Blir det här bra? Högtalare! Hjälp!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blir det här bra? Högtalare! Hjälp!
munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1521
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 12, 2003 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Bruden ville för sina sommarjobbspengar köpa ett par högtalare, så hon tycte att jag skulle fixa ihop ett par hyffsade för runt tvåtusenlappen.
Men eftersom att jag inte är ngn ljudexpert så tänkte jag be och hjälp.

Jag kollade lite på ljudia.se och hittade följande.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/s.....?id=703634 &cart_id= Som bas.
och
http://www.ljudia.se/cgi-bin/s.....?id=703637 &cart_id= som mellanregister och diskant.

Och så bygger jag en låda själv.

Vad tycks? Hon ska ha det hemma i lyan men.

Men iaf, om jag nu ska köpa det där, hur ska jag koppla det?
Det följer ju med ett delningsfiler som jag inte riktigt fattar poängen med.
Jag vet vad ett sådant gör men det borde ju gå att köra utan lr? Att bara parralelkoppla allt(bas, mellanregister och diskant). Eller blir det inge bra då?

Eller om jag kopplar in bas och sikant i delningsfiltret och sedan paralellkopplar det med mellanregistet?

Nej men hjälp mig snälla. 🙂

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
368667
July 12, 2003 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Plocka upp ett par Proson Conquest 66 II-sort, kostar: 1995:- / par. Lovar att du inte blir besviken på dom.

http://www.fyndborsen.se

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
368669
July 12, 2003 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

drotz2000 wrote: Tjo!

Plocka upp ett par Proson Conquest 66 II-sort, kostar: 1995:- / par. Lovar att du inte blir besviken på dom.

http://www.fyndborsen.se

Hmm...
Är lite tveksam.
Bara två 6,5" högtalare ju.

Tror du inte att det jag plockade ihop med 10" bas OCH 6,5" mellanregister/bas blir bättre da?

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
368671
July 12, 2003 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Jag har ett par högtalare med dubbla 10"or i och lillebrorsan har dessa.

Kan säga att det är mera dunk i hans. laugh

Dom här är sjukt bra...Vänta ska du få en länk.

http://www.minhembio.com/forum.....C_ID=17507

Kolla där.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
368674
July 12, 2003 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag läste om dem, lät rätt bra i texten men av ngn anledning gillar jag inte färdibygda, känns som man betalar hälften av prisen till bara lådorna.

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
368676
July 12, 2003 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Dom är bra, och A sorteringen kostar 5000 spänn. Detta ärBb sortering. Samma sak fast dom kan vara lite repiga och så, men brorsans var hur fina som helst.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
368679
July 12, 2003 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vet inte om det gjorts ngn recension av ngn svensk sida?

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
368681
July 12, 2003 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Har tyvär ingen koll på det. Men för 2 papp så får du inte bättre högtalare än dom här. Så mycket vet jag.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
368686
July 12, 2003 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste lite i ett annat forum som var länkat från fyndbörsen, där va en kille som köpt ett par sånna, han va helnöjd.
Jo, men det blir nog kanske ett par sånna iaf, men jag har lite svårt att förstå hur ett par sånna kan spela över ett par tex 10", 12".

Nä, det änns bra, ska snacka med flickan 🙂

Tack drotz. 🙂

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
368697
July 12, 2003 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Du, drivning.
Hon har en 400w förstärkare som jag just glömmt märet på.
ngt med tech typ 8-10 bokstäver långt.
Kommer det att räcka tror du?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
368721
July 12, 2003 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna tråd passar bättre här än i allmänt.

Så visst är den flyttad.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
368739
July 12, 2003 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog en Technics-förstärkare

Con
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
368750
July 12, 2003 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett par Proson Pro 66A och är väldigt nöjd med dom, självklart kan man hitta bättre men till det priset så känns det som att det blir väldigt svårt så jag kan inte annat än rekommendera dig att köpa dom.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
369094
July 13, 2003 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Munken wrote: Det följer ju med ett delningsfiler som jag inte riktigt fattar poängen med.
Jag vet vad ett sådant gör men det borde ju gå att köra utan lr? Att bara parralelkoppla allt(bas, mellanregister och diskant). Eller blir det inge bra då?

Eller om jag kopplar in bas och sikant i delningsfiltret och sedan paralellkopplar det med mellanregistet?

Skämtar du med mig? För att du ska få dina högtalare att låta bra så ska delningsfiltret vara noggrant avstämt med elementen samt lådans volym och form.

Munken wrote: Du, drivning.
Hon har en 400w förstärkare som jag just glömmt märet på.
ngt med tech typ 8-10 bokstäver långt.
Kommer det att räcka tror du?

Räcker för vad? 400w är hemskt mycket. Jag tycker att du ska köpa ett par färdiga högtalare istället. För 2000 kr får du ändå inga respektabla element, och ifall du är osäker på hur man bygger ett delningsfilter eller ens kopplar in ett färdigt sådant så bör du avstå.

Visst, det är en rolig hobby, men det kommer att låta åt helvete.

Till sist är det trots allt inte storleken på elementen som är nyckelordet i bra högtalare, utan snarare kvaliteten på dem. Det kan låta mycket med 15-tumsbasar, men ljudkvaliteten kan diskuteras, såvida de inte är dyra och väl anpassade till sin låda. Och om man som du tänker bygga ett tvåvägssystem, så skall diskanten vara separat och inte delas med ett mellanregister. Bas och mellanregister är ett element, och diskant ett helt separat.

Köp färdigbyggda. Resultatet kommer att vara oerhört överlägset.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
369158
July 13, 2003 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok twin_pixel.
Nej asso jag är ganska n00b på högtalare och sådant.
Själv har jag ett par 12" Mds, fanatic ngt hette dom. 500w 250w rms.
Och dom låter väll skapligt tycker jag, så att du säger att det kommer låta åt helvete så tror jag nog att vi har två olika helvete.
Jo men visst du har rätt, jag ska nog köpa ett mar färdibyggda.

Hmm.. Jojo, men tack då. Nu har jag bestämmt mig. 🙂

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
369567
July 14, 2003 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Min åsikt om det hela är att man kan kasta allt vad Proson, Genexxa o.s.v. med alla dess syskon i bingen. Inte en gnutta välljud utan byggs endast för att låta mycket. Skulle aldrig nånsin köpa det själv. Inte för att jag har några supergrejjor själv men det är åtminstone HIFI. Fokusen ligger alltså på att det ska låta bra. Bry dig inte om element storlek, watt o.s.v. Det är bara massa bullshit för att sälja. En högtalare med dubbla 10:or för säg 3000kr kan av ganska naturliga skäl inte hålla någon vidare kvalitet, budgeten räcker helt enkelt inte till för att producera en kvalitetsprodukt, däremot är det ganska lätt att få dom att låta(bröta) mycket. Skippa Proson o köp hifi istället så blir du nöjd i längden när du märker att hög volym o mycket bas inte är samma sak som bra ljud.
My five cents....

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
369587
July 14, 2003 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har 2st PA högtaler "MDS 700w 15" med dubbla horndiskanter" som jag kanske ska sälja..

[Image Can Not Be Found]

(syns i bakgrunden)

Föresten.. handla inte skit på ljudia!!!! Handla på MDS

och en grej till.. STÖRST är inte alltid bäst!!!
(vet att kan låta ironiskt nu när jag har berättat vilka högtalare jag har)

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
369604
July 14, 2003 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Störst är oftast sämst i en given prisklass. Ta t.ex Mirage av billig modell och jämför med Proson av dyr modell. Mirage spelar häcken av Proson. Enda Proson vinner på är ljudtryck som dock inte handlar om kvalitet. I övrigt tycker jag MDS suger oxå =P Skall man köpa hifi köper man det i en lämplig hifi butik. I Göteborg finns flera st. t.ex. Ågrens Hifi, Radiolagret, Hifi-källaren... o.s.v. Där säljer dom inte resonanslådor som Proson. Föressten så har watt inte heller med hifi att göra. Många tror visst att högt antal watt = bra ljud. Så är inte fallet. Watt avgör heller inte hur högt högtalaren spelar utan endast dess effekttålighet. Vad som däremot avgör hur högt den spelar är watten i kombination med dess känslighet. Har en högtalare en känslighet på 80dB så lär den inte spela så värst högt även om effekttåligheten är 1000watt. Likaså gäller detta förstärkare där watt inte är samma som kvalitet. Samtidigt skall man ha i åtanke att "sämre" tillverkare oftast specar på ett väldigt fult sätt endast för att få höga siffror. I verkligeheten brukar dessa siffror sällan uppnås.
Ja jag stör mig på att folk tror att: watt, stora basar, högt ljudtryck, mycket bas = bra ljud. Det har inte det minsta att göra med bra ljud. Bra ljud är att återskapa det ljud som spelades in på informationsbäraren oftast cd på ett realistiskt sätt utan att varken förstärka eller dölja vissa saker.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
369626
July 14, 2003 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Störst är oftast sämst i en given prisklass. Ta t.ex Mirage av billig modell och jämför med Proson av dyr modell. Mirage spelar häcken av Proson. Enda Proson vinner på är ljudtryck som dock inte handlar om kvalitet. I övrigt tycker jag MDS suger oxå =P Skall man köpa hifi köper man det i en lämplig hifi butik. I Göteborg finns flera st. t.ex. Ågrens Hifi, Radiolagret, Hifi-källaren... o.s.v. Där säljer dom inte resonanslådor som Proson. Föressten så har watt inte heller med hifi att göra. Många tror visst att högt antal watt = bra ljud. Så är inte fallet. Watt avgör heller inte hur högt högtalaren spelar utan endast dess effekttålighet. Vad som däremot avgör hur högt den spelar är watten i kombination med dess känslighet. Har en högtalare en känslighet på 80dB så lär den inte spela så värst högt även om effekttåligheten är 1000watt. Likaså gäller detta förstärkare där watt inte är samma som kvalitet. Samtidigt skall man ha i åtanke att "sämre" tillverkare oftast specar på ett väldigt fult sätt endast för att få höga siffror. I verkligeheten brukar dessa siffror sällan uppnås.
Ja jag stör mig på att folk tror att: watt, stora basar, högt ljudtryck, mycket bas = bra ljud. Det har inte det minsta att göra med bra ljud. Bra ljud är att återskapa det ljud som spelades in på informationsbäraren oftast cd på ett realistiskt sätt utan att varken förstärka eller dölja vissa saker.

Presic det jag skrev.. störs e inte alltid bäst..
men där emot så är MDS jävligt bra när det gäller bil-radio m.m. och "Munken" (han som startade denna tråd) skulle ju handla lösa element på ljudia!

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
369643
July 14, 2003 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ujuj... då läste jag visst lite fel. Missade "intet" =) Sorry!
MDS duger väl som billjud, dock föredrar jag DLS. Ljudia är skit... utan tvekan ja. Funkar om man skall ha tag i utbyteselement men deras byggsatser skulle jag passa mig för. Tror inte det har skett nån vidare utveckling och utvärdering för att ta fram paketen. Krävs mera än ett litet filter och ritning för att få ihop en bra högtalare. Filtret skall anpassas till elementen som i sin tur skall vara anpassade till varandra som i sin tur skall vara anpassade till lådan. Inte en helt lätt grej att fixa utan en hel del utrustning och kunnande. Ljudia smäller ihop samma filter med helt olika element utan nån som helst vetenskap bakom det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 84
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL