April 30, 2004
Hej!
Jag har givits det hedervärda uppdraget att välja delar & byggaihop en dator till min brors kompis.
& nu vill jag dels att ni som är kunniga här ska vara smakråd,
& ge mig lite tips.
Budgeten jag har att gå efter är 10k (=10.000)
varav 1k ska gå till denna vattenkylning:
WATERCHILL KIT KT03-L20 ENTRY
Då återstår alltså 9000:-
Det som behövs är:
- *- Processor (Måste vara en minst "AMD Athlon 64 3200+" endast AMD64 cpu!)
*- Moderkort (Socket 754?)
*- Hårddisk på minst 120GB (krav: 7200rpm, 8MB Cache)
*- 2*512MB DDR ram (minst PC3200)
*- Chassi (inkl Nätagg på minst 350w) som har plats för vattenkylningen & inte är allt för dyrt, runt 500:-
*- Kanske en mx500 Mus om pengarna räcker (ca380:- webhallen)Grafikkort är jag lite osäker på om det behövs, han har ett
* ATI radeon 9600XT 128mb & ett
* gainward fx5700 256mb sen innan.
Men han vill kunna köra alla nya spel & kommande spel.
Så om något av de korten duger får ni & budgeten avgöra
Det bästa vore om sakerna köpa "över disk" i sthlm på tex http://www.webhallen.se eller något liknande (ifall något går sönder etc.).
Men eftersom jag är ute efter att få så bra prisvärda grejer som möjligt till killen jag bygger åt, så går nog bra att köpa av en webbshop så länge den är bra/pålitlig.
Men blanda då inte olika komponenter från 10 olika ställen så att frakten blir hög!.
Jag skulle Uppskatta om ni kan hjälpa mig med detta! Ni får mycket [Image Can Not Be Found] av mig då [Image Can Not Be Found] 😀
Det viktigaste är att alla komponenter fungerar stabilt tillsammans!
Nu har jag säkert glömt något men isådant fall återkommer jag med det senare!
Stort Tack På Förhand!
/Kontrast
*puss på er* 🙄
Edit: Editerar trötthetsfel!
October 7, 2002
Vad du gör, handla inte på Dataprince. Ett företag som är så litet och som förekommer på Svarta Listan så ofta som det skulle jag inte ens fundera på att handla på. Kan tillägga att TV3 för något år sedan kollade upp hur datorbutiker skötte sig när de servade datorer - och när en hårddiskkontakt satt löst, bytte de nätagg. Vad de inte nämnde var att de pillade i hårddiskkontakten också (och det hade räckt)...
December 15, 2003
Håller med terjon, skit i dataprince! Livsfarligt ju , speciellt om det nu inte skulle funka och du sitter då emellan två stolar.
Angående moderkort så hade jag nog tagit en socket 939 istället (så kan han stoppa in två 512 : or till om han nu vill ha mer minne senare tex )
April 30, 2004
TERdON wrote: Vad du gör, handla inte på Dataprince. Ett företag som är så litet och som förekommer på Svarta Listan så ofta som det skulle jag inte ens fundera på att handla på. Kan tillägga att TV3 för något år sedan kollade upp hur datorbutiker skötte sig när de servade datorer - och när en hårddiskkontakt satt löst, bytte de nätagg. Vad de inte nämnde var att de pillade i hårddiskkontakten också (och det hade räckt)...
Akatosh wrote: Håller med terjon, skit i dataprince! Livsfarligt ju , speciellt om det nu inte skulle funka och du sitter då emellan två stolar.
Angående moderkort så hade jag nog tagit en socket 939 istället (så kan han stoppa in två 512 : or till om han nu vill ha mer minne senare tex )
Lungn Pojkar, Allt ni har skrivit vet jag redan sedan mycket länge.
Ni förstår det var aldrig meningen att länken till d-prince skulle dyka upp där...
Men jag råkade stänga ner hela opera när jag nästan preciss hadde skrivit klart igår natt, & sen var jag tvungen att skriva-om allt igen & då blev det tydligen ett slarvfel & dataprince råkade visst dyka upp!..Vete fasen vad det var jag skulle skrivit egentligen :wide: ....hehe
/Kontrast
April 30, 2004
Igår lag jag ihopp ett paket med en annan vattenkylning, Först lag jag ihopp detta paketet,
[Image Can Not Be Found]
Men efter lite diskution etc, så tyckte jag/vi att det är lika bra slopa vattenkylningen helt & kör på ett lite bättre grafikkort etc istället.
Så nu idag har jag lagt ihopp ett nytt paket,
Med ett grafikkort som borda fungera lite bättre & vara ganska okey ett tag framöver!??(åsikter!!!). -->
[Image Can Not Be Found]
Lite bättre upplösning
Men vad tycker/tror ni?, Kommer alla komponenter fungera bra tillsammans?
Är det något jag ej tänkt på?...
Kom med era åsikter!!
Mvh // Kontrast
April 30, 2004
1 Guest(s)