May 19, 2005
Jag blir snart av med min nuvarande dator som inte är mycket att ha pga flytt och har bestämmt mig för att sätta ihop en ny dator.
Jag har inte tillräckligt med kunskap för att känna mig hemma i dator-djungeln. Det jag skall använda datorn till är sequenser-program för musik som kommer att belasta datorn ganska mycket.
Kraven är att:
Den håller måttet för fler-programs-körning.
Den har fradtidsmöjligheter.
Grafikkortet skall inte sno för mycket bandbredd.
Den skall vara så någorlunda tyst.
Man skall kunna koppla 2st tft-skärmar till den.
Priset skall hellst vara under 8000kr exkl skärm.
Det är ekonomin som begränsar datorn och det är just därför jag frågar er på NH. Jag behöver hjälp med att välja ut delar som kan rekomenderas och som är kompatibla med varanda. Eftersom mitt ändamål skiljer sig från många som sitter på spel-datorer hoppas jag att jag söker på rätt ställe.
September 3, 2001
först och främst så förstår jag inte vad du menar med
"grafikkortet skall inte sno för mycket bandbredd."
que?
hur som helst, jag gjorde en lista häromdan eftersom jag själv ska uppgradera snart. Jag kollade runt lite på sidor o så och kom fram till att detta var det bästa jag kunde få.
Notera att det är enligt min egen smak:
------------------------------------------------
DFI LanParty - Socket 939 - UT Nforce 4 Ultra-D - Sata / Gblan / Raid / PCI-Express
Pris: 1495 kr
Webhallen
AMD Athlon64 Venice 90nm 3000+ 1.8GHz 512kb bulk/tray Socket939
Pris: 1185 kr
Datorbutiken.com
Asus nVidia Geforce EN6800GT/2DT/256M PCI Express 256MB SLI - stöd
Pris 2 845 kr
Processorkylare 400 kr
Webhallen
Total: ca 5900 kr
-------------------------------------------
Nu är det så att du inte behöver så dyrt grafikkort som jag vill ha. Så du kanske bara behöver lägga en 1000-1500 kr på det. om ens det. Då är vi nere på 4500 kr, ungefär.
Köper du minne, vilket du behöver mkt av antagligen, så kan du köpa t.ex. 2st
Twinmos DDR 512MB PC3500 433MHz CL2.5 Speed Premium 735 kr (1470kr)
då e vi uppe på ca 6000 kr igen. Då har du 2000 kr att lägga på chassi, hårddisk, och andra tillbehör som jag missat. T.ex. ett bra ljudkort eller andra smågrejjer som man brukar behöva. Som kylpasta och IDE-sladdar o fan vet jag..
Eftersom jag antar att du inte ska överklocka så kanske du kan komma undan med ett billigare moderkort. Kanske för 900 kr eller något sånt.
Vet personligen inte vad det bästa är idag för icke-överklockar-entusiaster.
Dessutom så kanske det rentav finns bättre moderkort än den jag sa. Har inte hållit mig där jääätteuppdaterad på den fronten. Så om nån kan rekommendera något annat nyare så är jag också tacksam!
Hoppas att det hjälpte lite!
godnatt
October 6, 2005
Det kameboy här ovan snackar om är inte rätt för en "musikdator".
6800GT är ju totalt slöseri om du inte skall spela alls. Då kan du ta ett ATI X300SE eller Geforce 6200 för dryga 600:-. Dual DVI? En via DVI-kontakten och en via VGA med adapter (följer oftast med).
Processorn bör vara en Athlon 64 X2. Flertrådsstödet på denna är enastående. ("Ha flera program i gång samtidigt"). Den billigaste är Athlon64 X2 3800+.
Minne? 2x512 eller 2x1024MB PC3200 DDR. Helst CL2.
February 10, 2005
håller själv på med musik så ja håller med emppu!
satsa på dualcore och ram, gärna CL2 och ju snabbare desto bättre, lita på mig, iaf om du kör en hel del samplingar och röster och dyl....hårddisk...jag rekomenderar att du satsar på SATA och raid vore så mycket bättre för dig....ju snabbare desto skönare....
jag skulle gärna vilja kompilera en lista men det skulle bli så mycket bättre om du sa vilka program du ämnade att köra samt om du satsar på mycket VST/DX/AU/RTAS eller nåt, har du redan ljudkort? osv?....
om du kan berätta mer om sånt så blir det grymmt mycket lättare!
September 3, 2001
Okay, för det första emppu, så är det första jag klargör att han inte behöver det grafikkortet. Men aja du missade väl det. No hard feelings.
För det andra så kostar den billigaste athlon 64 x2 prosessorn
AMD Athlon64 X2 3800+, S939, BOX, 3434:- kr enligt buggy
(btw PMFD, http://buggy.no-ip.com/, är en utmärkt sida att kolla priser på)
Dessutom är det inte säkert att precis alla moderkort stödjer just x2 processorerna.
Sen så kan man på det minnet jag nämnde sänka timings rätt rejält, så dom borde räcka långt ändå, trots att dom inte officiellt är "CL2" (som kostar en hel del mer)
SATA på hårddisken rekommenderar jag också faktiskt, men RAID börjar bli dyrt, men det beror på hur du prioriterar saker o ting.
Ska du ha 1024Mb-stickor till ram så kostar även det skjortan. Visst det är att rekommendera men du får lägga långt över dom 8000 kr du hade tänkt dig.
October 6, 2005
Kame_boy wrote: Okay, för det första emppu, så är det första jag klargör att han inte behöver det grafikkortet. Men aja du missade väl det. No hard feelings.
För det andra så kostar den billigaste athlon 64 x2 prosessorn
AMD Athlon64 X2 3800+, S939, BOX, 3434:- kr enligt buggy
(btw PMFD, http://buggy.no-ip.com/, är en utmärkt sida att kolla priser på)
Dessutom är det inte säkert att precis alla moderkort stödjer just x2 processorerna.Sen så kan man på det minnet jag nämnde sänka timings rätt rejält, så dom borde räcka långt ändå, trots att dom inte officiellt är "CL2" (som kostar en hel del mer)
SATA på hårddisken rekommenderar jag också faktiskt, men RAID börjar bli dyrt, men det beror på hur du prioriterar saker o ting.Ska du ha 1024Mb-stickor till ram så kostar även det skjortan. Visst det är att rekommendera men du får lägga långt över dom 8000 kr du hade tänkt dig.
Menade inget illa med det jag skrev. Måste ha missat något då jag trodde du bestämt pekade på ett 6800GT som förstaval.
Som sagt Athlon X2, 2GB RAM, och SATA-Raid vore det ultimata. Om inte skrämarna skall ingå i priset så får du en ganska bra dator.
Ljudkort, ja du det beror på vilken typ av musik du gör. Själv klarar jag mig med ett MAYA II. http://www.jam.se har mkt bra ljudkort till PC's.
Den ultimata musikdatorn är dock en Macintosh... med Logic.
May 19, 2005
Kame_Boy: Det med bandbredden är bara något jag läst mig till. Dvs att info mellan grafikkort och processor snor åt sig mycket processorkraft om jag fattat rätt.
Tack för dina tips. Du bör dock skapa en egen tråd tror jag.
emppu: Tror du inte jag skall prova pentium D som verkar rätt så hyfsade i pris, framför AMD X2? Nackdelen verkar vara att moderkorten är lite dyrare med 955X xhipset. Fragan är vilken som kommer att hålla längst för uppgraderingar, av ex processorn?
Bobby Bullhorn: Jag tännkte använda datorn med programmen cubase+reason. Cubase = En massa ljudtagningar, vst och vsti. Reason = Enbart samplingar. Vet facktiskt inte vad formaten heter tyvärr. Du kanske har bättre koll på formaten som programmen använder sig av? Jag har ett juli@-ljudkort.
Jag har kollat lite på toms hardware och där ser pentuim lovande ut för programm processer. Vad säger ni om pentuim 600 serien eller Dual core serien då (Funderar skarpt på att ta en intel)?
Komm i håg att datorn inte skall användas till spel.
June 11, 2001
Musikhantering, hur proffsig vill du vara? Studiomiljö eller semi-pro till nybörjare?
Det du bör tänka på är följande även om du är nybörjare, speciellt om det är midi eller wave:
Mycket RAM, 2GB är att föredra. Gärna CL2
Flera hårddiskar, gärna i RAID-0 Själklart systemet på en separat hårddisk. Tänk även på att jobba med inspelning uppspelning/mixning på fysiskt separata hårddiskar.
Dubbelkärneprocessor AMD:s 64 X2, gärna med 1 MB Cache.
Om du inte tänkt att spela så skulle grafikkort i prisklassen max 1500 kr räcka länge.
Vill du ha en riktigt tyst dator så är Chieftecs lådor med deras nya nätagg på 360w+ och Asus A8N-SLI Premium moderkort att föredra, detta ger garanterat en mycket tyst dator, nu är det bara processorfläkten, hårddiskarna och DVD-spelaren kvar att tysta ned.
Hårddiskarna skall självklart vara Seagate. Garanterat tystaste diskarna.
2 Guest(s)