Bekymmer med retur till Datorbutiken|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bekymmer med retur till Datorbutiken
FelixK
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 10, 2003 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Min western digital hd är lite trasig så jag tänkte att man kanske skulle skicka den åter till Datorbutiken för att få en ny.

Surfade till deras sida och läser till min förvåning att man inte skall skicka hd:n till dem utan till WD. det kan ju iofs vara bra ,men det visar si att om jag vill få kontakt med WD för instuktioner hur jag skall skicka tilbax min HD så får jag ringa ett suport i utlandet någonstans. 👿

Har inte WD något suport i Sverige.... någon som vet?? 😮

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
308796
April 10, 2003 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kört test-programmet från WD?
Du borde nog göra det innan du skickar tillbaka disken. Annars blir de nog lite kinkiga. =D
Annars kan du gå in här för att skapa RMA: http://support.wdc.com/warrant.....create.asp

FelixK
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
308801
April 11, 2003 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Alla tester utförda med glans...

Grejen är att HD viner VÄLDIGT mycket

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
308805
April 11, 2003 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

WD-diskarna är inte tysta. Hade en WD 80GB 8MB Cache förrut, den lät
som fan. Sålde den rakt av ...

the_proffs
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
308812
April 11, 2003 - 2:37 am
sp_Permalink sp_Print

jag har en WD 80GB 8MB Cache den låter ingenting

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
308823
April 11, 2003 - 5:16 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: WD-diskarna är inte tysta. Hade en WD 80GB 8MB Cache förrut, den lät
som fan. Sålde den rakt av ...

min 80 WD gigare låter ingeting...

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
308864
April 11, 2003 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

FelixK wrote: Min western digital hd är lite trasig så jag tänkte att man kanske skulle skicka den åter till Datorbutiken för att få en ny.

Surfade till deras sida och läser till min förvåning att man inte skall skicka hd:n till dem utan till WD. det kan ju iofs vara bra ,men det visar si att om jag vill få kontakt med WD för instuktioner hur jag skall skicka tilbax min HD så får jag ringa ett suport i utlandet någonstans. 👿

Well. Om vi säger så här, WD har en slutkundssupport till kund, vilket inte alla tillverkare har. Och tack vare det kan vissa butiker hänvisa dig direkt till tillverkaren istället för att själva behöva ta itu med det.
Nu är det dock så, att DB har alltid det slutliga ansvaret mot slutkund, allrahellst till privatpersoner, (lite andra regler för företag). Så du kan mycket väl ringa dit och kräva att dom skall ta in disken till sig för att fixa detta. Detta förutsätter dock att disken är max 12mån gammal.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
308934
April 11, 2003 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: [quote=FelixK]Min western digital hd är lite trasig så jag tänkte att man kanske skulle skicka den åter till Datorbutiken för att få en ny.

Well. Om vi säger så här, WD har en slutkundssupport till kund, vilket inte alla tillverkare har. Och tack vare det kan vissa butiker hänvisa dig direkt till tillverkaren istället för att själva behöva ta itu med det.
Nu är det dock så, att DB har alltid det slutliga ansvaret mot slutkund, allrahellst till privatpersoner, (lite andra regler för företag). Så du kan mycket väl ringa dit och kräva att dom skall ta in disken till sig för att fixa detta. Detta förutsätter dock att disken är max 12mån gammal.

DB kan även då påpeka att kunden bör göra som det säger och upplysa personen om att det tar 10ggr så lång tid att vända sig till dem jämför med att direkt vända sig till WD.
Då kan det enligt konstens regler ta flera månader utan att man ser ngt nytt och samtidigt inte ha ngn rätt att klaga.
Det är alltid bäst att vända sig direkt till märken som har slutkundsupport.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
309340
April 11, 2003 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Stämmer till viss del.
men enlig konsumentköpslagen ang distanshandel, så kan inte DB avsvära sig ansvaret och dom kan ej heller dra ut på tiden. det finns något som kallas "innom skälig tid", skälig tid för en HDD som är en standard produkt är inte mer än max ett par veckor, har DB den i lager skall kund inte behöva vänta alls. Likaså så kostar det en ganska stor slant att skicka en disk till utlandet för utbyte, slutkund skall aldrig behöva lägga ut mer pengar på den frakten än vad det kostar att frakta produkten därifrån man köpte den.
Som slutkund och allrahellst som privatperson har man mycket större skydd och rättigheter än vad butikerna ofta vill ge sken av.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
310047
April 12, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Stämmer till viss del.
men enlig konsumentköpslagen ang distanshandel, så kan inte DB avsvära sig ansvaret och dom kan ej heller dra ut på tiden. det finns något som kallas "innom skälig tid", skälig tid för en HDD som är en standard produkt är inte mer än max ett par veckor, har DB den i lager skall kund inte behöva vänta alls. Likaså så kostar det en ganska stor slant att skicka en disk till utlandet för utbyte, slutkund skall aldrig behöva lägga ut mer pengar på den frakten än vad det kostar att frakta produkten därifrån man köpte den.
Som slutkund och allrahellst som privatperson har man mycket större skydd och rättigheter än vad butikerna ofta vill ge sken av.

Och om affären säger att det kan ta lång tid går det runt bekymmret med "skälig tid" och då har kunden mkt svårt att klaga på tid som jag tidigare sa....
Så man kan säga att det jag säger stämmer helt och hållet........

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
310083
April 12, 2003 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp,, men det kan inte ta lång tid med standardprodukter innom garantitiden, Då kan man nämligen kräva att häva köpet.

Som jag sa tidigare, man har större rättigheter än de flesta känner till.

Men det är klart, vill man ge sig med en sån förklaring, så javisst för all del. Men om inte, bara att säga ifrån och gå högre.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 237
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL