September 20, 2001
Jag vet vad skillnaden mellan kreditkort och bankkort är.
Ett kreditkort använder betalar du i efterskott, dvs du lånar pengar av banken. Nästan alla kreditkort är räntefria första månaden så det kostar inget att betala i efterskott.
Ett bankkort kan du inte betala med om du inte har pengar på ditt konto som du har kopplat kortet till.
Jag kan ta ett exempel för att belysa vad jag ville säga:
Jag har på mitt lönekonto 15000 kr. Till detta konto är mitt bankkort kopplat.
Vidare har jag 10000 i kredit på mitt kreditkort och ingen skuld.
Givetvis så vill jag inte att något av mina konton blir tömmda men det skulle svida mer om nån tömde mitt lönekonto!! Eller hur!!
Givetvis så kan man öppna ett nytt konto och koppla om bankkortet, men så förbannat omständigt! Jag använder kortet dagligen, har aldrig kontanter på mig mer än 50 spänn kanske, så det skulle bli ett jävla wappande för att föra över pengar hela tiden!
Nä, den enda lösningen är att skaffa ett E-kort om man är rädd för att bli blåst. Har inte banken det, skaffa en riktig bank... Slutdiskuterat!
November 22, 2001
Jag tänkte mest på att du skrev att du har mer pengar på ditt lönekonto än ditt kreditkort. Det lät som att du tror att du har pengar på kreditkortet istället för att det är ett lån.
Och ett rent kreditkort är aldrig kopplat till något konto och då spelar ju inte det någon roll hur mycket pengar som finns där.
Annars håller jag med dig.
3 Guest(s)