Behöver hjälp ang datorbutiken|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver hjälp ang datorbutiken
Skywalker[TSG]
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 23, 2002 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer snart att sitta i tingsrätten mot datorbutiken angående en leverans som aldrig kom fram men db.com hävdar att jag är skylldig att betala returfrakt på ett paket jag inte visste fanns.

Om ni som har problem med leveranser/räkningar från db.com skulle kunna vara så snälla att skriva om era problem här

Skippa helst skitsnacket utan ta bara upp problemet.

XyliX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
212993
October 23, 2002 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inget att ta upp men jag vill gärna att du håller oss underrättade hur det går.

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
213302
October 24, 2002 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe hoppas på dig! Sätt dom stora bedragarna på platts och visa att du inte luras av vad som hälst 😉

Vapo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
214451
October 29, 2002 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Skywalker....har haft problem med DB...stort problem.

Bygde egen dator med komponenter från Datorbutiken.com och Dustin.se.

Saker som vart fel/trasigt köpta från Dustin fungerade klockrent att byta ut bägge gångerna. Först var det ett felpackat minne (fick PC133 minne ist för PC2100 - Dustin skickade ut förbetald returlapp och instruktioner.)....andra gången var det brännaren som keffat ihop - samma sak där med förbetald retur och inga konstiga frågor. Fick nya leveranser på bara ett par dar.

Sen....efter ca 7-8 månader gick moderkortet köpt från DB sönder.....här står jag utan dator och försöker komma i kontakt med ett företag som har värdelös telefonsupport (allting finns ju på hemsidan - men fatta dem inte att om datorn gått sönder....hur fan ska man då kunna kolla deras hemsida!!!???).
Hur som helst, får tag på nån joppe där som efter lite misstänksamma frågor går med på att genomföra garantiärendet (har ju 12 månader garanti enligt lag...). Han ber mig skicka moderkortet till deras lager och är noga med att påpeka hur paketet skall märkas och att jag måste vara noggran med felbeskrivning.

Jaja...returfrakten får jag betala själv så jag går ner till posten och köper en sån här jiffypåse med förstärkt kartongutsida vilket bör ge bra skydd för mitt trasiga MK. Går hem och väntar på utbyteskortet......

Hör sen ingenting på två veckor...då börjar jag igen jaga dem via telefon....

[postar det här nu, se fortsättning nedan]

Vapo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
214459
October 29, 2002 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

När jag väl får tag på dem menar de att de visst redan meddelat mig men går med på att skicka mailet igen...

2002-06-06 11:51, Anteckning:
Visuell inspektion:
Moderkortet är pakterat endast i en jiffypåse, helt utan skydd
för ESD eller våld. Flera komponenter är kraftigt deformerade,
pga. den undermåliga paketeringen. Garanti förverkad.

Jag svarade då att DB borde upplyst mig om HUR returen skulle paketeras enligt deras normer vilket inte skedde. ESD som avslag hade jag ett långt utlägg på att det är ett historiskt problem som uppkom vid 60-talets MOS och CMOS kretsar som fick så högt ingångsmotstånd att en statisk urladdning kunde skada kretsarna bla bla bla....

Om returen varit inskickad i ett godkänt emballage (dvs kartong med
stötdämpande material) så hade en transportskada kunnat anmälas till posten.
Kondensatorer klarar inte att stå emot speciellt mycket, och en Jiffy-påse
är inte ett bra skydd mot tryck och stötar. Även ett tryck i sidled mot en
kondensator kan få den att lossna från moderkortet. Därför är kartong
avsevärt mycket bättre. I detta fallet tvivlar jag på att posten ens skulle
vilja besiktiga godset, då de inte godkänner förpackningen. Här kommer ett
utdrag direkt från Posten Reklamationer:

"Det vi säger som allmänna råd ang förpackningar är att det ska packas i en
stadig wellåda, vara distanser mellan gods och emballage med stötdämpande
material. Viktigt är att godset är fixerat i sin förpackning.
Man bör tänka på att paketen kan väga upp till 35 kg styck och att
emballaget ska stå emot kompression."

Ändå stog jag på posten och köpte returmaterial av just posten som då inte godkänner deras egna paket....

Jag vill dock poängtera att Ni - datorbutiken.com INTE poängterade vikten av emballage val vid returbegäran. Kanske Ni kan ändra rutinen för detta när kunder ringer in för returnummer? Nu när jag tittat på Er hemsida såg jag att där fanns ALLA uppgifter som jag hade behövt för att veta hur godset skulle skickas...men eftersom datorn var/är trasig kunnde jag inte
tillgodogöra mig de uppgifterna på Er hemsida.

Sen tjafsar vi fram och tebaks för att jag vill ju självklart hävda att "1 -KUNDEN HAR ALLTID RÄTT"...."2 - HAR KUNDEN FEL, GÅ TILL PUNKT 1".

Men men...lyckas pruta ner ett nytt moderkort ett par hundringar och hela historien kostar mig 940:- för nytt moderkort, jag vet inte..ca 1400:- för det jag ursprungligen köpte och ett stillestånd på ca tre till fyra veckor plus tid nerlagd. jag använder datorn privat och till företagsadminstration, bortfallet där har jag inte räknat in.

Ändå sätter jag nästan morgonkaffet i halsen ytterligare en gång när den sista kommentaren från datorbutiken.com kommer med mail (jag lånade förresten en dator under tiden för att kunna hålla kontakten med db...)

"Ditt paket har gått iväg idag med kollinummer xxxxxxxx
Då det är en fyndartikel kan vi inte garantera att alla tillbehör finns med.

Ha en trevlig helg!"

Jodu....röd i ansiktet av ilska väntar jag på det nya paketet men till min stora lättnad får jag igång kortet utan problem eller saknade delar.

Aldrig i helvete att jag köper en sak till ifrån Datorbutiken.com!

Kanske inte hjälper dig skywalker...men vill ni ha bra service och support - köp dina komponenter från Dustin eller annat företag som hjälper dig som kund - inte motarbetar dig för att spara ett par hundra kr men till kostnaden av en förlorad kund.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
215074
November 1, 2002 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

jag har haft för mig att db.com har varit bra och stabila, men där ser man 😮

Skywalker[TSG]
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
215089
November 1, 2002 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Än så länge har det inte trillat ned något brev från kronofogdgen men det kanske kommer

Mitt mail till DB

Återigen så bestrider jag detta krav.

jag har inte fått någon fraktsedel eller kollinummer ! hur har ni då tänkt att jag ska kunna lösa ut det här paketet.
om posten har strulat så är det väl till dom ni ska skicka erat krav och inte till mig.

från eran sida

"På denna sida gäller även följande: Om varan tar slut så stryks den från Din order och resterande produkter på ordern levereras (om sådana finnes). I orderunderlaget som skickas via e-mail kan produkten du beställt mycket väl finnas med, dock meddelas du så fort som möjligt om det skulle ha sålts fler av denna produkt än vi har och då stryks produkten från ordern."

"Vi vill även göra dig uppmärksam på att ordern är för kund bindande i samma stund du klickat "Skicka beställning". Skulle du ej få kopia på orderunderlaget inom 48 timmar kontaktar du oss!"

Denna kopia fick jag aldrig, jag försökte nå er på telefon men det var omöjligt, någon epost adress finns inte angiven på eran hemsida så när jag aldrig fick detta mail nr 2 antog jag att ordern var strykt.när heller inget paket kom med posten så fanns det ingen anledning för mig att tro något annat.

Jag Tänker INTE betala en faktura som jag inte har något ansvar för. Om ni vill driva den här frågan till tingsrätten så visst gör det.
Larvigt datorbutiken, det är posten som har strulat och inte jag och det är isåfall av dom som ni ska kräva era pengar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 243
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL