May 17, 2004
är det värt att sattsa på en 1080p?
jag har nu varit och kollat på en sån här platt tv, och jag vill ha något framtidssäkert.
plasmorna har alltid varit en favorit, men jag har också tänkt att köra upp datorn mot tv-n och då är det lättare med en lcd. utöver det så är just stödet för hdtv något som känns bra inför framtiden.
men, tvn som jag såg med bra bild hade bara stöd för 720p (och någon hokus pokus upplösning på 1354 x 768, ungefär) och jag undrar hur framtidssäker den är?
så, hur framtidssäker är 720an?
February 17, 2004
Sveriges sändningar ska tydligen vara 1080. Det kommer ju gå över till högsta möjliga bildkvalitet eftersom det vore dumt att använda en sämre teknik. Men skillnaden är inte allt för stor på normalstora skärmar.
GA-EX58-UD4P | Core I7 920 | Gainward 260 GTX GS | Corsair 3x2GB DDR3 | 2x30GB OCZ Vertex RAID0 | Antec NeoHE 550W
July 1, 2003
Gå gärna in på minhembio.com. Det forumet är väldigt bra och har mycket information om tv apparater. När jag läst där så verkar många säga att man inte kan se nån direkt skillnad mellan 720 och 1080 på det avståndet man sitter och kollar på. Så dom flesta tycker det är onödigt med en tv som kan visa 1080 eftersom dom kostar mer.
Men finns även dom som säger att man ser storskillnad så man vet inte redigt vilka man ska lita på. Men verkar vara flest iallafall som tycker 720 räcker gott och väl. Sen beror nog hur stor skillnad det syns på hur stor tvn är.
May 6, 2002
MutatedHero wrote: Sveriges sändningar ska tydligen vara 1080. Det kommer ju gå över till högsta möjliga bildkvalitet eftersom det vore dumt att använda en sämre teknik. Men skillnaden är inte allt för stor på normalstora skärmar.
1080p? Det är jag lite tveksam till då det kräver duktigt med bandbredd.
2 Guest(s)