May 1, 2003
Hade varit trevligt med en dator att ha med och arbeta med i skolan osv.
Men jag är sväldigt dåligt insatt på vad som är bra.
Jag vill att den ska vara hyffsat lätt och liten, men ändå vara ganska bra 🙂
Har sett att en del har ibook.. ser väldigt små och smidiga ut, men mac liksom...
Sedan undrar jag hur det är med internet, finns det abonneng då man kan få uppkoppling överallt. Om jag tex drar till Sälen, skulle jag då kunna dra med datorn och koppla upp mig där?
Budget sätter jag ingen ännu, ge mig lite tips och åsikter först så jag kan bilda mig en uppfattning 🙂
tack
March 10, 2003
Skall du inte lira spel så kommer du billigare undan. Plus att de oftast blir mindre/lättare då.
Pentium-m eller Turion är väl att föredra som processor iaf.
Inget fel alls på Ibook/Mac, kanske är ovant till en början men fungerar prima som arbetsdator.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 31, 2002
Kolla in Asus S5200-serie. Jag har en och är välidgt nöjd. Lättare dator med så pass bra prestanda (ej grafik) får du leta efter.
En sån här köpte jag!
December 25, 2000
iBook eller PowerBook är vad jag rekommenderar å det starkaste om du inte behöver spela. OS X är väldigt smidigt och det tar inte länge innan du är helt hemma i det. Fick min nya PowerBook 15" för ett par dagar sedan och är redan helt hemma i det, hittar nya smidiga funktioner lite nu och då men detta är i princip första gången som jag kör OSX. Har lekt lite med polares datorer förut men inget mera.
Orsaken till att jag lade ut så mycket "extra" pengar bara för att få en Mac är främst OSX. Att datorn är snygg är en bonus. Men även om jag kan göra i princip allt på en Windowsdator och har alltid fixat alla problem jag fått själv. Men problemet är att jag INTE vill lägga min tid på att få allt att fungera, jag vill använda tiden till vettigare saker än att installera om Windows två gånger i månaden (okej en överdrift men de flesta måste erkänna att för att få windows att fungera optimalt måste man ägna ganska mycket tid till underhåll).
Så jag är helt för att du ska köpa en iBook eller PowerBook, traska iväg till din lokala applehandlare och be om en demostration så ska du se att du blir såld direkt om du hittar en kunnig handlare.
Angående internet, det finns alltid (där du har gsmtäckning) möjlighet att komma online via det men hur snabbt det är beror på om du råkar hamna i ett 3G område eller liknande. Wi-Fi sprider sig dock mer och mer och "de flesta" restauranger,cafen och allmänna ställen brukar ha möjlighet till internet via wifi och det är naturligtvis att föredra om man ska göra mera än att kolla mailen (då kanske man tjänar på att använda telefonen). Helt säkert finns det WiFi områden i Sälen.
2 Guest(s)