January 16, 2005
*Shuttle SB83G5 Aluminium 1x5.25">Tänkte på detta system:
*Shuttle SB83G5 Aluminium 1x5.25 2x3.5 i915G 1PCI 1PCIe16x 2DDR-DIMM SATA VGA LAN Firewire Audio Socket775 (Heatpipe kylning)
http://www.datorbutiken.com/se.....d=SHSB83G5
*Intel Pentium 4 520 Prescott 2.8GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775
*Barracuda ST3160023A 7200.7 160Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA100 IDE
*Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL3
Nu undrar jag om någon har invändningar mot detta och isåfall vad? Hur klarar Shuttles Heatpipekylning denna cpu'n till exempel?
Datorn ska jag inte ha till att spela de senaste spelen och sådant utan att surfa med, bränna dvd's, se på filmer, lyssna på musik och även köra applikationer som apache och liknande.
Är detta en bra konfiguration eller bör jag ändra på något? Hur är det med ljudnivån på detta system? Tacksam för svar!
Må väl
GaiN
March 10, 2003
Jag hade nog personligen hellre valt en Shuttle Sn95g5 i det läget.
Man kan få en "Sn95g5 v2" + "Amd64 3000+" för samma summa pengar.
Amd64 är betydligt kallare än en Prescott.
Har en Sn95g5 själv och min CPU ligger på runt 35 grader idle med en
amd64 3500+. Se dock till att få en V2 ifall du väljer att
köpa en sn95g5 då dom gjort en ändring på moderkortet på den.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 15, 2003
CPUkylare behöver du inte då ICEkylningen som följer med shuttlen är det som ersätter den. (Och den är bättre än de flesta kylarna på marknaden.)
Skall du inte spela så skulle jag kanske råda dig till att ta den billigaste shuttlen du kan hitta med den billigaste processorn. (Kolla bara så det är en shuttle med åtminstone gf mx440 grafikkrets så kan du iallafall spela på den 😉 )
March 10, 2003
Du skall inte titta dig blind på Mhz/Ghz .. Amd64 processorn är faktiskt snabbare än
Intel processorn fast än den har lägre Mhz. Tja, Köp ett Mx kort till så klarar du dig.
Orsaken till att jag rekommenderar Sn95 är mest pga värmeutvecklingen
prescott genererar. Skulle faktiskt betala mer för en amd64 som är långsammare än
för en snabbare Prescott. Då det i sådana här system är så fruktansvärt
svårt att hålla processorn kall utan att kompromissa på ljudnivån.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 16, 2005
Okej, men ditt 64bitars-system är tyst då? Nu menar jag inte "ohörbart" men ändå tyst, sålde min förra maskin för att få en tyst och liten dator 🙂 Hade iofs 8x80mm fläktar i den samt en extremt högljudd cpufläkt + den på grafikkortet och moderkortet :-p
http://www.datorbutiken.com/se.....V9520X-128 Kan isåfall det grafikkortet vara något?
Och hur ska man veta om man får V2 på shuttleburken?
January 16, 2005
MSI Radeon RX9550SE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Asus Radeon A9550 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
GeCube Radeon 9550 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Asus Radeon 9550GE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Vilket av de isåfall? Skiljer ju bara någon hundralapp i pris... 😕
December 15, 2003
"Asus Radeon A9550 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP" skulle jag vilja höfta till med utan att ens kolla upp det noga.
På de nyare shuttles med integrerat grafik så är det schyssta grafikkretsar, bara du har åtminstone 1gb ram (så du kan dela ut en del till det inbyggda grafiken)kan du faktiskt spela de flesta spelen som finns på marknaden .
Vill du ha en fet processor så håller jag med CTRL annars så ta i stort sett vilken som helst bara det inte är prescott 😉 och ju "klenare" processor , destu svalare = tystare ICEkylning i shuttlen.
EDIT: Kollat nu och "GeCube Radeon 9550 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP" är det enda som jag sett vid snabb koll som är passivt kylt.
January 16, 2005
Hehe okej 🙂 Är sugen på att beställa snart men löningen har inte kommit ännu 🙁 Ska även köpa en sån där "väska" till den att frakta dem i, det kan väl vara klokt? :-O Måste kolla upp vart jag kan få tag på sakerna för på db har dom inte hemma några 3000+ 64bit eller heller chassit :< Får bli buggy.no-ip.com senare imorgon för att kolla upp priserna. Måste också ta reda på hur man vet att det är en "V2" på shuttlen x-D Tack för alla svar, och om ctrl läser detta kan han ju svara på min fråga ang v2 🙂
Må väl
GaiN
March 10, 2003
Brukar stå i namnet på artikeln i affären.
http://www.webhallen.com/prod......p?id=37682 - Sn95g5v2
Sedan kan det hända att det är V2 på de andra ställena med. Dock är det
kanske bästa att fråga om det inte står.
March 10, 2003
Jag anser att den är väldigt viktig. Eftersom AMD gjorde en ändring mitt i produktionen av sina CPUs så läser
V1 versionen fel på temperatursensorn.
AMD var lite sena med att säga detta. Vilket resulterade att SN95g5 har problem med nyare CPUs temp sensor.
Med Bios uppgradering på V1 blir det bättre men SmartFan fungerar inte bra ändå, fläktarna går för sakta i min.
Så jag satte den fast på 1500rpm istället.
På V2 moderkortet ändrade Shuttle en sak på moderkorten för att
SmartFan skulle bättre fungera ihop med de nya TempSensorerna i de nyare 939 modellerna.
January 16, 2005
Vad är smartfan då? 🙂 Nu har jag fått min sn95g5, stod i produktbeskrivningen på http://www.shg.biz att det var en V2, men står ingenstans på burken, i manualerna eller på kartongen? Någon som har en v2 och vet om det ska stå någonstans?
March 10, 2003
Kanske fått sig en tryckare. Därför den är sne.
kollar du på AGP porten skall där sitta ett klistermärke med modellbetäckning och version.
Skall även gå att se på serienummerlappen som sitter på baksidan har jag för mig.
January 16, 2005
Står typ bara
System ID: SN95G5B-V3GH00-23
Men på http://www.shg.biz där jag köpte den stod det på mofell att det var en V2 😮 :'( orkar inte skicka tillbaka asså...
Model NO: SN95G5
February 12, 2003
Fluffy-141 wrote: Knaske byta hårddisken mot en Samsung istället?
Varför? Ge oss ett konkret exempel på varför man ska byta marknadens tystaste och svalaste hårddisk, som dessutom har 5 års garanti mot den segaste serien hårddiskar som låter mest (egen erfarenhet) och kokar?
March 10, 2003
Hmm.. hittade inget med det namnet, men Skall gå att identifiera på biosnamnet annars.
"fn95s20" skall alla V2:or heta följt av bokstav för revision t.ex. "fn95s20a"
Alla V1 heter "fn95s00".
1 Guest(s)