Behöver expert hjälp med ny dator|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver expert hjälp med ny dator
johan eriksson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 7, 2012 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte uppgraderat min dator på över 4:a år och det märks. Jag har ett sltet 8800GT och en c2d klockad till 3Ghz med 8gb ram ddr2 :S
Så nu söker jag råd och tips på nytt system. Allt skall bytas utom skärm/tangentbord/mus. Finns ju flera chipset osv på moderkorten så vilket skall man ha? Enda kravet jag har är att SWtor skall gå lira bra i pvp men full uplösning dock behöver inte allt lull lull vara på max. Pris allt mellan 5000-10000. Man behöver ju inte pressa priset till max om man klarar mina krav ändå.

MvH
En gammal överklockare som helt legat av sig och tappat intresse

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1275691
February 7, 2012 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej 🙂
På rak arm så tror jag att en Core i5 2500K med tillhörhande P67 chipset skulle passa bra.
Tillverkare av moderkort spelar ingen större roll men titta på Asus och Gigabyte. Modell av moderkort spelar inte heller nån större roll utan kolla om det finns alla de funktioner du vill ha.

8GB DDR3 minne är rätt lagom och det finns rätt billiga minneskit för det. vad gäller grafikkort så tror jag att ett HD6870 kan vara lagom i pris/prestanda. Men blir det för dyrt eller du vill ha nått kraftigare så kan vi säkert få fram nått annat 🙂

Kimo Linder-Fattah
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
1275692
February 7, 2012 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter med ett Asus P8Z68-V

I5-2500k @ 4.2

Radeon 5850 (stock)

8GB DDR3 Kingston

SW:TOR funkar felfritt på max (är inte alltför krävande) flyter på i PvP med "allt lull lull" på dessutom.
Så kan ju starkt rekomendera mobo't,CPU,RAM.
Om du nu har pengar så kan du ju investera i en lite finare GPU 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1280234
June 9, 2012 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur går det för dig, får du ihop någon maskin?
Vad har du tänk dig att använda maskinen till framför allt?

Själv sätter jag ihop en AMD Bulldozer där jag för tillfället "lånar" 4870x2 grafikkortet och 4GB av ramminnet från den gamla maskinen och sätter i nya 4x3TB hårddiskar efter lite kontroll av diskarna (hade en disk som var lite kinkig, men den fick jag utbytt) så startar maskinen på endast en hårdisk (7200 rpm) på bara 3 sekunder från ett ASUS sabertooth moderkort och 4GB RAM vilket är 40 sekunder snabbare än gamla datorn viket börjar kännas slö. (Välkänt I-lands symtom ;))

Min nästa idé är att byta upp mig till 7000 grafikkort och flytta allt 8GB minne när hela installationen är klar alternativt installera 16 eller 32GB RAM som moderkortet klarar.

Moderkort, processor, chassi (coler master cosmos II), Corsair AX 850 nätagg samt hårddskar och Bluray betalade jag 14000 för detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL