July 18, 2002
Har tänkt mig lägga drygt 7k på ett datorpaket. Inget spelpaket, snarare för musikskapande och grafiskt arbete. Det viktigaste är att lådan är tyst, men jag är för okunnig för att bygga dator med annan kylning än luft.
Vad tror ni som är lite mer kunniga & erfarna om detta? passar bitarna ihop med varandra? Osv. Tack!
- Antec Miditower NSK6500 430W
- Asus - Socket 775 - ATX Intel P965 (P5B) - PCI-E / SATA II/ DDR2
- Asus GeForce 7600GS Silent 512MB - PCI-E / TV-Ut / DVi
- Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 PC2-6400
- Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" 2x1.8GHz / 800MHz / 2MB (Boxed)
- 2x Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.10
- Sony NEC Optiarc Intern IDE AD-5170 DVD±RW 18x - Svart (Dual Layer)
- Deltaco FireWirekort 400 PCI
Summa: 7522 kr
January 7, 2006
Det är kompatibelt, jag skulle tro att det är ganska tyst också.
Jag vet inte hur nätagget är, men t.ex. Corsairs nätagg är väldigt tysta.
Jag vet inte hur tysta Seagates diskar är numera, men diskar låter i allmänhet ganska mycket. Jag ska nog köpa Scythes hårddiskljuddämpning snart, om du vill ha jättetyst så kanske du ska fundera på det också.
Jag tror att Samsungs diskar kan vara tystare, men jag har inte jämfört med Seagates nyare diskar och vet därför inte.
Du kan ju fundera på att byta ut orginalkylningen också (processorn) 🙂
August 9, 2003
Håller med ovan, är nog ganska tyst men ett par saker till skulle kunna göra den ännu tystare. Ny processorkylning och troligen också ett nytt nätaggregat. Jag har också hört att samsungs diskar är tystast. jag har en. Tyst? Nja allt är relativt 🙂 men den låter i alla fall inte mer än mina andra diskar.
Processorfläkten och nätagget kan du alltid byta ut senare då du ändå får dem till processorn och lådan.
July 18, 2002
Bra åsikter. Jag har, precis som ni säger, tänkt mig att ljuddämpa ännu mer men lägga krutet på det först när jag fått lådan och lyssnat hur allt låter. Jag gick på Barracuda-diskarna eftersom jag själv använt dessa och fått för mig att de är tystast och mest hållbara...
En annan fråga, hur vet jag vad processorn behöver för kylning? vad är bra temperatur för en processor? Vad är bra temperatur inne i en låda? För en hårddisk? Osv.
July 27, 2002
En hårddisk ska väl ligga runt 40 helst men det finns folk som antyder på att hårddiskar går sönder lättare om de INTE går varmt.
Jag hade en Samsung disk på tidigare datorn och den var enligt mig tyst.
Nu har jag Hiatchi i raid0 och de är faktiskt tystare .. (kanske bra ljuddämpning..).
1 Guest(s)