Bästa budget datorn?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bästa budget datorn?
firehawk
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2001 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju populärt att plocka ihop delar till sin drömdator för 10-15.000 eller mer, men det tycker jag inte ställer så stora krav på byggaren... hur är det med budgetdator, det måste ju vara en större utmaning att plocka ihop ett system som faktist står sig bra även fast det kanske bara kostar 6000:- totalt inkl moms... nån som har ideer på vad som bör ingå i ett sånt paket? säg att man ska plocka ihop en allround dator (dvs man ska ha den till att kolla film på, surfa med, köra musik genom och spela spel och så) det vanliga fast med lite tonvikt på spel kanske... vilken processor är då mest prisvärd i dagsläget, är det ddr ram som gäller, vilket grafikkort är mest prisvärt? bör man lägga ner mer pengar på ett bra grafikkort en processorn, är det den vanligaste flaskhalsen (grafikkortet) osv.

om man ska lira t ex max payne, rtcw osv då bör ju även en billigare dator räcka, eller hur?

hur långt tror ni t ex en färdigbyggd dator med följande konfig räcker:

microstar 6330 m-kort
amd t-bird/xp cpu 1000mhz
256mb sdram pc 133
maxtor 40gb hdd
geforce2 mx 64mb tvout

pris: 6.195:-

känns ju som ett överkomligt pris o inte annat... ska man börja plocka ut varje liten del och sätta ihop sin egen då brukar priset stiga till 9-10.000:- och det känns lite mycket....

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
119194
December 11, 2001 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, du kan få ner ditt paket till hälften av kostnaden du nämde. Men allt beror ju på vad du vill ha för prestanda. Vad kräver du?
Vilken upplösning ska spelen kunna köras i utan att det segar? Så precisera lite mer vad du vill ha ut av systemet, vad ska det användas till?

firehawk
Medlem
119212
December 11, 2001 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har bara en 17" men det är en j**la bra skärm så dom allra högsta upplösningarna lär det väl inte bli att man kör med.

firehawk
Medlem
119217
December 11, 2001 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

och vad jag vill ha, tja jag vill ha ett bra allround paket... jag vet att det finns en massa folk som köper gf3 och p41700mhz osv men frågan är hur mycket av det man behöver i praktiken och hur stora skillnader det gör... säg att en värstingdator kanske ger 100 procent prestanda, om man nöjer sig med 90 procent, vad klarar man sig med då? hoppas ni förstår hur jag resonerar... smile

jag pratar alltså mest om riktiga skillnader, inte bara i teorin när man läser med nåt program osv... utan diffar detbara 5-10% i prestanda i praktiken men många tusenlappar... då kan ja ta den försämringen för att spara stålar...

spel jag vill kunna lira med fullt flyt är typ max payne, rtcf, alien vs predator, warcraft3 när det kommer... vad krävs för det? sen om processoern eller grafikkortet påverkar t ex hur man ser på film genom mediaspelaren eller så, så är det också en viktig faktor...

så va är det för system ja bör klara mig jävligt bra med? räcker duron? eller tbird? eller måste jag ha värre grejer? piii 500mhz eller 700mhz eller måste jag upp och köpa p4-1.4gz ?
jag har som ni ser ingen större koll smile
men tacksam för lite vägledning...

MDMA
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 142
119547
December 11, 2001 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju lira max payne med en PII 450 och ett voodoo3 i 1024x768 och ändå tycka att det går ok. Men vill du att det ska gå riktigt bra får du allt klämma i lite mer.
Ett GF3ti200 eller GF2GTS är bra budget kort som är betydligt bättre än ett MX. En duron 1200 el athlon xp 1600+ kanske kan va nåt, men kom ihåg att du då säkert behöver ett nytt nätagg

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL