Bärbar dator 11-14|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bärbar dator 11-14
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 28, 2010 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter och kikar på lite nya bärbara datorer då min Macbook 13" börjar bli lite slö. Köpte mig en Dell 15.6" som fungerade bra men var lite stor för min smak så farsan köpte den av mig.

Dessa datorer har jag tittat på hittils:
Dell Inspiron 13z
+Grym support
+Brukar vara bra kvalité på Dells produkter vad jag har befarat
+7200rpm på disken
+Beställs smidigt direkt från Dells hemsida och man kan göra lite ändringar på datorn
-Hittar inte så mycket tester/recensioner av denna
-Tankar kring CPU: Intel Core 2 Duo SU7300 1.3Ghz, är inte det rätt slött? Jag själv har ju en Intel Core 2 Duo 2Ghz i min Macbook som känns lite trött.

Asus UL30VT-QX030V
+Fått mycket bra omdömen på Prisjakt
+Lång batteritid(Inte så nödvändigt för mig då det oftast används hemma)
+500GB(Inte speciellt nödvändigt för mig då jag har en NAS, men givetvis ett + trots allt)
+Snabbare WLAN än Inspiron 13z
-Ingen DVD, så måste köpa till en extern om jag skall ha denna vilket känns lite B.(Ja, jag vill ha möjlighet att köra DVD)
-Ska tydligen vara kort sladd till datorn, hatar sånt
-5400rpm på disken
-Tankar kring CPU: Samma CPU som i Inspiron, Intel Core 2 Duo SU7300 1.3Ghz. Men här finns även något som heter "turboläge" som ger 1,73 Ghz. Känns ändå slött jämnfört med min Macbook, eller är SU7300 nån ny bra mycket bättre serie inom Intel Core 2 Duo som inte min Macbook har?

Sony Vaio VPC-CW2S1E
+Intel Core i3 330M 2.13Ghz (Är väl bättre än Intel Core 2 Duo SU7300 1.3Ghz?)
+Bättre WLAN än Inspiron 13z
+Finns flera bra omdömen på Prisjakt om denna dator
-DYR jämnfört med de andra två
-14"
-Kortast batteritid förmodligen(Som sagt, vet inte om de spelar så stor roll egentligen)
-5400rpm på disken

Är det någon som kan rangordna dessa grafikkort?:
GeForce GT 330M 512MB - SONY
GeForce G210M 512MB - ASUS
GeForce G105M 512MB - DELL
Befarar att Dell har det sämsta grafikkortet och Sony det bästa, eller har jag fel?

Vilken CPU är faktiskt bäst och hur är Intel Core 2 Duo SU7300 1.3Ghz?
Hur står den sig mot min CPU som sitter i min Macbook? som har följande;

Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz

Blev rätt långt, hoppas ni orkar svara på några frågor.
Det jag ska göra är att surfa, chatta, lalla runt, lyssna på musik och spela Football Manager 2010 i 3D-läge på matcherna.
Till slut, vilket tror ni är bäst eller har ni något tips på någon annan(11-14" och absolut inte dyrare än Sonyn)?

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1246056
March 28, 2010 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

MBP 13"?

macrus
Member
Medlem
1246108
March 29, 2010 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: MBP 13"?

Mjo, går på cirka 14k det jag vill ha med. Dessutom står det att man inte ska köpa ny Macbook Pro nu eftersom det kommer komma en ny inom en snar framtid.
Sen är jag tveksam på att lägga 14k på en ny Macbook. Fantastiskt bra datorer, men vet inte om jag är sugen på att lägga ut så mycket på en ny.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1246132
March 29, 2010 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker Sonyn ser bättre och bättre ut, Lite dyr, men prestandan är ganska ordentlig.

//Andreas

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1246136
March 29, 2010 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Mjo, går på cirka 14k det jag vill ha med. Dessutom står det att man inte ska köpa ny Macbook Pro nu eftersom det kommer komma en ny inom en snar framtid.
Sen är jag tveksam på att lägga 14k på en ny Macbook. Fantastiskt bra datorer, men vet inte om jag är sugen på att lägga ut så mycket på en ny.

Uppfattat, gissar att du redan känner till den här sidan, om inte så kan jag rekommendera NotebookReview och dess forum för recensioner/tester av laptops.

Beggat kanske kan va ett alternativ, nyare MBP 13" går att hitta för en vettig penning, touchpaden på alumodellerna är fantastisk.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1246139
March 29, 2010 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Core 2 SU är ganska slöa, hade en ASUS UX30 med samma CPU, det är inget att rekommendera. Vill minnas att Samsung hade någon 11" med Core i5 på väg eller något, borde vara intressant. Ska se om jag hittar något.

macrus
Member
Medlem
1246181
March 30, 2010 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Tycker Sonyn ser bättre och bättre ut, Lite dyr, men prestandan är ganska ordentlig.

//Andreas

Jo, hitttade lite mer om Sonyn. Prestanden på den skulle tydligen vara riktigt bra.

bha* wrote: Uppfattat, gissar att du redan känner till den här sidan, om inte så kan jag rekommendera NotebookReview och dess forum för recensioner/tester av laptops.

Beggat kanske kan va ett alternativ, nyare MBP 13" går att hitta för en vettig penning, touchpaden på alumodellerna är fantastisk.

Ah nä nån beggad Macbook blir det absolut inte, köper heller en ny PC då. Men det kommer nog bli uppgradering av min Macbook istället, blir SSD-disk + 4GB minne i den så det blir lite mer fart i den.

Mean Machine wrote: Core 2 SU är ganska slöa, hade en ASUS UX30 med samma CPU, det är inget att rekommendera. Vill minnas att Samsung hade någon 11" med Core i5 på väg eller något, borde vara intressant. Ska se om jag hittar något.

Oh, det låter intressant. Du får gärna hojta till när/om du hittar något.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 177
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL