Behöver hjälp med att köpta ny dator|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver hjälp med att köpta ny dator
Tocky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 240
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 28, 2006 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja nu var det dags att köpa en ny dator igen. Men min budget är ganska liten i runda slängor 6000 :-.

Hade hoppats på att ni kunde hjälpa mig att hitta de billigaste delarna så att jag får en relativt hyffsad dator för pengen (exkl skärm och programvara naturligtvis) Staplar upp lite punkter så ni vet vad jag är ute efter.

Vad jag ska använda datorn till

Jag behöver ingen dator som klara de grymaste spelen med de högsa inställningarna. Det enda spel jag ser att jag defenitivt kommer att köpa är BFME2. Så mycket mer kräm än så behöver jag inte. Dock skulle jag vilja kunna spela det spelet med väldigt höga inställningar.

Datorn kommer främst att användas till Blender Mer info här

Vue infinite Mer info här

Och lite videoredigering samt ljudprogram (val av program inte klart)

Frågor

1. Hur mycket betyder processorn, fungerar en sempron eller måste jag ha bättre? (AMD eller Intel spelar ingen roll)

2. Antar att mer ram är bättre och att det är minst 1 gb som gäller och helst 2 gb om jag inte har fel

3. Hårddisken måste vara stor för att jag ska få plats med mina filer på datorn, speciellt videoredigering samt modellering.

4. Grafikkortet, i och med att jag spelar lite så undrar jag om kanske ett x1300 är bra. Eller om jag kanske måste sikta högre.

5. ljudkort borde jag kanske köpa ett billigt (behöver absolut inte vara creatives nya serie x-fi)

Vad tycker ni? Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta bra och billiga saker samt svara på mina frågor.

Tack på förhand 😀

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1008796
January 28, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Ta en Athlon64 S939. Processorer betyder en hel del. Videoredigering är dock Intel's specialitet. Men de kostar mer och är betydligt varmare och drar mkt mer ström.

2. 1GB räcker nog. 2GB om du spelar tunga spel och mycket photoshop.

3. Valfri SATA-hårddisk. Personlig favorit är Seagate's 7200.8-serie då den är riktigt snabb.
Kanske en 400GB Seagate 7200.8 som lagring osv och en Western Digital Raptor 74GB SATA som systemhårddisk.

4. X1600PRO finns för dryga 1400:- vilket är ett bra budgetval. Även Geforce 6600GT bra.

5. Inbyggt på moderkort kanske duger för dig? Ingår i _alla_ nya moderkort.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL