Blocket.se behöver verkligen hjälp|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blocket.se behöver verkligen hjälp
Elle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 5, 2004 - 2:16 am
sp_Permalink sp_Print

hejsan alla, ska bara säga att nu känner jag mig lurad!

såhär ligger det till, jag la ut mitt grafikkort till salu på http://www.blocket.se fick svar av en kille, han ville då använda sig av blockets betalgaranti, visst tänkte jag inga problem, skickar kortet till honom han får det ett par dagar senare, men inga pengar dycker upp på mitt konto, för han måste godkänna varan för att blocket ska föra över pengarna till mig,

iallafall så har han mitt kort i 2 dar och benchar med det förmodligen så klockar han det och gud vet jag, sen verkar han inte alls kunning när det gäller datorer, fick sedan ett mail av honom att han kommer nu retunera min vara för att han inte fick så höga poäng på 3dmark och att ATi-kort inte funkar på hans dator,

självklart vart jag sur och skrev till blocket, och blocket svarde att köparen behöver ingen ursäkt alls för att retunera varan till mig,

i mina öron låter det inte ens laglit, ska han sitta och klocka och bencha mitt kort i 2 dar och sen bara kunna retunera den? har aldrig hört talas om öppet köp mellan privatpersoner, så snälla nån som är kunnig eller har några råd så snälla skriv dom,

och om han nu får igenom att han ska returnera vara då är det ju jag som går minus 115 kr för att jag skickade varan till han och frakten skulle ligga me i den summan som han skulle betala kortet för,

och kortet fungerar utmärkt inga som helst problem mjukvarorna och manualen samt alla andra tillbehör är som nya, vem står för kostanden om kortet nu är sönder eller manualen sönderriven?

nu kanske jag bara babblar men som sagt snälla behöver er hjälp
vart ska man annars vända sig om inte hit,

Lorca
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
765213
November 5, 2004 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

Tja vad ska säga.
Inget annat än att man ska akta sig för att sälja över nätet. Jag har själv blivit lurad ett par gånger och inte kunnat göra ett skit. Jag t.o.m polis- anmält men det har inte hjälpt. Så vad ska man göra? Man blir bara så j:a förb.... Har förlorat en hel del pengar på det här bara för att man litar på folk. Nä fy f-n för alla dessa ohederliga människor.

Hoppas att det löser sig för dig i alla fall.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
765223
November 5, 2004 - 4:59 am
sp_Permalink sp_Print

Betalgarantin finns ju just för sånt här, att köparen ska kunna kolla om han är nöjd med varan eller inte.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
765243
November 5, 2004 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Du har ju hans adress, åk och hälsa på då.
Ta med ett järnrör eller nåt så ska du se att det löser sig.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
765289
November 5, 2004 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Annonserade själv på Blocket.se när jag skulle sälja mitt förra grafikkort. Tänkte just på att det kan bli problematiskt när man ska skicka och så, så jag skrev att kortet hämtas hos mig. Men givetvis, bor man på ett väldigt litet ställe är ju chansen mindre att man får det sålt där man bor.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
765290
November 5, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hämta alt. möte är ju det absolut bästa. Både för säkerheten och billigare...
Jag har som tumregel att inte skicka nånting förrän jga ser pengarna på mitt konto, visst en del kanske inte vill göra affär men det är fan säkrare...

geronimo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
765294
November 5, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Elle wrote: hejsan alla, ska bara säga att nu känner jag mig lurad!

såhär ligger det till, jag la ut mitt grafikkort till salu på http://www.blocket.se fick svar av en kille, han ville då använda sig av blockets betalgaranti, visst tänkte jag inga problem, skickar kortet till honom han får det ett par dagar senare, men inga pengar dycker upp på mitt konto, för han måste godkänna varan för att blocket ska föra över pengarna till mig,

iallafall så har han mitt kort i 2 dar och benchar med det förmodligen så klockar han det och gud vet jag, sen verkar han inte alls kunning när det gäller datorer, fick sedan ett mail av honom att han kommer nu retunera min vara för att han inte fick så höga poäng på 3dmark och att ATi-kort inte funkar på hans dator,

självklart vart jag sur och skrev till blocket, och blocket svarde att köparen behöver ingen ursäkt alls för att retunera varan till mig,

i mina öron låter det inte ens laglit, ska han sitta och klocka och bencha mitt kort i 2 dar och sen bara kunna retunera den? har aldrig hört talas om öppet köp mellan privatpersoner, så snälla nån som är kunnig eller har några råd så snälla skriv dom,

och om han nu får igenom att han ska returnera vara då är det ju jag som går minus 115 kr för att jag skickade varan till han och frakten skulle ligga me i den summan som han skulle betala kortet för,

och kortet fungerar utmärkt inga som helst problem mjukvarorna och manualen samt alla andra tillbehör är som nya, vem står för kostanden om kortet nu är sönder eller manualen sönderriven?

nu kanske jag bara babblar men som sagt snälla behöver er hjälp
vart ska man annars vända sig om inte hit,

Villkoren gällande betalgarantin har du ju gått med på. Kika där en gång till lite noggran så står det vad som gäller. Inget konstigt med det.

Tyvärr klickar måna på "godkänna" utan att läsa igenom villkoren misstag av många.

Jag vet att paypal har rätt att låsa ett konto och frysa inne med pengar lite hursomhelst, allt detta står i deras avtal man godkänner, men vem sjutton läser det?

Decibel
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
766766
November 6, 2004 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma sak gäller om du träffar en köpare på stan, är han inte nöjd kan han med stöd av lagen häva köpet om produkten inte uppnår till vad du som säljer beskriver, eller vad han förväntar sig.

Köplag (1990:931)

Däremot anser jag väl att köparen ska stå för ev. utlägg du har haft för att han ska få fördelen att testa kortet. Men det är isåfall man bör göra upp med köparen innan.

Elle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
766850
November 6, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

jo men han visste precis vad det var för kort han skulle få, skrev det i annonsen, sen om han inte vet vad det är för kort kan ju inte jag stå för,

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
767734
November 8, 2004 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print

mm, som vissa skrev så har han antagligen rätt att returnera kortet, men jag tycker att du borde få dina pengar för frakten... snacka med blocket.se ifall du kan få dom pengarna från de innestående

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 225
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL