April 11, 2003
Min western digital hd är lite trasig så jag tänkte att man kanske skulle skicka den åter till Datorbutiken för att få en ny.
Surfade till deras sida och läser till min förvåning att man inte skall skicka hd:n till dem utan till WD. det kan ju iofs vara bra ,men det visar si att om jag vill få kontakt med WD för instuktioner hur jag skall skicka tilbax min HD så får jag ringa ett suport i utlandet någonstans. 👿
Har inte WD något suport i Sverige.... någon som vet?? 😮
December 9, 2002
Har du kört test-programmet från WD?
Du borde nog göra det innan du skickar tillbaka disken. Annars blir de nog lite kinkiga. =D
Annars kan du gå in här för att skapa RMA: http://support.wdc.com/warrant.....create.asp
April 4, 2003
April 10, 2001
FelixK wrote: Min western digital hd är lite trasig så jag tänkte att man kanske skulle skicka den åter till Datorbutiken för att få en ny.
Surfade till deras sida och läser till min förvåning att man inte skall skicka hd:n till dem utan till WD. det kan ju iofs vara bra ,men det visar si att om jag vill få kontakt med WD för instuktioner hur jag skall skicka tilbax min HD så får jag ringa ett suport i utlandet någonstans. 👿
Well. Om vi säger så här, WD har en slutkundssupport till kund, vilket inte alla tillverkare har. Och tack vare det kan vissa butiker hänvisa dig direkt till tillverkaren istället för att själva behöva ta itu med det.
Nu är det dock så, att DB har alltid det slutliga ansvaret mot slutkund, allrahellst till privatpersoner, (lite andra regler för företag). Så du kan mycket väl ringa dit och kräva att dom skall ta in disken till sig för att fixa detta. Detta förutsätter dock att disken är max 12mån gammal.
March 20, 2003
Peter@20ghz wrote: [quote=FelixK]Min western digital hd är lite trasig så jag tänkte att man kanske skulle skicka den åter till Datorbutiken för att få en ny.
Well. Om vi säger så här, WD har en slutkundssupport till kund, vilket inte alla tillverkare har. Och tack vare det kan vissa butiker hänvisa dig direkt till tillverkaren istället för att själva behöva ta itu med det.
Nu är det dock så, att DB har alltid det slutliga ansvaret mot slutkund, allrahellst till privatpersoner, (lite andra regler för företag). Så du kan mycket väl ringa dit och kräva att dom skall ta in disken till sig för att fixa detta. Detta förutsätter dock att disken är max 12mån gammal.
DB kan även då påpeka att kunden bör göra som det säger och upplysa personen om att det tar 10ggr så lång tid att vända sig till dem jämför med att direkt vända sig till WD.
Då kan det enligt konstens regler ta flera månader utan att man ser ngt nytt och samtidigt inte ha ngn rätt att klaga.
Det är alltid bäst att vända sig direkt till märken som har slutkundsupport.
April 10, 2001
Stämmer till viss del.
men enlig konsumentköpslagen ang distanshandel, så kan inte DB avsvära sig ansvaret och dom kan ej heller dra ut på tiden. det finns något som kallas "innom skälig tid", skälig tid för en HDD som är en standard produkt är inte mer än max ett par veckor, har DB den i lager skall kund inte behöva vänta alls. Likaså så kostar det en ganska stor slant att skicka en disk till utlandet för utbyte, slutkund skall aldrig behöva lägga ut mer pengar på den frakten än vad det kostar att frakta produkten därifrån man köpte den.
Som slutkund och allrahellst som privatperson har man mycket större skydd och rättigheter än vad butikerna ofta vill ge sken av.
March 20, 2003
Peter@20ghz wrote: Stämmer till viss del.
men enlig konsumentköpslagen ang distanshandel, så kan inte DB avsvära sig ansvaret och dom kan ej heller dra ut på tiden. det finns något som kallas "innom skälig tid", skälig tid för en HDD som är en standard produkt är inte mer än max ett par veckor, har DB den i lager skall kund inte behöva vänta alls. Likaså så kostar det en ganska stor slant att skicka en disk till utlandet för utbyte, slutkund skall aldrig behöva lägga ut mer pengar på den frakten än vad det kostar att frakta produkten därifrån man köpte den.
Som slutkund och allrahellst som privatperson har man mycket större skydd och rättigheter än vad butikerna ofta vill ge sken av.
Och om affären säger att det kan ta lång tid går det runt bekymmret med "skälig tid" och då har kunden mkt svårt att klaga på tid som jag tidigare sa....
Så man kan säga att det jag säger stämmer helt och hållet........
April 10, 2001
Japp,, men det kan inte ta lång tid med standardprodukter innom garantitiden, Då kan man nämligen kräva att häva köpet.
Som jag sa tidigare, man har större rättigheter än de flesta känner till.
Men det är klart, vill man ge sig med en sån förklaring, så javisst för all del. Men om inte, bara att säga ifrån och gå högre.
1 Guest(s)