Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic
Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 30, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte ev. dra in och köpa mig detta kort i morgon men har lite undringar.

- Bra ljud?
- Bra programvara / drivrutiner?
- Har DU haft problem med detta kort och nForce4 (såg att de kan vara probs).
- Någon som har spelat in (sång, gitarr eller dylikt)? Låter bra?
- Värd uppgradering från Soundblaster Live 5.1?

Tacksam för info och svar!

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1046099
May 30, 2006 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja om du varit inne på Creatives forum så vet du att många har klagat på knaster och sprakande oljud som helt slumpartat tycks dyka upp.
Hur många som totalt (procentuellt) är drabbade är svårt att säga. Själv kommer det hos mig bara ibland en enstaka snabb "crackling" i ljudet.
Kvalitén på ljudet är annars superb. Creative är nu (efter många månader) på gång med en ny drivrutin till korten som preliminärt ska släppas i slutet av juni och som förhoppningsvis löser de flestas problem. BIOS uppdateringar av diverse moderkort lär dock behövas. Dessutom verkar dessa problem vara vanligare hos dem som köpte sina kort förra året än de som relativt nyligen inhandlat dem. Kan peka på att Creative kanske även gjort vissa hårdvarumodifikationer på korten i efterhand.
Finns massor av bra progamvara som medföljer (ej spel dock) och möjliggör alla sorters inställningar/mixningar mm. Har dock själv valt bort det mesta för att få en slimmare Windows installation (behöver inga fler mediaspelare o dyl).
Ska du hålla på hyfsat mycket med inspelning så välj någon av de dyrare versionerna (ex Platinum) då den frontpanel som medföljer dessa modeller vida överstiger den delade och ENDA utgång som annars finns bak på XtremeMusic för detta ändamål (både vad gäller kopplingsmöjligheter och komfort). Hur inspelningarna låter vet jag inte men de blir säkert riktigt bra (inte proffsstudio naturligtvis). Ska du inte hålla på med inspelning så kör med Xtrememusic.
Ljudkvaliteten är mycket bättre än Soundblaster Live 5.1 men i slutändan så beror det givetvis också på dina högtalare. Med ett par kassa sådana så är det bortkastade pengar. Är du ute efter ett X-FI så tror jag iofs att du redan har eller kommer att köpa bra högtalare.
Slutrådet blir helt klart att du ska köpa detta kort och testa det GRUNDLIGT under den månad som du har på dig (i fall du inte är nöjd).
Skulle det spraka så testa att byta PCI plats och se till så att den helst inte delar IRQ med andra grejor (se din moderkorts manual).
Ha också det senaste officiella BIOS:et till ditt Moderkort (inga beta).
Som sagt en ny drivrutin är på gång (betan släpptes idag) och i slutändan är det inte säkert alls att du får några problem, främst med tanke på det som jag sa ovan om att du lär köpa en nyare upplaga av korten.
Mina minimala problem hindrar mig inte från att starkt rekommendera kortet.
Bra svensk recension:
http://www.fz.se/artiklar/arti.....hp?id=1083

Dinos
Member
Medlem
1046101
May 30, 2006 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag spelar in väldigt mkt men klarar mig lätt med ett Soundblaster Live för det jag spelar in (bara 1 gitarr och en sångmikrofon, ej samtidigt då). Vill bara ha lite nyare kort då jag inte enbart sysslar med inspelning.
Vill ha extremt bra ljud även vid lyssning, film och vid det extremt lilla spelande jag gör.

För mig känns det lite onödigt att köpa ett studiokort för inspelning när jag även vid annat vill ha klockrent ljud. Och de dedikerade inspelningskorten i denna prisklass (runt 1000:- ) är ju ingen höjdare.

Högtalare = min Kenwood-stereo med dess högtalare. Otroligt bra ljud i denna stereo med Live-kortet så ett X-Fi borde kunna göra det bättre.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1046107
May 30, 2006 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Har själv sysslat en del med inspelning tidigare och hade jag varit dig så hade jag tvivelsutan (gammalt ord) valt Platinum modellen för detta ända mål. På http://www.datorbutiken.com så är prisskillnaden mellan Xtrememusic och Platinum 560kr (1709:- resp 1149:-). Bara att kunna ställa nivåsignalen direkt med en ratt istället för att joxa via mjukvara gör det värt det. Att man sedan inte behöver krypa bakom datorn varje gång man byter instrument gör inte saken sämre. Dessutom kan ju fjärrkontrollen komma väl till pass när man redan sjunkit ned i soffan...
Länkar en bra bild till hur fronten ser ut.
http://images.creative.com/iss.....pdt_hi.jpg

Då kan du ju spela in sång och gitarr samtidigt, vilket en gammal rockräv som jag alltid har föredragit.
Notera även den separata ratten för hörlursvolymen (nog så skönt vid inspelning..och spelande).
Har själv lagt instrumenten på hyllan annars hade jag tveklöst valt Platinum modellen.
Dina Kenwood kommer att ljuda bättre med X-FI, var så säker.

Dinos
Member
Medlem
1046112
May 30, 2006 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade jag haft pengar nog att lägga (1700) så hade jag utan tvivel valt Platinum-modellen. Men nu har jag KNAPPT så att jag kan dänga ut dom på ett X-Fi XM.

Det måste ju ändå vara det bästa (eller iaf ett av det bättre) allround-korten.

Kan man inte i efterhand beställa (när man får tag i mer deg) en frontpanel med tillbehör? Det kunde man till Audigy i alla fall.

EDIT: http://se.europe.creative.com/.....&
Man kan visst beställa den i efterhand! =)

Kommer köpa kortet på webhallen då de nu tar 999:- för dem.

EDIT: Något jag tänkte på var att när man kör in gitarren via Line-in på mitt Live-kort (även på mitt tidigare och trasiga Audigy2 ZS) så blir det bara ljud i den högra kanalen.
Hur är det med X-Fi egentligen?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1046114
May 30, 2006 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Visste faktiskt inte att man kunde köpa till dem i efterhand. Kanon och tack för tipset (kanske dammar av gitarren i alla fall).
Det är ingen skillnad mellan själva korten (Xtreme och Platinum) så kör hårt och lägg till resten när du får mer deg, så har du dig en Platinum.
999:- = riktigt bra pris.

Edit: Har som sagt inte testat att plugga in i kortet men det finns en riktigt hyfsad mjukvarumixer (som medföljer). Det borde bara vara att panorera medhörningen till mitten. Inspelningsmässigt bör du dock separera respektive kanal/instrument.

Dinos
Member
Medlem
1046115
May 30, 2006 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack själv för hjälpen =)
Måste dock tänka lite till ändå :p men troligtvis blir det ett sådant i morgon.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL