Bort med vattenkylningen, in med fläktkylningen.|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bort med vattenkylningen, in med fläktkylningen.
Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Som topic. Har tröttnat på vattenkylningen och allt som har med det att göra. Datorn blir ju inte direkt "portabel" för lan med Reseratorn. Tänkte därför pensionera den tills vidare och byta till fläktkylning igen.

Just nu är GFX [9500 Pro] och CPU [Barton 2500+] som är vattenkylt. Så dom ska få ny kylning. Men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Tänkte därför be er, som förhoppningsvis kan lite mer om fläktkylning än jag kan, att rekommendera kylning till respektive.

Vill ogärna ha något som låter som ett flygplan då datorn just nu är väldigt tyst, så någon måtta får det vara 😉 Sen behöver det inte vara det dyraste, men det ska klara våran sommarvärme utan att bli alltför varmt.

Det är alltså min CPU, Socket A, och grafikkortet, R9500Pro som ska få sig ny kylning. Så vad rekommenderas ? Berätta gärna varför du rekomenderar det du gör. Ser gärna också att allt finns att köpa på samma ställe 🙂

Edit: Just det, kom på att jag har kylflänsar på grafikkortet nu. Ifall det kanske blir komplikationer med plats för ny kylning så ni tänker på detta.

Det är sådana här kylflänsar jag har:
[Image Can Not Be Found]

//MVH Stellan

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
922298
July 18, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

För CPUn Zalman CNPS7000B-Cu och för GPUn Zalman VF700-Cu alt. Zalman ZM80D-HP om du vill köra helt passivt på grafikkortet.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
922320
July 18, 2005 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: För CPUn Zalman CNPS7000B-Cu och för GPUn Zalman VF700-Cu alt. Zalman ZM80D-HP om du vill köra helt passivt på grafikkortet.

Dom verkar bra, men jag är inte säker på att någon av dom kommer passa fysiskt. Står inte om mitt moderkort [Shuttle AN35N-Ultra] är kompatibelt med CPU-kylaren. Är rädd att den eventuellt kan ta i PSU.

Sen vet jag inte om GFX-kylaren passar heller då jag har minneskylflänsar på som inte går att ta av. Dom limmas ju fast med tejp när man sätter fast dom. Och tittar man på de minneskylslänsar som följer med VF700-Cu så är dom mycket mindre än dom jag har.

Lite synd att köpa och så visar det sig att dom inte passar 😛

Edit: Tog lite bilder så ni förstår hur jag menar. Dock väldigt dåliga. Tog endast på känns för man får knappt in handen i datorn som den står nu.
http://blaxxor.mine.nu/galleri

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
922417
July 18, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Thermaltake Extreme Volcano 12 är ruskigt bra, dessutom relativt billig.
Ställbar från typ ljudlös till värsta Delta-vrålet, och kyler bra gör den också. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL