Bärbar dator tips?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bärbar dator tips?
Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2006 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det är så att min farmor o farfar kastar ut ungefär 30tusen till mig på en bärbar dator. Det är så att jag ska börja plugga.

Och då har jag frågan.
Vad ska jag köpa för något?

jag vill helst ha ett grymt bra grafikkort i den osv med bra med ram osv.

Sen är kravet dock att vi bor lite konstigt att det ska faktureras hem till oss.

Någon som isf har tips vilken dator o vart jag ska köpa den?
Och är det någon som vet vilken policy det är med att man får hem en vara o sen faktureras man?

ska man överstiga ett visst pris?

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1001202
January 10, 2006 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Dell XPS M170:
http://www1.euro.dell.com/cont.....#038;s=dhs

En Powerbook är inte fel annars men är du gamer så behöver man ju Windows.
http://www.apple.com/powerbook/

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1001233
January 10, 2006 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Dell XPS M170:
http://www1.euro.dell.com/cont.....#038;s=dhs

Säg inte inte när det gäller PowerBook för snabbt. Det går rätt mycket rykten om att de ska släppa uppdaterade bärbara ikväll (Steve har keynote då). Med Intelprocessorer... (naturligtvis är de gamla inte att tänka på då!) Efter vad som sagts ska det gå alldeles utmärkt att dualboota med dem. 🙂

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1001282
January 10, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=padda]Dell XPS M170:
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/xps_m170?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Säg inte inte när det gäller PowerBook för snabbt. Det går rätt mycket rykten om att de ska släppa uppdaterade bärbara ikväll (Steve har keynote då). Med Intelprocessorer... (naturligtvis är de gamla inte att tänka på då!) Efter vad som sagts ska det gå alldeles utmärkt att dualboota med dem. 🙂

TCP ! Har du glömt att deras datorer har Trusted Computing Platform dvs inte en chans att du kan "dualboota" nåt annat än möjligtvis en äldre version av Mac OS ! Denna begränsnig är inbyggd i hårdvaran så det är inte nåt du kan kringå med nån program. Windows på en bärbar Mac kan du glömma. Likadant är det på en stationär Mac, TCP hos Mac har som främsta mål just det,inte tillåta Windows under några omständigheter på deras hårdvara även om dom använder sig av standard (PC) komponenter. Det finns GOTT om artiklar som beskriver och verifierar detta så det är inget jag tagit från luften.
Niklas: Jag skulle ta en sån här istället: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316496&cks=PRL Över 8 000kr billigare än den Dell som nån föreslog och har en CPU kärna mer !
Dubbla kärnor CPU, sjust grafikkort (X1600-256MB) som kör alla dagens spel, det enda som saknas är 512MB minne till (har bara 512MB från början) men det är bara lägga till 700-1000 kr till och det är fixat. Sen att den kostar 14 295kr (köper du 512MB minne till den lägg till max en tusing) så blir det 15 295. Du har kvar en bra slant till en sjust semester eller nåt. Om du är gamer håll dig borta från Mac.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1001330
January 10, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: TCP ! Har du glömt att deras datorer har Trusted Computing Platform dvs inte en chans att du kan "dualboota" nåt annat än möjligtvis en äldre version av Mac OS ! Denna begränsnig är inbyggd i hårdvaran så det är inte nåt du kan kringå med nån program. Windows på en bärbar Mac kan du glömma. Likadant är det på en stationär Mac, TCP hos Mac har som främsta mål just det,inte tillåta Windows under några omständigheter på deras hårdvara även om dom använder sig av standard (PC) komponenter. Det finns GOTT om artiklar som beskriver och verifierar detta så det är inget jag tagit från luften.

De beskrivningar jag sett av Apples kommande kopieringsskydd har bara sagt att det är till för att förhindra folk från att köra Mac OS X på en "vanlig" PC. Det ska, vad jag förstått, inte finnas några explicita spärrar från att köra Windows eller Linux eller nåt anant (förutom saknade drivrutiner som förvisso kan vara ett nog så gott skäl) på sin Mactel. Som exempel kan nämnas att man redan idag kan köra Linux på sin Mac om man vill (som Linus Torvalds gör till exempel).

Det går ju dessutom till och med rykten om att folk redan idag har lyckats installera både Mac OS X på vanliga PC, och Windows på utvecklarmodellerna som släpptes för ett år sedan.

Slutligen - skulle det trots allt ändå vara som du säger, tror jag nog att Apple skjuter sig själva i foten. Det finns en ganska stor marknad av användare som nog kan vara intresserade av dualbootande system, dvs som har antingen spel, utvecklingsmiljöer eller specialprogram som man inte kan kompromissa med, som helt enkelt bara är tillgängliga för Windows.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1001342
January 10, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Redzo]TCP ! Har du glömt att deras datorer har Trusted Computing Platform dvs inte en chans att du kan "dualboota" nåt annat än möjligtvis en äldre version av Mac OS ! Denna begränsnig är inbyggd i hårdvaran så det är inte nåt du kan kringå med nån program. Windows på en bärbar Mac kan du glömma. Likadant är det på en stationär Mac, TCP hos Mac har som främsta mål just det,inte tillåta Windows under några omständigheter på deras hårdvara även om dom använder sig av standard (PC) komponenter. Det finns GOTT om artiklar som beskriver och verifierar detta så det är inget jag tagit från luften.

De beskrivningar jag sett av Apples kommande kopieringsskydd har bara sagt att det är till för att förhindra folk från att köra Mac OS X på en "vanlig" PC. Det ska, vad jag förstått, inte finnas några explicita spärrar från att köra Windows eller Linux eller nåt anant (förutom saknade drivrutiner som förvisso kan vara ett nog så gott skäl) på sin Mactel. Som exempel kan nämnas att man redan idag kan köra Linux på sin Mac om man vill (som Linus Torvalds gör till exempel).

Det går ju dessutom till och med rykten om att folk redan idag har lyckats installera både Mac OS X på vanliga PC, och Windows på utvecklarmodellerna som släpptes för ett år sedan.

Slutligen - skulle det trots allt ändå vara som du säger, tror jag nog att Apple skjuter sig själva i foten. Det finns en ganska stor marknad av användare som nog kan vara intresserade av dualbootande system, dvs som har antingen spel, utvecklingsmiljöer eller specialprogram som man inte kan kompromissa med, som helt enkelt bara är tillgängliga för Windows.

Dom utvecklarmodeller som du skriver om saknar denna styggelse (TCP).
Sen att dom skjuter sig själva i foten håller jag med dig om MEN om dom skulle tillåta dualboot så skulle Apple som företaget självreduceras till att bli en hårdvarvu/mjukvarutillverkare i mängden. Och såna finns det gott om på PC marknaden. Missförstå mig inte, har ingeting mot Mac och det alltid gott med alternativ och konkurans men jag är dessvärre säker på att jag har rätt i det här fallet. Visst kan du köra Linux på Macen och du kommer kunna köra den på nya IntelMac också men just Windows kan du glömma tyvärr , det ligger i deras intresse att folk ska köra OS X och dom har tyvärr fortfarande inte gett upp drömen om att "omvandla" folk, eftersom det ger dom klirr i kassan medan windowspengar går Micro$oft. Sorgligt men sant.

EDIT: Innerst inne hoppas jag på det du säger stämmer men som sagt chansen är väldigt stor att Apple förtsätter med sin religiösa krig mot windows på "deras" datorer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 229
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL