October 4, 2004
Hej.
Ska köpa ny bärbar imorrn förmodligen.
Hittat 2st. Vilken skall jag köpa?
Acer :
[Image Can Not Be Found]
Processor Intel Cel M370
Internminne 1024MB (2x512)
Hårddisk 80 GB
Grafikkort Onboard
Grafikminne 64 MB delat
CD/DVD DVD+-RW
DVD-Brännare Ja
Bluetooth Nej
Operativsystem Windows XP Home
USB Ja, 2.0
Firewire Nej
Modem Ja
WLAN Ja, 802.11g
Nätverkskort Ja, 10/100
Compaq:
[Image Can Not Be Found]
Typ av processor Mobile AMD Sempron 3000+
Typ av RAM-minne DDR
RAM hastighet 333
RAM-minne 512
Maximalt uppgraderingsbart RAM-minne 1024
Cache (KB) 128
Lagringskapacitet (GB) 60
Hårdiskbeskrivning i rpm 4200
Ljudkort Integrated 3D Soundblaster Pro
Ljudkort i bit 16
Typ av grafikkort ATI RADEON XPRESS 200M IGP
Grafik/videominne (MB) 128 MB shared
Anslutning till TV-utgång
Modem ingår Analog (56k)
Nätverkskort ingår
Typ av nätverkskort Ethernet LAN 10/100, WLAN (802.11b/g) integrated
Kombinerad eller separata DVD/CDRW Kombinerad
DVD-hastighet 12
CDR/RW-hastighet 16x
DVD/RW-hastighet 8x
Diskettenhet
Minneskortläsare
Annan hårdvara Inbyggda Altec Lansing stereohögtalare
Typ av skärm TFT XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768
Skärmstorlek (") 15
Antal PCMCIA-anslutningar 1
PCMCIA typ Type I , II
Antal USB 1 0
Antal USB 2 2
Antal FireWire-anslutningar 0
RCA-anslutning
S-VHS-anslutning
Infraröd port
Andra anslutningsmöjligheter Hörlursuttag, Mikrofoningång
Operativsystem Windows XP Home Edition
OBS: jag syftar på prestandan nu !
November 2, 2003
Det här blir tufft, du får räkna för- och nackdelar på de här laptopsen.
Rent prestandamässigt så är självkalrt Acer:n bäst.
+ bättre processor
+ mer minne
+ större hårddisk
+ dvd-brännare
- antagligen lågt varvtal på hdd
- kasst grafikkort
- kass tillverkare
- kass support
- de flesta Acer-laptops väger en hel del
När det gäller compaq-datorn kan jag inte säga särskilt mkt förtom att den är ganska snygg men ett par för och nackdelar kan jag väl lista.
+ lite bättre grafikkort än acer:n
+ diskettenhet ^^
+ förmodligen bättre support (har ingen erfarenhet men Acers är så dålig att man knappast kan hitta någon sämre)
+ något snyggare
+ minneskortläsare
- ännu sämre tillverkare
- ingne dvd-rw
- sempron-prolle
- mindre minne
- mindre hårddisk och lågt varvtal
Jag tycker båda är ganska kassa men någon måste vara sämre än den andra. Jag hade valt Acer:n på grund av det stora minnet, hårddisken, dvd-brännaren och processorn. Fastän Compaq:en har ett lite bättre grafikkort utgör den knappast någon spelbar laptop så den är bara onödig och duger inte till något särskilt bra. Acer:n kan man iaf göra det mesta förutom att spela utan problem.
Ciao!
November 27, 2003
Smink wrote: *tveksamheter*
Har du ägt en Compaq-laptop verkligen? De jag haft har varit kvalitetsbyggen, minst sagt. Att ens jämföra den med det plastiga skräp Acer slänger ut gör nästan ont.
Sen skriver du även att Compaq:en inte har DVD-RW, vilket iaf jag framtyder att den visst har.
Celeron M är inte heller en bättre processor än Sempron. Jag hade tagit Compaq:n alla dagar i veckan eftersom den har en bättre presterande processor och en bättre grafikkrets, även om den inte är super direkt, det mindre minnet är givetvis tråkigt, men det kan ju uppgraderas i efterhand om så skulle behövas, men 512 räcker ganska bra ändå.
//Andreas
November 2, 2003
Delph1 wrote: [quote=Smink]*tveksamheter*
Har du ägt en Compaq-laptop verkligen? De jag haft har varit kvalitetsbyggen, minst sagt. Att ens jämföra den med det plastiga skräp Acer slänger ut gör nästan ont.
Sen skriver du även att Compaq:en inte har DVD-RW, vilket iaf jag framtyder att den visst har.
Celeron M är inte heller en bättre processor än Sempron. Jag hade tagit Compaq:n alla dagar i veckan eftersom den har en bättre presterande processor och en bättre grafikkrets, även om den inte är super direkt, det mindre minnet är givetvis tråkigt, men det kan ju uppgraderas i efterhand om så skulle behövas, men 512 räcker ganska bra ändå.
//Andreas
Om du ens läste vad jag skrev så kan du se att jag tydligt nämnde att jag inte kan yttra mig särskilt mkt om Compaq. Jag har inte klagat på kvaliteten på deras laptops heller, snarare tvärtom då jag har gett ett mer positivt omdöme för deras support. Jag har bara klagat på Compaq generellt som tillverkare då det var förbannat svårt att komma in i min gamla Compaq Armada och deras desktop-datorer är inte ens värda att tala om. De är svårare å mecka med än U-båtar.
När det gäller DVD-brännaren ber jag om ursäkt. Det var jag som inte kollade noga då det står nåt om nån kombinerad enhet först och längre läste jag inte.
När det gäller smärta så måste jag få uttrycka hur ont det gör i hela kroppen när du påstår att Sempron-prollen är bättre för hans ändamål. Alla vet att Intel-processorer är mycket bättre till multitasking (Undantag: AMD X2) och tyngre program som Photoshop. Ett tydligt exempel är t.ex. den ENORMA skillnaden i storleken av cacheminnet. Celeron Mobile har 1 MB medan Sempron Mobile sitter på fjuttiga 128 Kb!!!
Grafikkresten i sig är egentligen inte bättre med just den specifika konfigurationen. Båda grafikkretsarna använder sig utav systemminnet och eftersom Compaqs modell "bara" har 512 blir det ännu mindre när grafikkretsen fått sin bit av kakan medan Acers modell fortfarande har en hel del kvar just på grund av det höga minnet (1024).
Grafikkretsen som vi säger är en "fördel" i Compaqs modell är inte till någon hjälp för hans krav eitherway, så jag kunde inte göra mer än att dra den slutsats som jag gjorde. Acern är bättre rent prestandamässigt. Det var nämligen det han frågade om.
Hur som helst så tycker jag fortfarande att Acern är ett bättre val då han inte bifogade något pris, uppgraderingsalternativ eller någonting utan helt enkelt ville ha hjälp med att välja någon av datorerna i fråga.
Annars håller jag med dig om att Acer är plast och obehag.
Ciao!
November 27, 2003
Smink wrote: Om du ens läste vad jag skrev så kan du se att jag tydligt nämnde att jag inte kan yttra mig särskilt mkt om Compaq. Jag har inte klagat på kvaliteten på deras laptops heller, snarare tvärtom då jag har gett ett mer positivt omdöme för deras support. Jag har bara klagat på Compaq generellt som tillverkare då det var förbannat svårt att komma in i min gamla Compaq Armada och deras desktop-datorer är inte ens värda att tala om. De är svårare å mecka med än U-båtar.
Misstolkade dig då 😉
Smink wrote: När det gäller DVD-brännaren ber jag om ursäkt. Det var jag som inte kollade noga då det står nåt om nån kombinerad enhet först och längre läste jag inte.
När det gäller smärta så måste jag få uttrycka hur ont det gör i hela kroppen när du påstår att Sempron-prollen är bättre för hans ändamål. Alla vet att Intel-processorer är mycket bättre till multitasking (Undantag: AMD X2) och tyngre program som Photoshop. Ett tydligt exempel är t.ex. den ENORMA skillnaden i storleken av cacheminnet. Celeron Mobile har 1 MB medan Sempron Mobile sitter på fjuttiga 128 Kb!!!
Sant, men Celeron är så fruktansvärt styckad i övrigt, medan Sempron bara är begränsad i Cache och faktiskt uppdaterad sedan Athlon Xp.
Smink wrote: Grafikkresten i sig är egentligen inte bättre med just den specifika konfigurationen. Båda grafikkretsarna använder sig utav systemminnet och eftersom Compaqs modell "bara" har 512 blir det ännu mindre när grafikkretsen fått sin bit av kakan medan Acers modell fortfarande har en hel del kvar just på grund av det höga minnet (1024).
Grafikkretsen som vi säger är en "fördel" i Compaqs modell är inte till någon hjälp för hans krav eitherway, så jag kunde inte göra mer än att dra den slutsats som jag gjorde. Acern är bättre rent prestandamässigt. Det var nämligen det han frågade om.
ATIs inbyggda grafikkrets är miltals bättre än Intels, trots att den också använder inbyggda minnet 😉
Smink wrote: Annars håller jag med dig om att Acer är plast och obehag.
Gött 🙂
//Andreas
December 5, 2003
Förstår inte vad ni har emot Acer. Sitter här med en av deras bärbara just nu och den må kännas lite grann som plastig men annars tycker jag att byggkvalitén på den är prima.
Av dom där två datorerna skulle jag nog dock välja Compaq:en eftersom jag försöker undvika allt med Celeron och Intel Extreme Graphics att göra av den simpla anledningen att de är kassa.
2 Guest(s)