CD-Spelare, var??|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CD-Spelare, var??
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Man är nog lite till åldern kommen tror jag..
Har suttit och skummat lite efter en CD-Spelare till stereostapeln, men hittar inget sånt så här direkt..
Det är alltså frågan om en sån där spelare man kopplar in till lös förstärkare med lös skivspelare och radiodel liksom..
Finns det sånt nu eller?
Vart letar man en sån lämpligast?
Har en gammal Philips 2x80watts förstärkare som jag tänkte pojken skulle få poppa på. Men har varken CD eller kassetbandspelare till den längre, och skivspelaren som hör till den är väl hopplöst "out of date" idag när det inte finns några nyare LP att inhandla.
Lagomt pris ~500-1000:-

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1032626
April 14, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

http://hifimagasinet.com/ har ett bra annonstorg.

* flyttad *

//Andreas

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1032628
April 14, 2006 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

DVD spelare ? Borde vara det billigaste alternativet.
CD spelare är skumt dyra, kanske pga att folk inte köper dom separat i så
stor utsträckning längre.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1032632
April 14, 2006 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: DVD spelare ? Borde vara det billigaste alternativet.
CD spelare är skumt dyra, kanske pga att folk inte köper dom separat i så
stor utsträckning längre.

Funderade lite på om det kanske var en bättre ide, men hittar inget sådant heller..(Har väl inte sökt så där överseriöst om sanningen ska fram).
Har väl iofs inte tänkt mej att köpa en beg, så olika privatannonssajter känns inte intressant faktiskt.
Snarare nån webbutik typ MDS eller liknande.
Vad ska en sådan DVD-Spelare heta?
Vore ju bra om den tar CD/DVD/MP3 förståss.

*Edit*
Lurar även på ett par shyssta högtalare..
Nån som har erfarenheter av ljudkvaliteten på Prosons grejjer?
Lite småsugen på att ta hem ett par Proson Libra 653 Dark Cherry 125wattare åt honom också.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
1032638
April 14, 2006 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Satsa hellre på ett par monitorer av bättre kvalitet än ett par golvare av sämre kvalitet. I den prisklassen så får man precis vad man betalar för. Det där med Watt kan du fullkomligt skita i, det har absolut inget och kommer aldrig ha något att göra med hur det låter. Det säger bara hur mycket effekt spolen klarar innan den brinner upp.

CD-spelare finns det massor att få tag på, dock kanske inte i den prisklassen du vill ha eftersom DVD-spelarna har blivit såpass billiga. Siktar du däremot på 5000kr++ så har du ett enormt utbud av CD-spelare. Satsa på en billig DVD-spelare, finns hur mycket som helst att välja på.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1032651
April 14, 2006 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Satsa hellre på ett par monitorer av bättre kvalitet än ett par golvare av sämre kvalitet. I den prisklassen så får man precis vad man betalar för. Det där med Watt kan du fullkomligt skita i, det har absolut inget och kommer aldrig ha något att göra med hur det låter. Det säger bara hur mycket effekt spolen klarar innan den brinner upp.

CD-spelare finns det massor att få tag på, dock kanske inte i den prisklassen du vill ha eftersom DVD-spelarna har blivit såpass billiga. Siktar du däremot på 5000kr++ så har du ett enormt utbud av CD-spelare. Satsa på en billig DVD-spelare, finns hur mycket som helst att välja på.

Monitorer??
Du menar sådana där små plastiga som är i ropet nu?
Nja, såna vill nog varken jag eller pojken ha..
Mina erfarenheter är att du får taskig djupbas i dom.
Men angående spelare så lär det nog bli en kombinerad CD/DVD som det verkar.
Det är grabben (11-åring) som skall ha grejjerna, så några 5000kr+ för en CD-Spelare är det inte tal om..
Men angående Proson, nån som har erfarenheter av det märket??
Enligt det lilla jag hört skall dom hålla shysst kvalitet, har dock inte hört mycket..
Körde med ett par Pioneer 300wattare på Philipssteget tidigare med shysst resultat.

*Edit*
Och vad heter en sån där DVD-Spelare??
Reciever, CD-Spelare och förstärkare vet jag vad det är, men vad fasen heter en audioDVD-spelare?

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1032660
April 14, 2006 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Monitorer = stativhögtalare. Dom kan var i betong/trä/plast... det beror på prisläget. Man får vad man betalar för som sagt. Du får garanterat bättre ljud ur ett par sådana än ett par golvare i samma prisklass. Det av den enkla anledningen att det är färre delar som skall dela på priset och då kan man stoppa i bättre element, filter m.m.
Återigen, Watt har inget med kvalitet att göra. Bortse från Watt.

Leta inte efter en DVD-spelare som enbart kan spela ljud. Då kommer du få leta länge om du skall hitta en i den prisklassen. Dedikerade DVD-audio spelare ligger på en helt annan prisnivå. Köp en multimaskin som spelar cd/dvd i alla upptänkliga format istället.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1032664
April 14, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Monitorer = stativhögtalare. Dom kan var i betong/trä/plast... det beror på prisläget. Man får vad man betalar för som sagt. Du får garanterat bättre ljud ur ett par sådana än ett par golvare i samma prisklass. Det av den enkla anledningen att det är färre delar som skall dela på priset och då kan man stoppa i bättre element, filter m.m.
Återigen, Watt har inget med kvalitet att göra. Bortse från Watt.

Leta inte efter en DVD-spelare som enbart kan spela ljud. Då kommer du få leta länge om du skall hitta en i den prisklassen. Dedikerade DVD-audio spelare ligger på en helt annan prisnivå. Köp en multimaskin som spelar cd/dvd i alla upptänkliga format istället.

Angående högtalare så är det som jag tidigare varit inne på golvisar av trä som gäller..
Dom plasthistorier jag hört på har inte samma fina djupa bas som "riktiga" golvisar av trä..
(Funderar lite på att ev bygga egna, och då Carlssonlådor.)
Men jag undrade över Proson som märke, är dom bra??
Har du testat Proson?
Angående watts betydelse så ser jag inte heller någon paralell watt=kvalitet, däremot innebär det att dom borde palla förstärkarens uteffekt vilket är bra eftersom grabben är hemma ensam nån timme efter skolan :-)..
Varför jag undrar över Proson som jag länkade till är för att jag får loss dom för ett shysst pris, typ ~900:- för ett par sådana..Ordinarie typ 14-1500:-
Och återigen, vad är benämningen på en sådan multimaskin som tar CD/DVD/MP3?

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1032668
April 14, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det heter DVD-spelare... no more no less. Jag har ingen personlig erfarenhet av Proson men jag har aldrig hört bra omdömen om dom av folk som pysslar med hifi. Dom som gillar dom är oftast dom som mest är ute efter mängder med okontrollerad bas. D.v.s. dom funkar hyffsat för dunka-dunka musik men är inge för finlyssning.
Det gör inget om förstärkaren kan lämna mer effekt än högtalarna skall tåla. Det är t.o.m så att det är bättre. Förstärkaren lämnar inte maxeffekt under normalkörning s.a.s. Maxar du däremot förstärkaren så börjar den dista, normalt är det distortion som knäcker högtalarna. Har du en stöddig förstärkare så börjar den inte dista lika tidigt och då sparar du högtalarna.

Som exempel kan jag nämna mina egna saker. Har tidigare kört på en NAD hemmabio reciever ~7500kr, denna skall enligt spec kunna lämna gissningsvis runt 2*150W vid 4ohm. Numera har jag bytt till ett 19kg slutsteg som är specat 2*300W vid 4ohm. Jag kan spela vansinningt mycket högre med bibehållen kontroll över ljudet. Högtalarna är säkerligen inte specade mer än 100W.
Jag hoppas du ser den röda tråden.

http://www.inwarehouse.se/prod.....ReferId=36
756kr, så spar du 150pix till =)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1032674
April 14, 2006 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Det heter DVD-spelare... no more no less. Jag har ingen personlig erfarenhet av Proson men jag har aldrig hört bra omdömen om dom av folk som pysslar med hifi. Dom som gillar dom är oftast dom som mest är ute efter mängder med okontrollerad bas. D.v.s. dom funkar hyffsat för dunka-dunka musik men är inge för finlyssning.
Det gör inget om förstärkaren kan lämna mer effekt än högtalarna skall tåla. Det är t.o.m så att det är bättre. Förstärkaren lämnar inte maxeffekt under normalkörning s.a.s. Maxar du däremot förstärkaren så börjar den dista, normalt är det distortion som knäcker högtalarna. Har du en stöddig förstärkare så börjar den inte dista lika tidigt och då sparar du högtalarna.

