January 20, 2002
Det är en grym prisskillnad mellan bilstereoprylar när man börjar komma upp i priser. Någon som vet om det är något som skiljer grejjer mellan grejjer från USA och Sverige ? Tänkte mest på strömuttag på slutsteg eller huvudenhet. Borde ju inte göra det, men någon som vet?
August 14, 2001
Där finns det ett problem... kollade själv bilstereos i USA för ett tag sen... en som kostade typ 6000 i Sverige kostade 2-3000 i USA, kollade lite mer, och kom då fram till att USA har andra freqvenser än vi i Sverige... har hopp på 0.3 istället eller något.. minns ej exakt hur det var, men om du ska ställa in typ P3 (som här ligger på 97,5) så får du välja på 97.3 eller 97.6 istället... eller hur det nu blir, kommer altså bli problem med radiodelen, men antar även en bilstereo från USA har samma ingångar som här, så då borde du kunna köpa en DAB-mottagare, eller satelitmottagare och få in funktionell radio. Tror dock inte det finns så mycket kul på Satelitnätet, men vore ju lite annorlunda att ha =) vet inte om det är några svenska sändningar.. skulle ej tro det..
January 20, 2002
Frisk wrote: Där finns det ett problem... kollade själv bilstereos i USA för ett tag sen... en som kostade typ 6000 i Sverige kostade 2-3000 i USA, kollade lite mer, och kom då fram till att USA har andra freqvenser än vi i Sverige... har hopp på 0.3 istället eller något.. minns ej exakt hur det var, men om du ska ställa in typ P3 (som här ligger på 97,5) så får du välja på 97.3 eller 97.6 istället... eller hur det nu blir, kommer altså bli problem med radiodelen, men antar även en bilstereo från USA har samma ingångar som här, så då borde du kunna köpa en DAB-mottagare, eller satelitmottagare och få in funktionell radio. Tror dock inte det finns så mycket kul på Satelitnätet, men vore ju lite annorlunda att ha =) vet inte om det är några svenska sändningar.. skulle ej tro det..
Ok Kan ju vara bra att veta. Söker man autimatiskt så får man väll fram radiokanalerna ? Känns som man endå mest kommer att använda CD-skivor eftersom man bygger upp ett seriöst ljudsystem.
August 14, 2001
Tror inte det hjälpe... men använder du CD, eller digitalradio, så borde det inte vara några problem, lyckas du få in nu programvara borde det med funkba bra... vad du missar är ju RDS-funktioner, som nyheter och få från radion, men antar väl det finns på DAB med... men beror ju på vad du behöver och så... acceptabel radio kan du nog i alla fall räkna bort.
såhär är frequenserna...
FM: US: 87.5 MHz to 107.9 MHz +/- 200 kHz (or .2 MHz)
FM: Euro: 87.5 MHz to 108.0 MHz +/- 50 kHz (or .05 MHz)
AM: US: 530 kHz to 1710 kHz +/- 10 kHz
AM: Euro: 531 kHz to 1602 kHz +/- 9 kHz
så för en i USA att köpa en Svensk radio borde ej vara några problem, dock tvärt om.. men som sagt, troligtvis programvarustyrt...
August 14, 2001
Jo, jag tror det... högtalare och slutsteg märker du nog ingen skillnad på, men radiodelen skiljer... möjligt du kan hitta någon som säljer europeiska versionen, jag hittade dock inget när jag sökte, vet inte hur Tyskland är... kanske går beställa därifrån? jag letade lite men hittade inget direkt, men vet att pappa t.ex. kollat JBL-högtalare, dessa kostar mindre än halva priset.. beror nog lite på vilket märke du ska ha, Blaupunkt finns till bra priser, men hittade inga Pioneer... fick tag på en begagna till OK pris istället...
August 14, 2001
Jo, jag var med om liknande saker, rekomenderat pris på stereon jag köpte var i Sverige 6500 (då var det ändå en näst intill utgången modell, ersatt av en sämre) och kollade man i USA kostade den $250-$300 om jag minns rätt.. konstigt det skiljer så mycket... lycka till med köpet 🙂 vad blir det för system då? vad ska det sitta i för bil?
January 20, 2002
Frisk wrote: Jo, jag var med om liknande saker, rekomenderat pris på stereon jag köpte var i Sverige 6500 (då var det ändå en näst intill utgången modell, ersatt av en sämre) och kollade man i USA kostade den $250-$300 om jag minns rätt.. konstigt det skiljer så mycket... lycka till med köpet 🙂 vad blir det för system då? vad ska det sitta i för bil?
Jo men det är ju skatten som gör så mycket i Sverige :(. Det lutar mot Kicker prylar. Bil ska köpas snart, antingen en Audi A3 1.8T eller en Golf GTI 16v. weee
January 20, 2002
Frisk wrote: Jo... men är väl inte så mycket lägre skatt i USA? visst för d har lägre, men inte SÅ mycket... du får ju ändå betala moms och tullavgift när du tar in det i Sverige...
Låter ju som trevliga bilar båda 2 🙂 så fruktansvärt dyrt att ha bil bara 🙁
Dem måste skicka paketen som gåva annars är det risk att betala tull och moms. Ja trevliga bilar men det är mycket bollar i luften... Jo klart det e dyrt men det är det värt också. Kommer garanterat visa bilder sen iaf.
August 14, 2001
Jo, nackdelen med gåvor är att man inte har försäkring på det på samma sätt då.. kanske oftast går bra ändå...(iaf vad någon på forumet skrev...)
Jo, är väl värt om man har d pengarna att spendera på det och har behov av bil.. lite väl dyrt med bil om man inte behöver det och bara vill ha för det är kul... tror min bil kostade 7000 i somras, hade den 3 månader... då räknar jag ej med bensin och utgifter på bilstereo å så.. var rostiga hjulupphängningar å så som jag missade så fick mycket mindre när jag sålde än när jag köpte den..
Ser fram mot bilderna! =)
January 20, 2002
Frisk wrote: Jo, nackdelen med gåvor är att man inte har försäkring på det på samma sätt då.. kanske oftast går bra ändå...(iaf vad någon på forumet skrev...)
Jo, är väl värt om man har d pengarna att spendera på det och har behov av bil.. lite väl dyrt med bil om man inte behöver det och bara vill ha för det är kul... tror min bil kostade 7000 i somras, hade den 3 månader... då räknar jag ej med bensin och utgifter på bilstereo å så.. var rostiga hjulupphängningar å så som jag missade så fick mycket mindre när jag sålde än när jag köpte den..
Ser fram mot bilderna! =)
Jo det är sant. Riktigt dyrt med bil. Jag har det både för att det är kul + att det blir jobb till sommaren och då lär det behövas. Skulle aldrig kunna påkosta den ifall jag inte hade tillgång till verkstad och billiga priser på både det ena o andra. Bilder kommer fram mot sommaren förhoppningsvis eller lite "moddning"...
December 3, 2004
tänk på att du får pröjsa moms på allt som överstiger 3000:- i svenska tullavgifter när du importerar från usa.
Tror det är 25-30% av värdet på det du köper.
Lite svårt att undkomma om du inte känner någon i Usa som kan köpa den och skicka i vanligt paket, eftersom företagen är skyldiga att lägga med kvitto på/i paketen om de skickas hit. Så att tullen kan se vad det innehåller samt värdet.
Frekvenser och annat ska du inte bry dig om, de använder samma kopplingar samt apparaterna görs med samma frekvenser. Nästan istort sett alla stora märken idag görs i Usa, t.om Mds.
October 18, 2004
Du kan kolla http://www.ljudgaragen.se/ om du ska ha kicker eller annat _bra_ märke.
Han som har affären kan nästan verkligen mycke om billjud å de e inte så dyrt heller.
2 Guest(s)