September 1, 2002
God eftermiddag!
Jag sitter och överväger en välljudande uppgradering till datorn.
Har låst siktet på ett par Grado SR80-lurar som en julklapp till mig själv.
Problemet är att jag förmodligen kommer behöva något bättre än mitt SB Live!-ljudkort för att driva hörlurarna.
Frågan är vilket?
Jag simmar inte i pengar så jag låter helst lurarna stå för den största delen av investeringen.
Vad jag söker är alltså ett PCI-ljudkort som alstrar stereoljud värda ett par lurar som ovanstående.
Visst är 3d/spel-ljud en bonus (jag spelar ju ganska frekvent), men personligen är jag vrålallergisk mot bloatade drivrutiner och tillhörande mjukvara (*host* Creative *host*).
Vad har ni ljudkunniga forummedlemmar för tips i denna kategorin?
December 27, 2003
antar alltså att du inte vill ha Creative?
då är det Hercules eller Turtle Beach du vill ha...
ett billigt, och ett kort som tydligen ska vara ganska bra är Hercules Muse 5.1 DVD Gamesurround
http://www.dvdmannen.se/_/prod.....uctId=2296
men jag vet inte hur det står sig mot ditt Live!
om du kan få tag på ett, så är Turtle Beach Santa Cruz väldigt trevligt, det går även under ett annat namn, vilket jag inte minns. Annars är det i stort sett Creative som regerar på ljudfronten
September 1, 2002
Det enda jag har emot X-Fi serien är priset (jag kommer använda typ 10% av alla features på kortet, vilket gör att prisvärdheten sjunker) och att extragrejerna till drivrutinerna känns så otroligt bloatade.
Går det att göra som med mitt SB live, dvs att endast installera WDM-drivaren och skippa allt annat krabb som dom vill köra in i datorn? (CThelper, diagnostics, EAX Controlpanel m.m.)
Köper jag ett X-Fi music så blir totalkostnaden för lurar och kort över 2000kr. Jag hade tänkt mig en budget på max 1500 kr :/
1 Guest(s)