Blir detta en stabil dator?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blir detta en stabil dator?
infnit
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 25, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att bygga en ny dator som ska ersätta min oförskämt gamla DELL. Jag använder min dator till tunga applikationer såsom InDesign CS, videokonvertering och musikinspelning.

KRAV:

• Stabil
    Kraftfull
    Tyst
    Sval

(Det vanliga alltså)
Den behöver inte klara av tunga spel, jag har tyvärr inte tid att spela cry

Jag övervägde först att köpa ett uppgraderingspaket från komplett och bygga datorn kring det, men då skulle jag få en svagare processor och ett sämre(?) moderkort.

Såhär ser min inköpslista ut i nuläget. Tänker komplettera med fler HD och lite fler fläktar och grejer när jag ser vad som behövs.

http://www.komplett.se/k/shopl.....F870B819AB

Gärna massor av kommentarer på mina val av komponenter, eftersom jag inte är så haj på detta.
Tack!

Lobster
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1088934
October 25, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade bytt till en Core 2 Duo arkitektur från Intel med tanke på vad du är beredd att lägga. Satsa på ex. en E6600 och ett AW9 eller P5W DH Deluxe moderkort så får du ofantligt mkt. bättre prestanda (svalare också förstås).

excelLenT
Medlem
Forum Posts: 20
1088941
October 25, 2006 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför köper man ett X1900XT om man inte ska spela?
Lägg de pengarna på en större monitor ist.
Och vem köper AMD idag till sina arbetsdatorer?

Köp ett Core 2 Duo syste, som föregående talare påpekade.

infnit
Medlem
1088944
October 25, 2006 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Med P5W och E6600 blir det bara 700 spänn dyrare, så det är inte omöjligt. Men vad vinner jag egentligen? Vill inte behöva dra AMD vs Intel-racet ytterligare men det är såklart specs som skiljer dem åt.

:bok: Såg att E6600 har 4MB medan X2 4600+ bara har 1MB. Ytterligare viktiga aspekter?

(och tack Lobster för snabbt svar)

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
1088945
October 25, 2006 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns nog inget som kan tävla med intels core 2 duo, både när det gäller prestanda och värmeutveckling, särskilt inte när du vill ha båda på en gång.

I prisklassen du lagt dig (~2000 på moderkort och ~3000 på cpu) så får du ju faktiskt både en e6600 och valfritt moderkort med 965/975 chipset som är erkänt stabila grejer.

Och sen fattar jag inte riktigt varför du lägger så mycket pengar på grafikkort om du inte har tid eller användning för det. Kanske köpa det billigaste dom har? eller kan programmen du nämner använda sig av d3d eller opengl?

Edit:
Såg att fler hann ge i stort sätt samma tips medan jag skrev, men vi har alla en poäng, helt enkelt mer prestanda för samma pengar.

infnit
Medlem
1088947
October 25, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

excelLenT wrote: Varför köper man ett X1900XT om man inte ska spela?

Vet inte. En del program jag använder behöver lite kräm i grafikkortet, vill inte ha ett budgetkort och sitta olycklig sen. Vilka är alternativen?

excelLenT wrote: Och vem köper AMD idag till sina arbetsdatorer?

Jag använder min dator främst till musikproduktion. Många av mina jämlikar har börjat förespråka AMD av olika skäl, har väl följt strömmen i detta fall. Är Intel att föredra för tunga applikationer och krävsam datahantering?

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
1089030
October 25, 2006 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

infnit wrote:
Jag använder min dator främst till musikproduktion. Många av mina jämlikar har börjat förespråka AMD av olika skäl, har väl följt strömmen i detta fall. Är Intel att föredra för tunga applikationer och krävsam datahantering?

Ända fram till ett par månader sen var amd att föredra, nu får man helt enkelt mer prestanda för pengarna när man köper intel, eller rättare sagt en core 2 duo, det är inte alla intel som är lika bra, pentium d tex ska du hålla dig ifrån.
Det var säkert pga pris/prestanda dina jämnlikar började förespråka amd men det kan svänga fort, kan mycket väl vara så att det blir amd som gäller igen om ett halvår men som sagt, just nu ska man köpa en core 2 duo.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1089039
October 25, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

infnit wrote: [quote=excelLenT]Varför köper man ett X1900XT om man inte ska spela?

Vet inte. En del program jag använder behöver lite kräm i grafikkortet, vill inte ha ett budgetkort och sitta olycklig sen. Vilka är alternativen?

X1950PRO kommer väl i princip när som helst, och det är väl ungefär likvärdigt med X1900XT, samtidigt som det drar mycket mindre ström... Samt är mycket billigare, runt 2k. 🙂
Och håll dig borta ifrån Asus moderkort, de bara jävlas med dig, på alla möjliga och omöjliga sätt. Gigabyte DS3 eller Abit AW9D-MAX hade jag själv kört på.

infnit
Medlem
1089117
October 26, 2006 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla kommentarer. Har uppdaterat inköpslistan lite nu...

Har ersatt moderkort/processor/graffe med:
ASUS P5W moderkort (tål lite djävelskap Mean Machine wink )
Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz och
PowerColor Radeon X1300 (det borde väl fylla mina behov)

http://www.komplett.se/k/shopl.....F870B819AB

Jonas Klar
Member
Medlem
1089259
October 26, 2006 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

infnit wrote: ASUS P5W moderkort (tål lite djävelskap Mean Machine wink )

Vi snackar iofs flashbacks i resten av livet, men det 'r upp till dig. 🙂

infnit
Medlem
1089284
October 26, 2006 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

M.Machine; är ASUS verkligen så kass som du får det att verka??

Tar jag AW9D får jag bara en PCI-slot, behöver minst två. Med DS3 får jag inte Firewire (och inte trådlöst nätverk heller)...

:cy:

Jonas Klar
Member
Medlem
1089292
October 26, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

infnit wrote: M.Machine; är ASUS verkligen så kass som du får det att verka??

Tar jag AW9D får jag bara en PCI-slot, behöver minst två. Med DS3 får jag inte Firewire (och inte trådlöst nätverk heller)...

:cy:

Jag gör mitt bästa. Mina erfarenheter är att det är moderkort som är instabila utav helskotta. AW9D har jag inte hört nåt annat än gott om, DS3 klockar som en gud, och för pengarna du sparar kan du ju alltid köpa en WLAN-dongel för USB eller nånting. 🙂

Har inga konkreta fakta att backa upp det här med, men jag har mina erfarenheter av Asus-moderkort, har tillochmed ett för tillfället...

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1089445
October 27, 2006 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

vilka program ska du använda?
du har nämt indesign cs, och jag skulle inte vilja kalla det en tung aplikation egentligen.
den är ganska lätt med tanke på vad den gör men helt klart en preffesionell 😉

aja, hur som hällst, om det bara är program i adobe svite (indesign etc) så duger vilket grafikkort som hällst egenligen då de programmen (mer eller mindre) bara är beroende av prossesorn och minnet.

så, 2 gb (mer än vad jag använder när jag arbetar) och en e6600 (bättre än vad jag använder när jag arbetar) duger garanterat gott för dig om du bara kör adobe sviden 🙂
(jag arbetar med den varje dag)

men köp i alla fall ändå något trevligt grafikkort om du vill spela någon gång 😉

förresten, var moderkortet inte lite väl dyrt? kolla om du hittar något moderkort som du akn bygga på med firewire kontrollkort coh liknande istället vet ja

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 267
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL