Att handla med kreditkort utan att bli blåst...|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Att handla med kreditkort utan att bli blåst...
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

...på mer än man ska handla för.
Steg 1: Du öppnar ett nytt konto (Kom ihåg att hålla kontot tomt)
Steg 2: Du skaffar ett kreditkort wireat till det kontot
Seg 3: Du kollar vad du ska köpa, med kreditkortet, givetvis, om du beställer utomlandsifrån är det oftast det enda alternativet.
Självklart tar du reda på priset :roll:.
Steg 4: Du lägger över den summan du ska betala för prylen du ska beställa på kontot.
Steg 5: Du beställer, och uppger ditt kreditkortsnummer.
Done. Och det bästa är att de aldrig kommer kunna dra ifrån mer pengar ifrån ditt konto, om du enbart använder det till shopping.
En förutsättning är att man orkar fixa allt det här, måste kännas bra om man är paranoid av sig.

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
596602
April 14, 2004 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är ju standard beteende? Särskilt om man beställer utomlands.. det värsta är dock att ett VISA kort kostar och det är dumt att ha 2 st drällandes... om man nu ändå ska pröjsa för ett extra kort kan man lika gärna köra med ett Amex Blue där man är försäkrad mot sån shiet som carding

Jonas Klar
Member
Medlem
596609
April 14, 2004 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Vampis wrote: Detta är ju standard beteende? Särskilt om man beställer utomlands.. det värsta är dock att ett VISA kort kostar och det är dumt att ha 2 st drällandes... om man nu ändå ska pröjsa för ett extra kort kan man lika gärna köra med ett Amex Blue där man är försäkrad mot sån shiet som carding

Jo, jag vet... Men om man nu inte råkar veta om det...;)

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
596611
April 14, 2004 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är sant. Bra guide annars 🙂

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
596616
April 14, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Lösningen heter e-kort pojjkar. Det har jag kört med en hel del. Man skapar "fiktiva" VISA-nummer med en liten applikation som banken tillhandahåller. Numret har en köpgräns och är bara giltig för ett köp. Dessutom gäller det bara i en månad. Helt underbart. 😀

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
596618
April 14, 2004 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Men som sagt kostar det också 🙂

Det är faktiskt synd att banken bara har massa betaltjänster för en sån här sak. Man tycker ju att man redan betalar för deras tjänster... betalkkort, internetbank etc etc..

och om jag inte minns helt fel så tillhandahåller väl inte alla banker ekort?

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
596631
April 14, 2004 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Föreningssparbanken har E-kort.

Men i ärlighetens namn så är inte detta att vara lite "övernojjig"?
Sannorlikheten lär vara lika stor att nån har "hijackat" bankomaten och tar reda på din kod... Eller kolla kvittot som du tappat när du har handlat på Willys och betalat med kortet...

Givetvis om man har blivit blåst så svider det, men jag tror att det är relativt sällan det händer! Det är nog större sannorlikhet att bli rånad!

Ska tillägga att jag har handlat med både mitt VISA och MC på nätet flera gånger utan att ha blivit "online-rånad"!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
596675
April 14, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte heller haft problem med mitt visa.

Amex blue är visserligen försäkrat osv, men det är ett rent kreditkort.

Dvs du handlar på det och sen får du en räkning.
Osäker på om man får betala får räkningen eller inte, vissa kort funkar så.
Sen så kostar det 300 om året, så om man kan är e-kort ett bättre alternativ.

Jag ska dock skaffa ett amex blue, men det är för att det är så jäkla snyggt 🙂

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
596680
April 14, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Man är väl "försäkrad" mot lurendrejeri med alla kort?
Sen så ska du inte säga kreditkort i ditt "tips" utan snarare Bankkort. Om du har ett kreditkort kvittar det vad du har på kontot.
Sorry om jag verkar besserwissrig, men rätt ska va rätt 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
596753
April 14, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Man är väl "försäkrad" mot lurendrejeri med alla kort?
Sen så ska du inte säga kreditkort i ditt "tips" utan snarare Bankkort. Om du har ett kreditkort kvittar det vad du har på kontot.

Rätt ska vara rätt... Men jag orkar inte edita...:)

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
596851
April 14, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Man är väl "försäkrad" mot lurendrejeri med alla kort?

/me håller inte riktigt med. Även kreditkort har kreditgräns! Så det spelar visst roll vad man har på kontot!

Sorry om jag verkar besserwissrig, men rätt ska va rätt wink

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
596892
April 14, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Lösningen heter e-kort pojjkar. Det har jag kört med en hel del. Man skapar "fiktiva" VISA-nummer med en liten applikation som banken tillhandahåller. Numret har en köpgräns och är bara giltig för ett köp. Dessutom gäller det bara i en månad. Helt underbart. 😀

Vilka banker är det som har denna tjänst? Om Länsförsäkringar har den har jag då missat möjligheten...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
596945
April 15, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Vilka banker är det som har denna tjänst? Om Länsförsäkringar har den har jag då missat möjligheten...

Att ett bolag har banktjänster gör det inte till en bank.
Det är ingen RIKTIG post!!!!

Continental Op
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 92
596951
April 15, 2004 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Räcker det inte att bara ha två konton i samma bank? Jag har ett konto med visa kortet på som lönen går till där jag inte låter saldot bli alltför stort. Sen har jag ett konto till där det är mkt mkt mer pengar och där fonderna ligger men som inte är kopplat till kortet. Eftersom jag inte använde internetbanken så är den enda kopplingen mellan kontona telefonbanken och den får väl anses hyfsat säker?

Json_81
Member
Medlem
597025
April 15, 2004 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Continental Op wrote: Räcker det inte att bara ha två konton i samma bank? Jag har ett konto med visa kortet på som lönen går till där jag inte låter saldot bli alltför stort. Sen har jag ett konto till där det är mkt mkt mer pengar och där fonderna ligger men som inte är kopplat till kortet. Eftersom jag inte använde internetbanken så är den enda kopplingen mellan kontona telefonbanken och den får väl anses hyfsat säker?

Ja, så länge ingen är på kontot samma dag som lönen kommer 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
597528
April 15, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Min tanke var att få den här typ klistrad, eller nåt, men den kanske inte dög... Ska jag lägga tíll nåt?

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
597637
April 15, 2004 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Kamelryttarn]Lösningen heter e-kort pojjkar. Det har jag kört med en hel del. Man skapar "fiktiva" VISA-nummer med en liten applikation som banken tillhandahåller. Numret har en köpgräns och är bara giltig för ett köp. Dessutom gäller det bara i en månad. Helt underbart. 😀

Vilka banker är det som har denna tjänst? Om Länsförsäkringar har den har jag då missat möjligheten...

Föreningssparbanken har det iaf säkert! Fungerar perfekt. Hur enkelt som helst!

Nordea har också en liknande tjänst men den mins jag inte vad den heter. Iövrigt vet jag inte...

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
598161
April 16, 2004 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: [quote=Spannen]Man är väl "försäkrad" mot lurendrejeri med alla kort?

/me håller inte riktigt med. Även kreditkort har kreditgräns! Så det spelar visst roll vad man har på kontot!

Jo, men har man ett kreditkort så har man troligt en viss kredit på det. Och då faller hela meningen med ovanstående tips, eftersom man fortfarande kan bli lurad på en viss summa. Även om denna summan är begränsad.
Har man ett bankkort får man inte ut ett öre mer än vad som finns på kontot.

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
598211
April 16, 2004 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=Hub][quote=Spannen]Man är väl "försäkrad" mot lurendrejeri med alla kort?

Jo, men har man ett kreditkort så har man troligt en viss kredit på det. Och då faller hela meningen med ovanstående tips, eftersom man fortfarande kan bli lurad på en viss summa. Även om denna summan är begränsad.

Du skrev att det inte spelar nån roll vad man har på kontot när det är kreditkort, och det höll jag inte med om! Så länge man inte har ett platina eller gold american eller nått annat utan kreditgräns så spelar det visst roll hur mycket man har på kontot!
Sen tror jag att det inte spelar nån roll om nån snor 10 000 från lönekontot eller från kreditkortet! Du har fortfarande blivit blåst på 10 000!
Jag kanske hakar upp mig på detta eftersom jag oftast har mera pengar på mitt lönekonto än på mitt kreditkort! Så för mig skulle det vara värre att nån rensade mitt lönekonto istället för mitt kreditkort.

Json_81
Member
Medlem
598421
April 16, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: [quote=Spannen][quote=Hub][quote=Spannen]Man är väl "försäkrad" mot lurendrejeri med alla kort?

Du skrev att det inte spelar nån roll vad man har på kontot när det är kreditkort, och det höll jag inte med om! Så länge man inte har ett platina eller gold american eller nått annat utan kreditgräns så spelar det visst roll hur mycket man har på kontot!
Sen tror jag att det inte spelar nån roll om nån snor 10 000 från lönekontot eller från kreditkortet! Du har fortfarande blivit blåst på 10 000!
Jag kanske hakar upp mig på detta eftersom jag oftast har mera pengar på mitt lönekonto än på mitt kreditkort! Så för mig skulle det vara värre att nån rensade mitt lönekonto istället för mitt kreditkort.

vet du vad skillnaden mellan ett kreditkort och ett bankkort är?
Ett kreditkort lånar du pengar med, upp till en viss gräns som du kommit överens med din kortutgivare om. Sen får du en räkning i slutet av månaden.
Bankkort är däremot kopplat direkt till ett konto.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL