Belkin överspänningsskydd|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Belkin överspänningsskydd
Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 27, 2006 - 5:25 am
sp_Permalink sp_Print

OnOff-reklamen slank ner i brevlådan igår och där såg jag ett Belkin F9S620EG2M överspänningsskydd för 149kr (ord.pris.349kr). I och med att jag tidigare tänkt köpa UPS (vilket jag kanske gör senare ändå fast jag skulle köpa denna), så tänkte jag att det vore bra att investera i en sån så länge i alla fall.

Jag undrar om någon kör med överspänningsskydd? och ifall det verkligen funkar när det sker strömspikar, blixtrar etc.?

Sedan undrar jag lite mera ingående vad som händer med de enheter som finns påkopplade denna enhet ifall det t.ex. slår ner en blixt? Alltså ifall man har datorn ikopplad samt dsl-anslutningen i skyddet, och det slår ner en blixt, så pajar förmodligen en säkring i skyddet (kan dessa bytas ut sen i så fall eller är det bara att köpa nytt skydd?), men vad händer med datorn? Stängs den av bara sådär utan att ta skada pga. säkringen slogs ut? Eller slås en säkring ut men datorn går fortfarande och man får stänga av den manuellt fort?

Skulle gärna vilja ha lite tips ang. överspänningsskydd då jag inte kört med det och är lite oklar i om de verkligen fungerar och exakt hur. För i så fall köper jag en sådan bums ifall de inte tagit slut, så snabba svar mottages tacksamt!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1053906
June 27, 2006 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

slår blixten ner i elnätet så hjälper nog inget överspänningsskydd i världen.

Det är väl strömpilar för induserade spänningar i första hand.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1053907
June 27, 2006 - 6:53 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, är det en motiverad utgift då eller "bortkastade" pengar man lika gärna kan lägga på annat? Har inte vart problem med strömmen och så här hittills iaf, men man vet ju aldrig. Är chansen stor att det kommer strömpilar? En gång för några år sen när det blixtrade så stängdes datorn av (hann inte stänga av den själv 🙁 ) och sen när ovädret var över så startade datorn fint utan ett enda problem. Fast jag menar, skulle ett sånt här skydd ha hjälpt i detta fall så datorn inte hade slocknat?

Twe@kBoY
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
1053934
June 27, 2006 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Belkins överspänningsskydd har en livstids garanti på skyddet. Det står även att dom ersätter skador för upp till 1.300.000 SEK samt att den ska klara 45.000A. Finns en större modell där ersätningen inte har någon övre gräns samt att den klarar 90.000A. Även att man har rätt till att byta varan efter att den har gått sönder. Står också att den inte skyddar mot tex översvämning och krig. 😉 Visst finns det kryphål i alla garantier. Men men. 😛
Det står ganska mycket i garanti pappret sol ligger i kartongen. Så fråga om du får läsa det först. Så kanske de kan svara på en del frågor.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1053940
June 27, 2006 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, tackar för hjälpen!

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
1053966
June 27, 2006 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Garantin täcker garanterat INTE blixtnedslag m.m. En blixt tar sig flera kilometer uppifrån och ner till oss, den tar sig med lätthet över några centimeter sönderbränd säkring. Ett sådant överspänningskydd är som någon tidigare skrev mot små strömspikar i nätet. D.v.s. köper du det för att skydda dig mot blixtar kvittar det. Läste något test för längesedan och inget skydd klarade sig, skiten bara smälter och allt förstörs.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1054228
June 28, 2006 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag var och köpte ett sånt skydd igår, inte hunnit koppla in den än dock. Jag läste igenom garantipappret och det verkar vara garanti på blixtnedslag också, så här står det på ett ställe i pappret:

Belkin Coniponents Limited kommer, efter eget val, att reparera eller ersätta all apparatur ("tillkopplad apparatur") som tar skada av en utjämningsspänning. rusning/topp eller vid blixtinslag (en
"Incident"), medan den är ordentligt kopplad via en Belkin Surge Suppresser till en rätt kablad strömledning med skyddsjord ("Belkin Garanti Tillkopplad Apparatur" ). (För modellenia
F9Hl IOvegCW, F9H4lOeg2M, F9S620eg2M, F9S620eg4M. F9S623eg2M. F9S524eg2M. F9S520eg2M, FYMX20eg2M. FYM820eg4M. F9M823eg2M. F9M724eg2M. F9G726eg3M-GRY måste
telefonledningen vara rätt kopplad och installerad).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL