börjar det bli dags för ny burk. *ny konf A64 önskar dom!*|Page 3|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
börjar det bli dags för ny burk. *ny konf A64 önskar dom!*
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
696804
August 16, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: [quote=Krqagyzzz]Säker?
För länge sedan om man gämförde de tidiga AMD tex 1800+ mot en inte 1.8ghz så har jag för mig att intel rockade.. Detta var såklart ett bra tag sedan men bakåtsträvaren innom mig kan inte släppa det..

Jasså? Vad jag kan se så presterar en Athlon XP 1800+ bra mycket bättre än en 1.8 ghz P4 med willamette kärnan.

http://www.firingsquad.com/hardware/athlonxp/page4.asp

mm men jag sa att jag hade för mig, inte att jag var säker. Dessutom så så finns det en 1.8Nw med. Men sak samma. Detta är inget att hänga upp sig på. Jag säger att du har rätt och att jag hade fel så slipper vi uptrappnignen till en onödig diskussion.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
696828
August 16, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=denstore][quote=Krqagyzzz]Tack för svaren. Tror jag satsar på Kt800 om det blir en A64:a, jag överklockar aldrig iaf.

Se till att ta ett med KT800Pro. Det skall vara bättre. T.ex. Abits KV8-Pro. Det verkar bara ha en nackdel, och jag vet inte riktigt vad du tänkte ha för något minne.

Iofs var jag jäkligt nöjd med mitt Asus K8V, och det är riktigt prisvärt idag. Massvis med bra saker.

Vad är nackdelen med det moderkortet? Det minnet jag tänker använda är:
Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz 184pin

Abitkortet har bara två minnesplatser. Många sitter ju med två 256:or, och då är det trevligt med en tredje för att kunna komma upp i 1gig.
Men Asuskortet hade en massa trevliga saker. Fyra SATA-platser, massvis med olika RAID-möjligheter, bl.a. att blanda SATA och PATA. Hyffs ljud, Wifi och Gb-LAN. Trevligt kort, helt enkelt.

Krqagyzzz
Member
Medlem
696853
August 16, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag känner mig ganska lockat av Asus-kortet, dessutom så är det svart, det är snyggt.

Abit-kortet får jag lite kalla fötter av, särskillt när jag tänker tillbaka på min senaste erfarenhet. Fast det fungerar ju iof riktigt bra nu så jag skall inte gnälla. (Du vet vad jag syftar på Denstore)

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
696859
August 16, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Jag känner mig ganska lockat av Asus-kortet, dessutom så är det svart, det är snyggt.

Abit-kortet får jag lite kalla fötter av, särskillt när jag tänker tillbaka på min senaste erfarenhet. Fast det fungerar ju iof riktigt bra nu så jag skall inte gnälla. (Du vet vad jag syftar på Denstore)

Låt dig inte avskräckas av den upplevelsen. Det var säkert bara rent oflyt. Jag hade aldrig några problem med det kortet, och har faktiskt väldigt sällan haft problem med något Abit-kort.
Sen skall jag tillägga att mitt Asus K8V inte var svart...

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
696889
August 16, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=MoNsTeR][quote=Krqagyzzz]Säker?
För länge sedan om man gämförde de tidiga AMD tex 1800+ mot en inte 1.8ghz så har jag för mig att intel rockade.. Detta var såklart ett bra tag sedan men bakåtsträvaren innom mig kan inte släppa det..

Jasså? Vad jag kan se så presterar en Athlon XP 1800+ bra mycket bättre än en 1.8 ghz P4 med willamette kärnan.

http://www.firingsquad.com/hardware/athlonxp/page4.asp

mm men jag sa att jag hade för mig, inte att jag var säker. Dessutom så så finns det en 1.8Nw med. Men sak samma. Detta är inget att hänga upp sig på. Jag säger att du har rätt och att jag hade fel så slipper vi uptrappnignen till en onödig diskussion.

Saken är ju den att enligt AMD så har PR ratingen inget med Intel att göra utan hur processorn presterar jämfört med Thunderbird.

MoNsTeR
Member
Medlem
696891
August 16, 2004 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Jag känner mig ganska lockat av Asus-kortet, dessutom så är det svart, det är snyggt.

Asus brukar göra bra moderkort så du lär nog inte bli besviken.

Krqagyzzz
Member
Medlem
697417
August 17, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar och för all hjälpt. Nu kanske det blir lite lättare att bestämma sig när det väl blir dags (dvs. så fort muckerbidraget kommer :P).

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
697421
August 17, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Tack för alla svar och för all hjälpt. Nu kanske det blir lite lättare att bestämma sig när det väl blir dags (dvs. så fort muckerbidraget kommer :P).

🙂
Hur mycket blev det då?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
697462
August 17, 2004 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote:
En 64-bitars processor hinner med dubbelt så mycket som en 32-bitars cpu under samma cykeltid. Dvs. så måste en 2ghz 64-cpu klara av lika mycket som en 4ghz 32-bitar cpu.

är detta resonomangen fel eller rätt? Jag har lite svårt och förstå hur en 64-bitars kan vara så himla vass.

nej det stämmer inte... en 64 bits prolle kan göra längre beräkningar på en cykel, inte dubbelt så många... men om man inte har program som behöver så långa beräkningar så har man ingen nytta av skiten...

Krqagyzzz
Member
Medlem
697965
August 18, 2004 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Krqagyzzz]Tack för alla svar och för all hjälpt. Nu kanske det blir lite lättare att bestämma sig när det väl blir dags (dvs. så fort muckerbidraget kommer :P).

🙂
Hur mycket blev det då?

bara en lite slant. Men iaf något. Jag har bara legat inne i ett år så....

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
698334
August 18, 2004 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför köpa en 64bitar´s cpu???, det är ju fasken som att köpa en bil som kör själv fast vägarna stödjer det inte och inom snar framtid så funkar det på vissa vägar...

Med andra ord så kommer det ta lång tid innan 64bitarscpuer slårigenom helt...

Men visst som en sa AMD´s cpuer är svalare & lite snabbare men va fasken den lilla prestandavinsten man känar på att köpa en AMD 64 är det fasken inte värt. I dagens läge så tycker jag iaf att man kan med gott sammvete köpa en 32bitars cpu.

Till sisst det där att den är framtidssäker, Vad spelar det för roll om den är det, Kan ju ta tex 4 år innan 64bitars cpuer slårigenom och vem fasken kör då med en AMD 64 3000+ ? ? ? ?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
698350
August 18, 2004 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: Varför köpa en 64bitar´s cpu???, det är ju fasken som att köpa en bil som kör själv fast vägarna stödjer det inte och inom snar framtid så funkar det på vissa vägar...

Men visst som en sa AMD´s cpuer är svalare & lite snabbare men va fasken den lilla prestandavinsten man känar på att köpa en AMD 64 är det fasken inte värt. I dagens läge så tycker jag iaf att man kan med gott sammvete köpa en 32bitars cpu.

Till sisst det där att den är framtidssäker, Vad spelar det för roll om den är det, Kan ju ta tex 4 år innan 64bitars cpuer slårigenom och vem fasken kör då med en AMD 64 3000+ ? ? ? ?

Ta dina sjaskiga processorer och försvinn.
Finns väl en W64 beta, om jag inte missminner mig helt.
Sen är faktiskt den både vassare och billigare än en äcklig P4a

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
698377
August 18, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var lite hårt tycker jag.

Det finns en Win64-beta men det är ju bara en beta med en hel del av beta-karaktären. Linux har ju kommit längre vad gäller 64-bitar i nuläget.

Det svänger fort i den här industrin, för inte så länge sen var det en Athlon man skulle ha, sen kom P4 NW och blev herre på täppan. Nu regerar AMD 64. Vem vet vad som händer om ett år?

Så länge det finns konkurrens så är det vi konsumenter som gynnas. En alltför stark aktör missgynnar oss alla.

I nuläget finns det ytterst få skäl till att köpa en P4, men de finns, den är rätt vass på mediakodning och en del 3D-program. Använder man de som funkar bäst på P4 ska man naturligtvis köpa en sådan.

MoNsTeR
Member
Medlem
698382
August 18, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: Varför köpa en 64bitar´s cpu???, det är ju fasken som att köpa en bil som kör själv fast vägarna stödjer det inte och inom snar framtid så funkar det på vissa vägar...

Att inte köpa en Athlon64 bara för att man KAN köra den under ett 64 bitars os är väl ganska onödigt då den fungerar bättre än en P4 i motsvarande prisklass under ett 32 bitars os?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
698383
August 18, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooklamook wrote: Det var lite hårt tycker jag.

Det finns en Win64-beta men det är ju bara en beta med en hel del av beta-karaktären. Linux har ju kommit längre vad gäller 64-bitar i nuläget.

Det svänger fort i den här industrin, för inte så länge sen var det en Athlon man skulle ha, sen kom P4 NW och blev herre på täppan. Nu regerar AMD 64. Vem vet vad som händer om ett år?

Så länge det finns konkurrens så är det vi konsumenter som gynnas. En alltför stark aktör missgynnar oss alla.

I nuläget finns det ytterst få skäl till att köpa en P4, men de finns, den är rätt vass på mediakodning och en del 3D-program. Använder man de som funkar bäst på P4 ska man naturligtvis köpa en sådan.

Det var det jag menade, men jag kände att jag var tvungen att bräcka intel-fanboyn.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
698494
August 18, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Glöm inte bort att även Linux finns i 64bitars versioner 😀

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
698629
August 18, 2004 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket mothugg jag fick här hehe.

Påstår inte att Intel är det bästa iomed mitt namn utan att jag kommer köra ett intelsystem för alltid som det känns nu iaf...

Men men vill man ha ut varenda prestandavinst man kan få i daksläget så köp en AMD64då men det absolut billigaste är väll ändå en AMD XP om man vill se det så, Perssonligen tycker jag det är nått specielt med Intels cpuer som har gjort att jag fastnat för dom 😀

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
698638
August 18, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: [quote=Intel4Ever]Varför köpa en 64bitar´s cpu???, det är ju fasken som att köpa en bil som kör själv fast vägarna stödjer det inte och inom snar framtid så funkar det på vissa vägar...

Ta dina sjaskiga processorer och försvinn.
Finns väl en W64 beta, om jag inte missminner mig helt.
Sen är faktiskt den både vassare och billigare än en äcklig P4a

Ta och växupp 😡

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
698740
August 19, 2004 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Konstigt vilket hat det finns om bara en liten sak som vilken CPU man ska välja :D.

Jag skulle valt Athlon 64 för de ger bra prestanda till ett överkomligt pris och har fördelen att kunna köra 64bitars applikationer. Amd är ju snabbare i exempelvis spel och eftersom just spel är det enda krävande ja kör så är det ett perfekt system för mig.

Nackdelen är ju dock att inte PCI-E finns för amd system, där har intel en fördel tycker ja.

Sen har ja sett att många skrivit vill ha Intel för de är mer stabila och då undrar ja vart folk fått det ifrån ?. Har haft AMD länge nu och några stabilitets problem har ja inte haft som beror på cpu:n va ja vet. Ja undrar dessutom hur ni kommer fram till det alltså måste ju va hur svårt som helst o jämföra stabilitet på två olika cpu:er. Ja menar det finns ju hundra orsaker till att grannens/kompisens P4 skulle vara "stabilare" än din AMD eller tvärt om. wink

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
698801
August 19, 2004 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Chris64 wrote: Konstigt vilket hat det finns om bara en liten sak som vilken CPU man ska välja :D.

Jag skulle valt Athlon 64 för de ger bra prestanda till ett överkomligt pris och har fördelen att kunna köra 64bitars applikationer. Amd är ju snabbare i exempelvis spel och eftersom just spel är det enda krävande ja kör så är det ett perfekt system för mig.

Nackdelen är ju dock att inte PCI-E finns för amd system, där har intel en fördel tycker ja.

Sen har ja sett att många skrivit vill ha Intel för de är mer stabila och då undrar ja vart folk fått det ifrån ?. Har haft AMD länge nu och några stabilitets problem har ja inte haft som beror på cpu:n va ja vet. Ja undrar dessutom hur ni kommer fram till det alltså måste ju va hur svårt som helst o jämföra stabilitet på två olika cpu:er. Ja menar det finns ju hundra orsaker till att grannens/kompisens P4 skulle vara "stabilare" än din AMD eller tvärt om. wink

Ligger nått i de du säger...

Viktigt att tänka på när man köper en dator är att all hårdvara funkar ihopp och att man väljer kända märken, Till sisst när man installerar mjukvaran att man kör med senaste drivrutinerna och inte gammla drivrutiner för det kan leda till att vissa program för problem

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 397
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL