3, 2007 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Barcelona kommer presenteras på måndag, men är en Opteron så desktop kan nog dröja till efter sommaren i värsta fall.

Skillnaden mellan AM2+ och AM2 är främst HT3.0, vilket innebär en högre bandbredd mellan komponenter, vilket dock inte är helt nödvändigt idag med desktops eftersom vi inte maxar HT1.0 som det är.

X-Fi skulle jag personligen endast ta om jag är ute efter EAX 3 och 4. Ljudkvalitén är bättre med många andra kort från t.ex. M-Audio, Terratec, Auzentech. etc.
Spelprestandan är lite bättre med X-Fi-korten med även de har en del lustigheter i och med de kassa drivrutinerna.

Shuttles nätagg är av utmärkt kvalité så deras 400W borde verkligen nog för ett 8800GTS 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 392
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL