May 17, 2002
Jag står just nu i startgroparna för att göra en ordentlig uppgradering och därmed köpa mig en ny burk. Jag har gjort denna konfiguration på DB. Jag tycker den verkar bra men jag vet inte allt så ni fär gärna komma med förslag på förbättringar.
ang. skärmen så vill jag gärna ha en svart, de vita må vara bättre för ett billigare pris men det bryr mig inte.
ang. att jag har valt en prescott på 2.8 ghz är enbart för att de slutat sälja NW. Jag känner inte för att betala 500:- för att få en 3.0ghz med tanke på att när jag behöver de där extra 200mhz så kan jag lika gärna köpa en ny burk. (btw: väldigt ekonomiskt resonemnang där :P)
Sist: som ni ser så ligger priset just nu på cirka 12000 kr, jag vill ogärna gå högre om jag har gjort något alldless galet så är det inte omöjligt.
Datorkonfiguration:
Chieftec DG-01B-D-U Dragon Super MidiTower Black 300W ATX -
849.00
MSI MS-865PE-NEO2-PFS "Platinum Edition" i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Audio GBLAN Socket478 ATX - 1195.00
Intel Pentium 4E Prescott 2.8GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed - 1665.00
2x Kingston KVR400X64C3A/256 256Mb DDR PC3200 400MHz 184pin - 549.00
NEC ND-2510 DVD Dual-Layer +RW/R -RW/R 8X DVD+R 4X DVD+RW 8X DVD-R 2X DVD-RW 32X CDR 16X CDRW bulk black IDE - 745.00
Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 128Mb DDR Tv-out DVI RETAIL AGP - 2495.00
ViewSonic E92f+SB 19" - 295.00
Seagate Barracuda ST3160023AS 7200.7 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA - 1045.00
Pris för allt: Cirka 11500:-
May 17, 2002
Ctrl wrote: Har du funderat något på amd64 ?
Jo tanken har passerat mitt huvud, men jag har insett att jag aldrig skulle bli glad igen om jag köpte mig ännu en AMD. Hur bra de än må vara, jag vill ändå ha riktiga Ghz! Jag litar inte på deras "3200+ snack". Men om jag skulle spara pengar på det så är jag ju inte den som är den, men jag har en kännsla av att de insparade pengarna bara skulle vara en pizzaslant.
skapade för någon vecka sedan en tråd om just dessa grubblerier:
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=90054
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Ctrl]Har du funderat något på amd64 ?
Jo tanken har passerat mitt huvud, men jag har insett att jag aldrig skulle bli glad igen om jag köpte mig ännu en AMD. Hur bra de än må vara, jag vill ändå ha riktiga Ghz! Jag litar inte på deras "3200+ snack". Men om jag skulle spara pengar på det så är jag ju inte den som är den, men jag har en kännsla av att de insparade pengarna bara skulle vara en pizzaslant.
https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=90054
Vad menar du med ''riktiga Ghz''? Att en processor har hög klockfrekvens betyder inte alls att den är snabb. AMD gör både snabbare, svalare, billigare och mer framtidssäkra processorer än Intel.
May 17, 2002
MoNsTeR wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Ctrl]Har du funderat något på amd64 ?
Vad menar du med ''riktiga Ghz''? Att en processor har hög klockfrekvens betyder inte alls att den är snabb. AMD gör både snabbare, svalare, billigare och mer framtidssäkra processorer än Intel.
jotack, jag är medveten om det. Nu är det så att jag inte gillar AMD och jag komer nog inte att byta till dem fören det har kommit något riktigt bra argument. btw, kolla länken så kanske du får lite mer förståelse om varför jag inte riktigt gillar AMD.
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=MoNsTeR][quote=Krqagyzzz][quote=Ctrl]Har du funderat något på amd64 ?
jotack, jag är medveten om det. Nu är det så att jag inte gillar AMD och jag komer nog inte att byta till dem fören det har kommit något riktigt bra argument. btw, kolla länken så kanske du får lite mer förståelse om varför jag inte riktigt gillar AMD.
Bra argument ok.
1. En Athlon64 3000+ presterar enligt tester generellt sett bättre än en 3 ghz Prescott.
2. En Athlon64 3000+ kostar mindre än en 3 ghz Prescott.
3. En Athlon64 3000+ genererar mindre värme än en 3 ghz Prescott.
4. Köper du en Athlon64 3000+ så har du mer prestanda att vänta då Win XP 64 bit edition har släppts och applikationer har börjat anpassas för detta os.
5. Ett Athlon64 system krånglar inte mer än ett Intel system så länge du kör med minnen som är kompatibla med moderkortet du använder.
Kan inte komma på någon bra anledning till varför man skulle köpa en Prescott? Kan du? Kan hända att skillnaden i pris och prestanda inte är så enormt stor men den finns där och sen så är det helt klart en fördel med en svalare processor.
May 10, 2003
Tycker också att Athlon 64 är ett bättre val än Presscott. Men vissa är envisna om att Intels Cpuer är bättre 😕 . Som det ser ut nu så är AMD starkare deras cpuer tycker ja är mer morderna med intigrerad minnnes kontroller o.s.v. Vad gäller klockfrekvens så spelar det ju ingen större roll egentligen det är "prestationen i program/spel" som spelar roll, o inte om det står 2,2ghz eller 3,2ghz eller hur ?.
May 17, 2002
Mer minne vore kanske en bra idé.
Jag skall tänka på vad ni sagt om AMD64:orna, får se vad jag bestämmer mig för. Finns det ingen här förutom jag som verkligen föredrar Intel framför AMD?
Monstret, har du någon bra tips på en Athlon64 3000+ med passande moderkort och minne?
Jag kanske bör tillägga att jag tänker använda datorn till att surfa, lite film, lite kraffs och spela något enstaka spel någongång då det blir riktigt kallt.
June 23, 2002
Krqagyzzz wrote: Mer minne vore kanske en bra idé.
Jag skall tänka på vad ni sagt om AMD64:orna, får se vad jag bestämmer mig för. Finns det ingen här förutom jag som verkligen föredrar Intel framför AMD?
Monstret, har du någon bra tips på en Athlon64 3000+ med passande moderkort och minne?
Jag kanske bör tillägga att jag tänker använda datorn till att surfa, lite film, lite kraffs och spela något enstaka spel någongång då det blir riktigt kallt.
Kan ju säga att jag gjorde det när inte AMD64 och Prescott var aktuellt. Inget ont emot AMD, har aldrig sagt att jag aldrig gillat dem men då föredrog jag faktiskt P4 NW med 800mhz FSB och HT före en AMD XP.
Men i dagens läge hade det lätt blivit en AMD64 om jag skulle köpa ny, LÄTT!
Som sagt jag har inget som helst emot AMD eller Intel.
Har flera flera AMD som servers och dem rullar på fin fint samt haft en AMD XP som WS, visst har det funkat fint men det var/är ju inte bättre än en P4 NW med HT enligt mig.
September 28, 2003
du är emot amd, visst? det är helt ok!
Nu har jag blivit AMD fanboy pga att min xp2400 har inte kraschat mer än en gång på ett år!! :0 (den fick ryck det var bara att reboota 🙂 )
De flesta jag känner som kör intel har ganska frekventa problem med dem 😕 (bsod's och dylikt)
nu har jag köpt en a64 3000+ (newcastle cg) och hoppas att den funkar lika stabilt som denna 2400+, som jag varit såå übernöjd med. väntar bara på resten av delarna så jag kan smälla ihop härligheten 😀
I dagsläget hade jag aldrig köpt en intel pga: så pass mycket nackdelar jämfört med amd's lineup
enligt mej så är amd den bästa processor tillverkaren i dagsläget, den som säjer annorlunda har fel.
jag förstår faktiskt inte varför du väljer intel över amd
December 15, 2003
fastbullit wrote:
*klipp*De flesta jag känner som kör intel har ganska frekventa problem med dem 😕 (bsod's och dylikt)
*klipp*
Det var det dummaste jag hört, snudd på förtal, Be "de flesta" som du känner posta här i forumet, oklockat så är ju generellt intel något stabilare än amd. Så jag är väldigt nyfiken på vad som hänt med "de flesta"s datorer så det skulle vara till stor hjälp om du kunde be dom registrera sig och posta etc, det går bra med PM till mig om dom är blyga.
On topic: Hade jag köpt processor i dag så hade jag förmodligen tagit en a64, men änså länge hänger min 3.2c med så jag väntar ett tag tills 64bits programmen kommer ut så man kan ha någon användning för 64bitprocessorer.
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: Frågan är om jag som vanlig simpel använare kommer märka någon större skillnad mellan en p4 3.0 och en AMD64 3000+?
Antagligen inte. Inte förrän win xp 64 bit edition har släppts i alla fall. Känner du att du hellre vill ha en P4 så ta och köp dig en i så fall. Då hade jag satsat på LGA 755. Tror att det blir mer framtidsäkert.
May 17, 2002
Nu har jag såklart börjat mjukna och kanske just i detta nu börjat kika lite mot A64:orna..
fråga1:
Vad är skillnaden på dessa två?
http://www.datorbutiken.com/se.....TH64-3200R
och
http://www.datorbutiken.com/se.....TH64-3000R
är det bara cacheminnet eller vad det nu heter?
Fråga 2:
Vad menar du (MoNsTeR) med LGA 755?
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: Nu har jag såklart börjat mjukna och kanske just i detta nu börjat kika lite mot A64:orna..
fråga1:
Vad är skillnaden på dessa två?
http://www.datorbutiken.com/se.....TH64-3200R
och
http://www.datorbutiken.com/se.....TH64-3000R
är det bara cacheminnet eller vad det nu heter?
Fråga 2:
Vad menar du (MoNsTeR) med LGA 755?
Det är cacheminnet som skiljer ja.. Vad jag menar är att du kanske inte bör satsa på Socket 478 utan LGA 755. En annan socket helt enkelt som är mycket nyare. Pinnarna sitter på moderkortet i stället för på processorn. Skulle kunna tänka mig att Socket 478 fasas ut mycket tidigare än LGA 755. Kan ju vara lämpligt att satsa på en framtidssäker Socket så kanske det räcker om man köper ny processor nästa gång man vill uppgradera.
2 Guest(s)