May 14, 2003
OfflineÄr lite nyfiken på att bygga något med en solcell som energikälla, samt ett uppladdningsbart batteri och en ledlampa. Dock har jag inte riktigt kunskaperna för vilka delar som skulle behövas för att gå tillväga : )
Då det verkar finnas endel personer som använder sina kunskaper till att bygga saker, så kanke någon sitter inne hur detta skulle kunna byggas.
Jag föll för elfas utval av produkter, sen vet jag inte om det finns billigare eller bättre butiker.
Den solcell jag funderade på är följande: Effekt 1.5 W Ström max 125 mA https://www.elfa.se/elfa3~se_s.....=69-966-01
Sen börjar problemen : P
vad jag förstår ska jag sedan koppla in denna på en DC-laddningsregulator 4 A, SOL4UCN2 https://www.elfa.se/elfa3~se_s.....=69-966-00
Efter att dessa är kopplade behöver jag kunna koppa på ett batteri till denna. dvs någon typ av batterihåller. Om man inte vill ha ett bilbatteri ^^ utan någon annan typ av laddnining tex 1,5v batteri eller liknade vad behöver man i så fall?
Sen skulle jag koppla in en ledlampa eller diod något som drar lite. Då är frågan gällande hållare och koppling ut från regulatorn
Sen vet jag inte om solcellen är för svag för att driva detta, dvs det kanske behövs en större solcellspanel till detta.
Tänkte ha någon lösning för ett uthus, dvs så jag slipper att ta med mig en ficklampa när det är mörkt. Så batteriet bör ha 1 vecka på sig att laddas.
Sen finns det färdiga lösningar med bilbatterier som laddas av solceller och färdiga lampor att köpa, men det är inte lika kul : =)
Någon som vet var det finns billiga solceller att köpa så är det alltid välkommet
/n0pax
March 14, 2001
OfflineNej, han tänker ju ladda ett batteri.
Det beror alldeles på vad för batterier du tänker använda, vilken lampa/lysdiod och en massa annat.
Enklast vore om du använder en 12V blyackumulator (typ litet bilbatteri), denna går att koppla direkt till solcellen. Driv någon liten lysdiod med det sen.
En annan lösning vore att använda en switchad spänningsregulator för att minska spänning utan stora förluster, på så vis får man ut en lägre spänningen men en högre ström vilket gör att det går snabbare att ladda batteriet/batterierna (om färre batterier används såklart).
Men absolut enklast vore att ta en lampa som kan laddas direkt med 12V, någon som är gjord för bilar kanske. Dessa bör gå att ha kopplad till solcellen konstant.
Tänk bara på att med 1.5W kommer de ta en evighet att ladda lite större batterier, för även om det är specificerad till 1.5W gäller det endast när solen står som högst mitt på sommaren. Några timmar före och efter, allra helst på vår och höst, minskar effekten snabbt. De två mörkaste månaderna kommer den knappt ge någon effekt alls, likaså vid molniga dagar.
1 Guest(s)

Log In