July 13, 2002
Min mamma har ett eget företag, och nu när det våras datorköp så kan man väl köpa den via företaget och typ slippa moms. Men jag har för mig att det även ska vara avdragsgillt, dvs. man slipper betala skatt och arbetsgivaravgift för de pengar man lägger ner på datorn !!!
Någon som vet mer om detta eller har nån länk till en sida som beskriver sånt ????
TACK I FÖRHAND !!!!
MvH Elias
March 2, 2002
March 2, 2002
Företag betalar moms, men får sedan tillbaka momsen vilket sker en gång varje år för enskild firma i varje fall. Tror att man får tillbaka momsen snabbare om företaget är ett Aktiebolag. Sen kan man som Cr0wN skrev skriva ner värdet på datorn så att den har i princip värde 0 efter tre år...OBS! detta har inget med moms att göra
Om man t.ex gör en vinst med säg 100 000 kr ett år så måste man skatta på denna vinst. Det man då gör är att kvitta en del av vinsten mot avskrivningar på inventarier i företaget. Olika inventarier har olika lång avskrivning; en dator kanske 3 år, en skärm 5 år osv. Säg att datorn kostade 12 000 och har en avskrivningstid på 3 år, då kan du dra 4000 från vinsten i tre år....Simpel bokföring.
Sånt man lär sig på en grundkurs i företagsekonomi, så lyssna inte på de idioter som tror att de vet så bra men som bara älskar att spekulera.
1 Guest(s)