December 28, 2007
Efter lång och trogen tjänst är det dags för kära Medea att gå i pension, så jag shoppar efter en ny speldator. Jodå, beslutsångesten infann sig som ett brev på posten, så jag söker råd från folk som har bättre koll än mig.
Eftersom jag inte gillar shooters så uppdateras mitt spelbibliotek rätt sporadiskt, så jag känner inget större behov av att ha det absolut bästa som finns, men nånting som håller stilen minst ett år framåt (Dragon Age! Fallout 3!) vore trevligt.
Och efter den långa, långa inledningen så tar jag mig till den relevanta biten...
Moderkort: Asus P5E, X38, Socket-775
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 ELLER Intel Core 2 Quad Q6600
Minnen: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB (kan förhandlas upp till 4 GB om jag väljer Vista, se operativsystemsångest nedan)
Grafik: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 (överkurs, men bitter hämnd på alla spel som mobbat mitt stackars gamla grafikkort)
Moderkortsspecifikationer har inte sagt mig något på ett par år (blev lat där ett tag), så synpunkter vore väldigt bra. I övrigt så är det processorn och operativsystemet som är de stora stötestenarna. Finns det någon poäng med quad core än så länge? Stabilitet i all ära, men varför offra hastighet? Övertala mig!
Dito operativsystemet. Jag har inget större behov av bling, och de åsikter om Vista jag hört hittills har varit på temat: "Vackert, och bra om du roar dig med mediehantering men annars...meh." Dessutom svär vänner i WoW högeliga över störtdykande FPS och trassel med grafikdrivrutiner. Poängen är som följer: jag vill ha lite spännvidd i mitt spelande, och min nuvarande XPburk klarar allt från Fallout till Oblivion. Klarar inte Vista detsamma så är jag inte imponerad.
Och innan jag glömmer: vad krävs för sorts nätaggregat till detta, tror ni? Börja på 750W och jobba mig uppåt?
/Hannya
1 Guest(s)