Som exempel kan jag nämna mina egna saker. Har tidigare kört på en NAD hemmabio reciever ~7500kr, denna skall enligt spec kunna lämna gissningsvis runt 2*150W vid 4ohm. Numera har jag bytt till ett 19kg slutsteg som är specat 2*300W vid 4ohm. Jag kan spela vansinningt mycket högre med bibehållen kontroll över ljudet. Högtalarna är säkerligen inte specade mer än 100W.
Jag hoppas du ser den röda tråden.

http://www.inwarehouse.se/prod.....ReferId=36
756kr, så spar du 150pix till =)

Hmm, hade tydligen inte fått så bra pris som det lät då..
Men +279:- till då för frakten..
Vilket ger en 100-150:- dyrare iaf..
🙂
Lutar åt dom iaf..

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1032680
April 14, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kika på prisjakt.nu
Det finns en bra funktion för att kolla priser där. Givetvis åker man på den f*rbaskade frakten. Den förstör många gånger bra priser.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1032748
April 14, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Här är en spelare som klarar de flesta formaten så har han tv på rummet så får han ju mer nytta av den än bara en vanlig cdspelare gör, bra med mp3skivor på dvd med så man kan en sådär 6-700 låtar per skiva 😎 . http://www.pixmania.com/se/se/.....016pu.html Vad gäller proson kommer dom vara bra till ändåmålet då dom brukar palla förvånsansvärt mycket i ljudtryck och livslängd mot vad dom kostar.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1032772
April 14, 2006 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Här är en spelare som klarar de flesta formaten så har han tv på rummet så får han ju mer nytta av den än bara en vanlig cdspelare gör, bra med mp3skivor på dvd med så man kan en sådär 6-700 låtar per skiva 😎 . http://www.pixmania.com/se/se/.....016pu.html Vad gäller proson kommer dom vara bra till ändåmålet då dom brukar palla förvånsansvärt mycket i ljudtryck och livslängd mot vad dom kostar.

Ser ju vettig ut för det priset..Fast jag kan nog skaka fram billigare ifall det nu blir en sån typ av DVD-Spelare..Kan handla från grossist.
Nåväl, nu vet jag iaf vad som är aktuellt att leta efter..

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1032808
April 14, 2006 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag köpa en billig dvd skulle jag kollat på Denver. Vissa av Denvers modeller har figurerat en hel del inom DIY kretsar som en bra spelare att modifiera. Dom har redan i grundutförande varit betydligt bättre ljudmässigt än motsvarande spelare.

Dadde wrote: Vad gäller proson kommer dom vara bra till ändåmålet då dom brukar palla förvånsansvärt mycket i ljudtryck och livslängd mot vad dom kostar.

Livslängd på högtalare är sällan något problem. Ibland kan gummikanten runt basen torka men det tar MÅNGA år. Man kan kallt räkna med att en högtalare håller minst 10-15år om den inte vanvårdas mer än vanligt. Dessutom har inte priset någon direkt relation till livslängden på just högtalare. Gå till tippen och plocka med dig en gammal tv hem, kan nästan garantera att högtalarna funkar prima även om den e från tidigt 80-tal o då brukar det sitta riktiga skitelement i tv-apparater.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1032813
April 14, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick ett mail av en kollega som inte kan slita sig från forumet:

ilg@dd borde leta reda på en beggad NAD DVD-spelare för det är inte skit direkt med tanke på ljudet med dessa.

Och jag kan bara instämma. Just ljudet i NADs DVD-spelare är mycket bra.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1032827
April 14, 2006 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Fick ett mail av en kollega som inte kan slita sig från forumet:

ilg@dd borde leta reda på en beggad NAD DVD-spelare för det är inte skit direkt med tanke på ljudet med dessa.

Och jag kan bara instämma. Just ljudet i NADs DVD-spelare är mycket bra.

//Andreas

Nu behövs kanske inte såna finsmakarprylar..
Som jag skrev tidigare i tråden så är det min 11-årige son som skall ha grejjerna..
Fördel ifall det inte låter alltför mycket, fast jag lär nog ångra att jag ens anskaffar något halvrejält åt honom i slutändan ändå gissar jag.
😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 118
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL