June 1, 2003
vill kunna spela in med med min gitarr på datorn... hittar inget ljudkort med midi. det är ju så dålig specifikationer på ljudkort ! söker ett relativt billigt kort.
fast hur funkar det egentligen, är det en extern midiport (gameporten, joystickporten) som följer med som man sedan använder till midi port? som man sätter över pci portarna....
sen vad är det för sladd jag behöver mellan gitarren till datorn? vad kostar en sån ?
vill helst ha den ifrån komplett.
tack
October 7, 2002
Du kan inte spela in gitarrspelande via en MIDI-ingång, du behöver ett ljudkort med line-in-ingång (nästan vilket som helst mao). Och antagligen en adapter 6,5 mm -> 3,5 mm, om du inte har high-end-amatör-prylar som mig (som har 6,5-ingångar) eller så.
Om du undrar är MIDI till för att styra synthar alternativt använda synthar/MIDI-tangentbord för inmatning till datorn. Det är ganska vanligt på billiga ljudkort att game-porten extraknäcker som MIDI-port med en extra adapter och särskilda inställningar. Lite bättre ljudkort (som mitt) har separata MIDI-anslutningar och gameportar...
June 1, 2003
funkar den här ?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
September 11, 2002
TERdON wrote: Du kan inte spela in gitarrspelande via en MIDI-ingång, du behöver ett ljudkort med line-in-ingång (nästan vilket som helst mao)
...om man inte har en MIDI-gitarr förstås 🙄
För övrigt mycket roligt att leka med!
kran wrote: funkar den här ?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Ja det funkar, precis som alla andra ljudkort på marknaden i dag. Som TERdON sa så finns det nog knappt något modernt ljudkort som inte har line in. Kolla innan du köper ett nytt ljudkort så att du inte redan har line-in på ditt nuvarande ljudkort.
Tänk också på att beroende på vad du ska göra så kanske du inte blir nöjd med hur det låter när det är klart. Ska du spela in gitarrspel för att få det att låta sjysst så räcker det inte att bara plugga in gitarren i line-in och spela in. Då behövs bättre/dyrare utrustning och kunskap. Men är det bara nåt litet kul experiment du ska utföra så funkar det ju fint så klart!
Angående MIDI förresten:
Nu förtiden är det nog vanligare att man skaffar sig en separat MIDI kontroller enhet som går via USB än att man letar efter ljudkort med MIDI in- och utgångar. Gå in på närmaste musikhandel om du skulle behöva köra MIDI till datorn i framtiden så hjälper de dig på en minut!
October 7, 2002
Duktigt Bar-Code. Det enda jag kan tillägga är att även om de har line-in så skiftar kvaliteten ganska mycket. Det brukar duga för hobbybruk, men för halvseriöst eller rent av proffissionellt arbete behöver man bättre grejer (bättre S/N-kvot). Men tills den nivån verkar det vara en bit kvar fortfarande. 🙂
2 Guest(s)