September 20, 2001
Jag ska göra en filserver/filmdator, och funderar lite på vilket billigt grafikkort som är mest passande. Just nu har jag ett Ti4400, som ju är relativt stort, och låter endel om jag skulle sätta tillbaka originalkylningen.
På 4400at kan jag inte ställa in storleken bra på bilden, antingen blir det svarta kanter, eller så blir det croppat. Jag måste även välja composit-signal via S-Videokabeln för att bilden inte ska flimmra mycket (vet inte om det påverkar bildkvalitén)
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan ATI och nVidia, och mellan deras olika generationer, men vilket kort tror ni passar mig bäst? Jag är inte direkt missnöjd med kvaliten på mitt nuvarande kort, men finns det billiga bättre kort, så varför inte...
Det får gärna vara passivt...
February 1, 2004
Har oxå Radeon 9550 som inte har s-video utan vanlig videokoppling och det går inte att ha några klagomål på bilden! Dessutom justeras bilden till tvn automatiskt och inget behövde ställas in el liknande. Ett kanonkort som dessutom har en minimal passiv kylning... Köp ett sånt, kan gå för 400:- beggat...
April 7, 2002
Jag har ett geforce fx 5200 som jag köpte för att det va billigt... kan ställa in overscan och undercan precis hur jag vill, funkar klockrent i linux om man vill köra det. Fungerar också klockrent i windows. ett geforce 6200 turbocache är ungeför 4 gånger så snabbt som ett 5200 och jag tror det kostar t.o.m. mindre på en del ställen.
Bägge korten är passivt kylda vilket är ett måste om man ska ha det till filmvisning. Vissa 5200 har dock aktiv kylning så man får kolla noga. Ja det är iallafall min åsikt. Ju tystare desto bättre helt enkelt.
September 20, 2001
Hm, det kanske kan vara något, får kolla upp detta lite bättre. Jag har iofs ett PCI ATI graffe som kanske går att använda 🙄
Ingen som sett någon bra jämförelse mellan olika korts tv-out? Jag skulle ju ev. kunna skaffa passiv kylning till 4400-kortet, men det kanske knappt är värt iom dess brister...
2 Guest(s)