January 9, 2003
Hej! Jag hade tänkt köpa en ny dator snart eller om ett tag iaf och nu hade jag tänkt fråga om det här systemet som jag har satt ihop är prisvärt eller inte, kom också gärna med tips och råd! Jag ska mest använda datorn till "avancerade" spel och skulle gärna vilja kunna överklocka mycket 😀
Datorn:
EPoX EP-8RDA+ nForce2 6PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM UDMA133 USB2.0 LAN 6CH-Audio SocketA ATX
AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus Socket A (Thoroughbred) processor Kylning: SLK-800 med en Enermax 80mm
2xCorsair XMS3500 DDR-DIMM 256MB PC3200. 32Meg x 8, CAS 2-3-3-7-T1, 434MHz, 5ns
Seagate Barracuda IV 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Pioneer DVD spelare IDE 16x/40x Slot-in Bulk (DVD-106S)
Hightech Excalibur ATI Radeon 9500 Pro 128Mb DDR DVI TV-out Retail
Chieftec Dragon Big Tower m/dörr silver Kabinett m/360W DA-01SL-D P4 / AMD Låd kylning: 3xPAPST FAN 8412 NGL 12dB
Microsoft Windows XP Home Edition Programvara Svensk OEM
Skärm, tangentbord och högtalar system har jag redan.
Pris: 15000kr inklusive moms och frakt
Frågor:
Är nät agget tillräckligt bra?
Det är ljud och nätverkskort på moderkortet va?
Är minnena lite överdrivna?
Behöver jag fler fläktar till lådan?
Kommer datorn vara tyst?
Kommer den gå att klocka bra?
Svara nu gärna på mina frågor och säg också gärna om den är prisvärd eller inte 😀
Tack i förhand!
January 30, 2002
Är nät agget tillräckligt bra?
Ja. Med marginal
Det är ljud och nätverkskort på moderkortet va?
ja/ja
Är minnena lite överdrivna?
för att med nforce2 få nytta av snabba minnen så måste man köra dom lika fort som fsb:n. Annars kan dom tillochmed slöa ner. Du kommer aldrig att få upp moderkortet i en fsb på 217. Jag vet inte hur det funkar med pci/agplock på det där moderkortet men om det inte finns båda så borde dom maxa ut när fsb:n ligger på 190 kanske.
Vad du behöver för minnen är alltså ett par minnen som kan köra på snabbaste timings i 190. Det kan nog alla 3200 minnen och en hel del 2700 minnen. De kan nog samtidigt vara en hel del biligare.
Behöver jag fler fläktar till lådan?
nej
Kommer datorn vara tyst?
1.Din hårddisk är tyst. Om du vill ha en tystare och snabbare så prova Western Digital 80 gb se 8 mb cache.
2.Chieftechs nätagg brukar vara rätt tysta. mitt är i princip ljudlöst. Annars kan du alltid byta ut fläkten i nätagget.
3. Glöm inte bort grafikkort. grafikkortsfläktar brukar kunna låta hur mycket som helst. Jag använder mig av Zalman zp80 utan fläkt
http://www.hardware.fr/news/im.....imer/5164/
på mitt TI4200@ 280/560 och det går hur bra som helst.
4. Din "processor Kylning: SLK-800 med en Enermax 80mm " har jag ingen aning om hur mycket den låter.
Kommer den gå att klocka bra?
Jo säkert en bit. Om du vill klocka mycket så se om du kan hitta en Tbred "B" xp1800 eller xp2000 eller nåt. En sådan bör kunna klocka väldigt bra
när det gäller grafikkortet så kanske du ska köpa ett vanligt radeon 9500 istället. Med ett litet program (rivatuner 2.0 har det inbyggt) kan du få
9500 64 mb att bli ett 9500 pro
eller
9500 128 mb att bli ett 9700
September 11, 2002
alph7 wrote: Kommer datorn vara tyst?
1.Din hårddisk är tyst. Om du vill ha en tystare och snabbare så prova Western Digital 80 gb se 8 mb cache.
vill du ha en tystare hårddisk än seagate barracuda IV så ska du INTE ta en Western digital 80gb 8mb cache.. de är väldigt högljudda jämfört med andra hårdiskar.. barracudorna är knäpptysta.. testa istället att lägga till typ 100-200 kr o få en barracuda V... om du nu vill ha en annan hd.. barra IV är bra men V:an är som sagt bara marginellt dyrare 🙂
January 30, 2002
Men är alltså 9500 bättre än 9500pro? När det där programet kommer ut alltså, hm... svara GÄRNA specielt på den frågan
http://www.digit-life.com säger
Remaking RADEON 9500 64MB into RADEON 9500 PRO by software! - Cormac @ 15:13
Every day brings new details about remaking RADEON 9500 chips. However, today’s are jus outstanding: there’s a way to transform RADEON 9500 64MB into RADEON 9500 PRO 64MB by software! That’s what Andrew Vorobyev, our video section editor, said:"...Besides the hardware way of remaking RADEON 9500 128MB into RADEON 9700 by transistor re-soldering, discovered by our colleagues from Overclockers.ru, we, together with Alexey Nikolaychuk (aka Unwinder), the creator of RivaTuner , hoped to perform the same by software. Essentially, it was to find 4 missing rendering pipelines "hidden" by ATI, as R9500 has 4 and R9700 already 8 of them.
Alexey succeeded in finding the blockade and got through using RADEON 9500 64MB. As you know, this card has 128-but bus, so you can’t make R9700 from it, only RADEON 9500 PRO 64MB. But we’ve checked Soft9700 on RADEON 9500 128MB and, voila, we got a complete RADEON 9700.
So, we can state the 100% software pare-down of R300. This method of remaking will be available for everyone in the next version of RivaTuner..."
This method of remaking will be available for everyone in the next version of RivaTuner.
Svaret på frågan är alltså ja. 9500 128mb är bättre än 9500 pro. och billigare.
Men kom ihåg. Om du köper ett 9500 så försök få ett med 128 mb minne.
January 30, 2002
vill du ha en tystare hårddisk än seagate barracuda IV så ska du INTE ta en Western digital 80gb 8mb cache.. de är väldigt högljudda i jämfört med andra hårdiskar
Det stämmer säkert att rent decibelmässigt att wd80jb är mer högljudd är SB IV.
Vad som skiljer sig emellan dom (som jag upplever det efter att haft kontakt med båda) är att de ljuden som barracuda IV ger ifrån sig är irriterande och metalliska även om de kanske inte är högljudda.
Jag upplever också att när den är det minsta fragmenterad så låter den
mycket mer
De ljuden som Western digital ger ifrån sig upplever jag inte alls som lika irriterande.
Men det kan säkert stämma att barracuda V är tystare på alla sätt. Om det vet jag inget
January 27, 2002
Ska du köpa ett Excalibur 9700 Pro så ska du vara väldigt noga med att du får den nyaste revisionen, eller i alla fall nyare än 1.3 . Jag har ett sådant grafikkort och ett ePoX 8k3a+ och mitt krånglar som f*n. Kan inte spela ett enda spel förutom CS för det hakar upp sig hela tiden. Och det beroro INTE på mjukvaran för jag får exakt samma problem i Linux och jag har dom nyaste drivrutinerna till båda OS. Jag har nyaste BIOS på moderkort, nyaste drivrutinerna till moderkortet och nyaste drivarna till ljudkortet så felet måste vara något kompabilitetsproblem med mitt moderkort. Jag har revision 1.1 på mitt kort och dom borta på ATI säger att dom inte har någon nyare revision som jag kan få byta till. Så hamnar du i samma knipa så är det kört. Det kan ju ha hänt något när dom monterade på vattenkylningnen där jag köpte datorn också men troligen inte.
January 9, 2003
Tack för hjälpen alla! Nu har jag funderat lite mera och funderar istället på detta:
Saphire Radeon 9500 128MB
2x256 Twinmos med Winbond chipset PC3200
Chieftec Dragon Midtower
Athlon XP 1800+ T-bred (när b versionen kommer ut)
Det blir iaf ungefär 2500kr billigare! Är detta bra eller är det inte värt att ta dessa lite "sämre" prylarna. Jag kan förklara lite hur jag tänker 🙂
R9500 - Det kan man ju med nya RivaTuner som kommer ut om 1-2 veckor "förvandla" till ett 9700 utan att garantin försvinner!
Twinmos - Folk verkar vara nöjda med dem och det är 1000kr billigare, behöver jag säga mer? 🙂
Midtower - Dels för att paket blev för tungt enligt komplett och att jag då skulle få betala ännu mer för frakten och dels för att det är 400kr billigare.
Athlon XP1800+ - Det verkar mycket mer prisvärt och verkar dessutom gå att överklocka väldans mycket när B versionen kommer ut.
Säg nu om jag har fel eller inte! 🙂
Tack i förhand!
1 Guest(s)