February 17, 2004
Funderar på att köpa bil utomlands. Har kontakt med en snubbe i England som säljer en bil till ett bra pris, nästan för bra. Jag föreslog att jag skulle titta på den på plats men det gick tydligen inte. Nu föreslog han att skicka den med ett fraktbolag. Då har jag tydligen 5 dar på mig att bestämma mig om jag vill ha den.
Vad finns det för problem med det här? Vad behöver jag kolla upp?
Jag kommer ju definitivt inte betala nåt i förskott. Frakten vill jag nog inte heller betala om bilen visar sig kass. Nån som har varit med om det här?
February 17, 2004
Mean Machine wrote: Går det inte att kolla på den på plats borde väl någon form av varningsklocka ringa, eller?
Jo jag vet att det är skumt. Men handlar det inte om någon förskottsbetalning och om han betalar frakten hit så borde det vara lugnt. Då har jag enligt honom 5 dar på mig att undersöka bilen. Vad det nu innebär vete sjutton. Alla papper (registreringsbevis etc) och liknande hur får jag dom?
Blir ingen affär men är lite intresserad av hur han har tänkt. Troligtvis en bedragare.
Kraven för att jag ska köpa bilen:
*Han betalar frakten till Sverige och tebax om jag inte är nöjd.
*Han skickar bilen i det skick han har sagt.
*Han skickar med alla papper på bilen som behövs.
*Jag betalar försäljningssumman + frakten om jag tar ut bilen.
*Ingen förskottsbetalning
Tror jag fick med allt. Tveksamt om han går med på allt det här. Om inte så är han en bedragare till 100%.
Jag skulle aldrig köpa ens en bil för 1-1500:- osett och otestat.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
perminator wrote: Definitivt en bedragare, detta är ett vanligt bil-bedrägeri. Du skulle bli blåst på både pengar och bil. Jag vet inte hur många tidningsartiklar jag har läst där upplägget har varit ungefär samma.
Håller med.
Men hur gör dom?
Han har föreslagit följande:
Here is how the shipping company will arrange this transaction:
1.) I will go with the car to the shipping company and I will arrange the shipping.
2.) The shipping company will contact you when they will have the car in their custody.
3.) The shipping company will require you to send the payment to their bank account.
4.) The shipping company will keep the money secured in their bank account and they will send you the car at your home address.
5.) After you will receive the car, you will have 5 days to test the car and inspect the car documents.
6.) If you will accept the car, then the company will transfer the money to my bank account.
7.) If you won't accept the car, then the shipping company will transfer the money back to your account and the car will be delivered back to my address at no expense for you.
Thank you and I wait your email very soon.
Vågar inte göra detta, men det borde inte vara en omöjlighet. Det borde ju fungera.
February 17, 2004
Xenomorphed wrote: http://www.konsumenteuropa.se/.....oryId=1597
Tack för den! 🙂
1 Guest(s)