Dator genom kommun/Landsting?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator genom kommun/Landsting?
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 4, 2006 - 2:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det är så att man blir nästan lite sugen på att köpa en HEM-PC då det är relativt billigt, och man brukar få ruskigt bra burkar fastän det är märkesdatorer. Nu till saken, min mor är inte så villig att inhandla det, eftersom att den dras av lönen FÖRE skatt, och hon skulle få en "mindre" inkomst notterad, med andra ord lägre pension senare i livet. Finns det någon som kan klargöra hur det ligger till i denna fråga?

Samt, vilka företag i Västernorrland samarbetar med Kommunen/Landstinget när det gäller HEM-PC?

(Kan hända att denna tråden anses som felplacerad, det är bara att flytta den till rätt del utav forumet då)

Tack på förhand.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1038325
May 4, 2006 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Har ingen egen erfarenhet men vet att man INTE får behålla datorn efter att man betalat den varje månad under tre år vilket jag tycker blir dyrt i längden.

Känner en som köpt en sådan han betalar 450 kronor i månaden under tre år, tror det skulle vara ca 16500 men sen får han köpta ut den och + att pensionen drabbas.

Tycker du kan få mycket bättre för dem pengarna om du köper en dator helt på en gång.

Merlion
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
1038351
May 4, 2006 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig hört talas om någon som tvingats lämna tillbaka sin dator efter tre år och jag känner många som köpt sin dator den vägen men det är väl olika från företag till företag. Eftersom nu denna möjlighet funnits länge kan du ju ta reda på hur de gjort tidigare.

MrIbra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 177
1038357
May 4, 2006 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Har ingen egen erfarenhet men vet att man INTE får behålla datorn efter att man betalat den varje månad under tre år vilket jag tycker blir dyrt i längden.

Känner en som köpt en sådan han betalar 450 kronor i månaden under tre år, tror det skulle vara ca 16500 men sen får han köpta ut den och + att pensionen drabbas.

Tycker du kan få mycket bättre för dem pengarna om du köper en dator helt på en gång.

Du betalar i 3 år, men får behålla den i ytterligare 2 år utan extra kostnad.
När totalt 5 år passerat har du möjlighet att köpa loss den för en billig peng.

Det går även att köpa loss redan efter 3 år eller byta in mot ett nyare paket, men då kostar det mer så klart. 🙂

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1038383
May 4, 2006 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vi betalade av i 3 år och sedan köpte loss den efter 3 år för en billig summa.
Sammanlagt så tjänade man en hel del på det.

Min morsa jobbar inom kommunen så det var därför vi fick erbjudandet.
Det enda negativa är att det är märkesdatorer och man får hella inte öppna och skruva i dem för då bryts garantin.

Det är ju helt klart bra grejjer för övrigt och mycket programvara brukar följa med, samt skrivare.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1038412
May 4, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Vi betalade av i 3 år och sedan köpte loss den efter 3 år för en billig summa.

Det enda negativa är att det är märkesdatorer och man får hella inte öppna och skruva i dem för då bryts garantin.

Det är ju helt klart bra grejjer för övrigt och mycket programvara brukar följa med, samt skrivare.

Kan du höra med henne hur det är med pensionen, ifall den drabbas?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1038474
May 4, 2006 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Cezar]Vi betalade av i 3 år och sedan köpte loss den efter 3 år för en billig summa.

Kan du höra med henne hur det är med pensionen, ifall den drabbas?

Ok.
Jag kan höra men troligtvis inte eftersom hon planerar att köpa en till sen.

Återkommer igen...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL