February 4, 2003
Tjena.
Får DVD'n på Torsdag (från Fyndbörsen).
Idag kör jag med ljudet via hemmabio (alltså digital-ut). För bild på min nuvarande DVD använder jag den gula "kontakten" på baksidan (som ser ut som en RCA-kontakt). Denna i sin tur är kopplad till "frontanslutningen" på tvn (fast dessa är i själva verket på sidan).
Men ska nu försöka få så bra bild som möjligt. Tänkte därför använda RGB. Har bara en SCART med sån anslutning på tvn. Undrar därför om RGB är nått särskillt? Förstår inte riktigt. Går det via den "gula utgången" (som ser ut som RCA). Eller måste man ha någon scart kontakt, vilken i så fall? Finns det nån bra på Classe / Biltema som "räcker"?
Vad är att föredra? SVHS kabel, RCA kabel eller vanlig SCART? Kan man stänga av "ljudet" på SCART kabeln? VIll inte ha LJUD på tv'n när det går via "digital-ut" till recievern. Och jobbigt och behöva sänka ljudet på tv'n varje gång?
En bifråga.
På min HTPC har jag två möjligheter till tv-ut.
Antingen SVHS eller sån där GUL RCA? Vilken är att föredra? För SVHS ger en "slags flimrig" bild. Det känns så i alla fall? Men brukar man inte säga att SVHS är bäst?
Kan RGB gå via SCART, RCA-guling och SVHS? Eller bara via scart?
Vad ska man ha?
Hjälp 😀
March 5, 2002
allra bäst bild blir med RGB, som bara kan överföras via SCART i detta fallet, så använd SCART mellan tv:n och dvd:n. mute:a ljudet på tv:n om du har så att det hörs när den slås på, så slipper du dvd-ljud ifrån den. rca-kontakten ger kompositbild, dvs sämsta möjliga. du menar förhoppningsvis s-video när du säger s-vhs, den ger lite bättre bild än kompositvideo, för att färg och kontrast är separerade.
1 Guest(s)