December 1, 2005
Hej!
Jag ska köpa en systemkamera. Har fotat med vanlig digitalkamera men vill nu ta bättre kort. Jag har tittat på Canon EOS 400D, Nikon D40x och Nikon D60. Vad är skillnaden mellan dessa? Vilken är mest prisvärd och vilken ska jag köpa? Är ute efter en kamera för ungefär 4000-6000:-.
July 18, 2003
D40 -> D40x-> D60
Hittar du en d40x är den prisvärd och framtidsäker. D40 är sjukt mycket för pengarna. D60 är lite dyr men fortfarande bra. Inte så långt upp till D80 (i usa i alla fall).
Inte koll på canon. Jag skulle tagti d40x ink 55 och 200 kit gluggarna från för 5000 kr (tror jag). Kommer dock ej ihåg var.
Nikon har bättre kit gluggar än canon vad jag har läst mig till och därför lättare att köpa billiga ny paket som presterar. Nikon modelerna du listar måste ha gluggar med inbygd motor för autofocus.
Lite info i alla fall. Läggdags (lessen för stavfel, trött)
December 6, 2001
Kul att du vill ha en systemkamera. Du kommer att bli nöjd med nästan vilken du än väljer.
Bildkvalitén (om man därmed menar skärpa, färger och brus) är ungefär likvärdig mellan alla systemkameror på marknaden. Även om Canon har lite lägre brus med sin CMOS-sensor finns finns mycket viktigare saker att överväga. Nikon har t ex Auto-ISO där du har mycket större påverkan på hur kameran anpassar ISO-värdet för att få rätt exponering (man kan ställa in minimal slutarhastighet och maximal ISO kameran får justera sig till.
Bara denna funktion skulle få mig att välja nikon.
Sen tycker jag att nikon D40/D60 har enastående ergonomi också, vilket är en annan sak som är väldigt viktig för att inte kameran ska utgöra ett hinder när man tar kort (hur knappar och menyer fungerar och hur den känns i handen).
400D är dock lite mer tekniskt avancerad med fler AF-punkter och autofokuserar med alla canons objektiv.
D40/D60 har ingen inbyggd fokusmotor som fokuserar gamla objektiv mekaniskt genom en skruv mellan huset och objektivet. De autofokuserar bara med AF-S-objektiv som har inbyggd motor i huset, vilket är alla objektiv som har släppts de senaste åren.
Nikon har dock ett superobjektiv i sitt 18-200 mm VR, vilket det inte finns någon riktig motsvarighet till hos någon annan tillverkare.
Den mest prisvärda kameran idag tycker jag är D40:n med 18-55 mm. Enda riktiga anledningen till att köpa D60:n är att man får med ett objektiv med bildstabilisering, vilket man definitivt vill ha på sina objektiv om det finns möjlighet till det.
Hoppas du har fått lite mer att tänka på.
På fotosidan.se finns det massor med liknande frågor i forumet.
Lycka till!
March 23, 2003
Precis som Lentroo skriver så autofokuserar bara D40 (och d40x/d60??) med dyra AF-S-objektiv.
Det är min enda besvikelse på min D40. Annars är det en grym kamera, men det är jobbigare än man tror att fokusera själv..
Hade jag köpt en kamera nu så hade jag nog valt att betala lite mer och fått en med autofokusmotor i kamerahuset.
Men om du bara vill testa på och inte tror att du kommer köpa nya objektiv, eller är beredd att lägga 3-4k på ett, så kör på den.
December 1, 2005
Tack för svaren!
Har Canon EOS400D autofokusmotor i huset? Jag har inga gamla objektiv så det blir att köpa nya eller begagnade när det är dags att uppgradera objektivparken. Ska man undvika att köpa begagnade objektiv med autofokus? Jag tycker själv att Nikonen kändes bättre i handen. Sen var 400D på väg ut och D60 relativt ny. Det skillde ungefär 400:- på D40x och D60. Bäst att slå till på D60 om det är så pass liten skillnad?
Ska tilläggas att de skiljer ungefär 400-500:- mellan dessa tre kameror, så det är inte så mycket priset som är problemet 🙂
July 18, 2003
400 kr är det värt. Klart bättre andra hands värde också. Min far och jag ska köpa kamera nu och vi har fastnde för just d40x, men då den har slutat tillverkas så blir det nu en D60.
Angeånde 18-200 objektivet så funderar vi just på att ta en D60+18-200 via bhphoto. Kommer landa på ca 7500 kr då. Dock lite för dyrt igentligen så det kanske blir d60 55 + 200 standard gluggarna.
Vicce, och ni andra. Om någon är sugen på att få hem lite saker från bhphoto från staterna pm mig.
August 18, 2006
Jag skulle ha kört på Canon..Även om den som Nikon får stryk utav vissa andra kamera tillverkare. Men för en 5,5lax så är det väl bra. Jag skulle ha kört på Dustinhome.se erbjudandet med minneskort till.
Om du är mindre stadig på handen så är det IS till canon
och VR till Nikon som gäller
1 Guest(s)