Bygga dator för bild/film/ljud.|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga dator för bild/film/ljud.
h3ikki
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2006 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå!
Det finns som sagt många trådar med råd om hemmabygge. Hittar dock ingen som tangerar mina behov....eller...?

Jag har för avsikt att bygga ihop en dator. Förutom det sedvanliga hemmaanvändandet (som funkar med vilken gammal burk som helst!) belastar jag min laptop hårt med PhotoShop, olika webdesignprogram (bl.a. DW och Frontpage), Adobe Premiere och olika mindre ljud-filmredigeringsprogram.....visst arbete börjar kännas lite segt...

Den dator jag skall "klistra" ihop är inte alls tänkt för spel, därför undrar jag på vilka enheter jag skall lägga störst omsorg? Minimikrav för att kunna leva något år med burken?

Kom gärna med förslag på ett komplett "paket". Och som för alla andra: Så mycket kräm för så liten peng som möjligt. (rimligt att kalkylera <10.000 exkl.skärm?)

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1083819
October 7, 2006 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

kör på mycket ram (2gig) snabb processor, (core 2 duo) och ett ok grafik, typ x1600 och eventuellt ett bra ljudkort om du hade tänkt koppla den till några hyfsade högtalare.
Grafikkortet är ju inte så speciellt viktigt, hjälper ju inte till i varken photshop eller premiere, det kan iof avlasta processorn lite vid uppspelning av film. Men samtidigt så klarar du dig bra på en ordentlig processor.
Ram är aldrig fel och kostar inte så fasligt mycket. Om du känner att pegnarna tryter, ta hellre mer ram än ett "Bra" märke på ramstickorna.
Moderkort spelar inte så stor roll (om du itne ska överklocka), men det är aldirg fel med ordentligt med USB och s-ata kontakter. Sen kanske du ska kolla efter ett passivt kylt moderkort. Och kanske passivt kylt grafikkort kunde nog vara skönt oxå.
120mm processor fläkt (big typhoon är bra) så får du en tyst burk vilket alltid är härligt. OCh köp ett BRA nätaggregat av ett BRA märke. (typ Taga) det är värt tystnaden, och om du vill uppgradera nåt i framtiden så behvöver du inte köpa nytt nätagg.

Lite tips bara. Kolla på komplett och datorbutiken efter billigaste komponenter.

h3ikki
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1083822
October 7, 2006 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tack CTH!

Bra tips till den nybörjarbyggare jag är. Kollar upp lite priser utifrån de förslag du gav mig på hårdvaror. Återkommer om jag behöver fler goda råd.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL