October 7, 2006
Hallå!
Det finns som sagt många trådar med råd om hemmabygge. Hittar dock ingen som tangerar mina behov....eller...?
Jag har för avsikt att bygga ihop en dator. Förutom det sedvanliga hemmaanvändandet (som funkar med vilken gammal burk som helst!) belastar jag min laptop hårt med PhotoShop, olika webdesignprogram (bl.a. DW och Frontpage), Adobe Premiere och olika mindre ljud-filmredigeringsprogram.....visst arbete börjar kännas lite segt...
Den dator jag skall "klistra" ihop är inte alls tänkt för spel, därför undrar jag på vilka enheter jag skall lägga störst omsorg? Minimikrav för att kunna leva något år med burken?
Kom gärna med förslag på ett komplett "paket". Och som för alla andra: Så mycket kräm för så liten peng som möjligt. (rimligt att kalkylera <10.000 exkl.skärm?)
August 9, 2003
kör på mycket ram (2gig) snabb processor, (core 2 duo) och ett ok grafik, typ x1600 och eventuellt ett bra ljudkort om du hade tänkt koppla den till några hyfsade högtalare.
Grafikkortet är ju inte så speciellt viktigt, hjälper ju inte till i varken photshop eller premiere, det kan iof avlasta processorn lite vid uppspelning av film. Men samtidigt så klarar du dig bra på en ordentlig processor.
Ram är aldrig fel och kostar inte så fasligt mycket. Om du känner att pegnarna tryter, ta hellre mer ram än ett "Bra" märke på ramstickorna.
Moderkort spelar inte så stor roll (om du itne ska överklocka), men det är aldirg fel med ordentligt med USB och s-ata kontakter. Sen kanske du ska kolla efter ett passivt kylt moderkort. Och kanske passivt kylt grafikkort kunde nog vara skönt oxå.
120mm processor fläkt (big typhoon är bra) så får du en tyst burk vilket alltid är härligt. OCh köp ett BRA nätaggregat av ett BRA märke. (typ Taga) det är värt tystnaden, och om du vill uppgradera nåt i framtiden så behvöver du inte köpa nytt nätagg.
Lite tips bara. Kolla på komplett och datorbutiken efter billigaste komponenter.
1 Guest(s)