August 19, 2003
Tänkte plocka ihopa en ny dator för ca 10000kr.
Har inte hängt med på ett tag om vad som är bäst och stabilast.
Har inga alls bra erfarenheter av AMD men jag vet inte alls hur bra dom är idag, har däremot mycket bra erfaranheter av Intel. Sen har jag hört att det kommit ut 64bitars cpu. ÄR det bara AMD som har det och är det nått att ha? Om där e nogon vänlig själ som hade velat hjälpa mig med detta så hade jag blivit ytters glad.
Hade iallfall tänk mig att minst detta skulle vara med (om det är möjligt)
Behöver inte ha fakta om nått annat än det som står under.
Moderkort: ?
Cpu: 3 GHz
Ram: 1024 DDR
Hdd: 1 st 10000rpm (behöver inte vara mer än 10gig)
1 st 7200rpm (behöver inte vara mer än 100gig)
Grafikkort: ?
Nätverkskort: ?
Ljudkort: ?
Tar gärna emot tips om en bra 19" skärm också (ingår inte i priset ovan)
August 19, 2003
OM jag inte läst helt fel så arbetar den i 3000+ ?
Vet inte hur AMD's Ghz system funkar, har för mig att det inte är samma som Intel's iallfall.
Behöver inte vara en AMD heller, det bästa man kan få för dom pengarna vill jag ha =)
Behöver inte ens vara 3Ghz igentligen heller så länge den är snabbare än min P4 som står i min signatur.
March 15, 2002
Hanssabrother wrote: OM jag inte läst helt fel så arbetar den i 3000+ ?
Vet inte hur AMD's Ghz system funkar, har för mig att det inte är samma som Intel's iallfall.Behöver inte vara en AMD heller, det bästa man kan få för dom pengarna vill jag ha =)
Behöver inte ens vara 3Ghz igentligen heller så länge den är snabbare än min P4 som står i min signatur.
Vill du ha mycket för pengarna så bör du oavsett prisklass välja en AMD processor.
December 7, 2001
prolle ska va en socket939 som denna: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL om du nu vill ha max prestanda 8)
moderkort till denna har jag ingen koll på..
minne kan du ha 2 st: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
10000 varvaren: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
7200 varvaren: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Nätverkskort och ljudkort antar jag följer med i alla nyare moderkort..
ska kolla va detta kosta nu då...
EDIT: blev 14000 kr...
EDIT2: köp en sådan här prolle: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL lite billigare
och ett sånt här moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
nu ligger priset på 7800 kr..
May 28, 2003
Kan du inte tänka dig att behålla den cpu du har nu då? Den är juh faktiskt inte helt fel.
Mobo: Abit IC7 i875P ][ ~1200kr
Hårddisk 1: Western Digital Raptor 36GB 8MB SATA (10000RPM) ][ ~ 1000kr
Hårddisk 2: Maxtor DiamondMax 200GB 8MB (7200RPM) ][ ~ 1000kr
RAM: Corsair/TwinMOS/Kingston ][ ~ 2000kr
Grafikkort: ATI 9800Pro/XT (XT bättre) ][ ~2000/3300kr
Tänk på chassi, nätagg, cpu kylare, pasta etc också....
http://buggy.no-ip.com/ prisjämförelse.
April 5, 2003
Mobo: Epox värre nForce3, finns på komplett ][ ~1500kr
CPU: Athlon64 3200+ 1mb cache helst, annars är den med 512kb bra den med ][ ~2500kr
Hårddisk 1: Western Digital Raptor 36GB 8MB SATA (10000RPM) ][ ~ 1000kr
Hårddisk 2: Seagate 160GB 8MB S-ATA (7200RPM) ][ ~ 900kr
RAM: Corsair/TwinMOS/Kingston ][ ~ 2000kr
Grafikkort: ATI x800Pro ][ ~4200kr
Du får gärna berätta vilka dåliga erfarenheter du haft av AMD 😉 Som de är idag så ser ju en A64 likadan ut som en vanlig P4 och Prescott är ju kungen av värme, samt att just A64 trots sina ~1000mhz mindre i ren hastighet inte är slöare än en motsvarande P4 i fallet ovan en 3,2ghz'are då och med 1mb cache så skiljer de ändå 1200mhz fast Athlon64an är i alla fall snabbare på de mesta, de krävdes en P4 EE 3.2ghz för att vara snabbare än en 3200+ om man ska räkna på "motsvarande" mhz antal och EE'n kostar som 3 3200+ cpuer så... de säger väl sig självt 😉
August 19, 2003
Oj tackar för alla svaren =) Räknade inte med att så många skulle orka ta sig tiden =)
Som jag fattat det så är det Radeon alla rekomenderat som grafikkort.
Är det mycket bättre än Geforce nu eller? har fått för mig att det är mycket problem med fps drops osv med dom korten?
Passar denna hdd bra som en System disk då? Är den inte för stor? Western Digital Raptor 36GB 8MB SATA (10000RPM)
Sen vad gällande moderkort så har jag fått för mig att Nforce står för värstingarna där? Såg att någon rekomenderade det också.
Vad gällande mina erfarnheter med AMD är väll mest att man hört alla säga att dom blir mycket varmare och är mycket ostabilare.
Har själv en AMD Thunderbird 1000Mzh i min ena dator och har haft mycket problem med den datorn (sen om det beror på cpu'n vet jag inte)
Den startar om sig själv väldigt ofta, det kommer upp en blå ruta som försvinner snabbt som tusan och sen startas dator om. Har testat att pilla med det mesta med den datorn men inget har hjälpt. Och om man kollar på cpu'n så är det brännt runt om den. Kan det bara vara så att den behöver ny kylpasta?
Dock bör jag väll tillägga att jag upplever det som att Thunderbirden jobbar mycket snabbare än min p4 på 2.5Ghz. Windows startas upp snabbare och den känns allmänt snabbare att jobba med i Windows dock när det gäller spel så hänger den inte på p4'an (men det ska den väll inte göra heller) =)
På frågan om jag inte kan behålla min p4 cpu så är svaret nej. Vill ha två datorer och min p4 funkar alldeles utmärkt så den ska jag ha kvar som den är.
Tar gärna emot flera förslag så man har något att jämföra med =)
Edit: Bör kanske tillägga att jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt, men det är väll mest chassit och fläcktarna som påverkar det?
Dock så vet jag att Geforce FX's kort låter som tusan så sånna flygplans saker e jag inte intresserad av =)
May 28, 2003
Att AMD skulle vara varmare är en stor bluff. Den ska gå mycket stabilare och svalare i full load än Intel.
ATI ska du inte ha _om_ du tänker spela cs. Där är Nvidia mycket bättre. Annars får ATI korten mycket bättre prestanda i andra spel.
36 gig är nog lagom... För stor kan inte en hårddisk bli, det finns alltid mer skräp allt tanka 😉
Nforce3 är ett bra alternativ ja. Annars är Asus K8V-SE Deluxe K8T800 ett fint val.
August 19, 2003
LuckyLuke wrote: Att AMD skulle vara varmare är en stor bluff. Den ska gå mycket stabilare och svalare i full load än Intel.
ATI ska du inte ha _om_ du tänker spela cs. Där är Nvidia mycket bättre. Annars får ATI korten mycket bättre prestanda i andra spel.
36 gig är nog lagom... För stor kan inte en hårddisk bli, det finns alltid mer skräp allt tanka 😉
Nforce3 är ett bra alternativ ja. Annars är Asus K8V-SE Deluxe K8T800 ett fint val.
Jaha det va ju skit för det är just CS jag spelar mest.
Men jag har sett att ATI släpper nått kort där man får HL2 till, då måste det kortet funka bra till spelet tycker man 🙄
March 15, 2002
Hanssabrother wrote: [quote=LuckyLuke]Att AMD skulle vara varmare är en stor bluff. Den ska gå mycket stabilare och svalare i full load än Intel.
Jaha det va ju skit för det är just CS jag spelar mest.
Men jag har sett att ATI släpper nått kort där man får HL2 till, då måste det kortet funka bra till spelet tycker man 🙄
Själv så har jag haft ett Radeon 9800 pro och CS fungerade helt utan några som helst problem. Ett modekort baserat på nforce3 150 bör du inte satsa på, det presterar nämligen inte alls lika bra som moderkorten baserade på vias K8T800...
August 19, 2003
Hmm vet inte riktigt vad jag ska beställa men det ser ungefär ut så här:
Moderkort: (vet inte vilket jag ska välja)
Asus K8V-SE Deluxe K8T800 3DDR-DIMM 5PCI GBLAN SATA Raid Audio WiFi Socket754 ATX
EPoX EP-8KDA3+ nForce3 250 3DDR-DIMM 6PCI SATA Raid Audio GB-LAN Socket754 ATX
EPoX 8HDA3+ K8T800 2DDR-DIMM 5PCI Audio SATA Raid GB-LAN Socket754 ATX
CPU:
AMD Athlon64 3200+ 2000MHz/2.0GHz 1024kb bulk Socket754
Minne: x2
TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
Hdd:
Seagate Barracuda 7200.7 ST3120026AS 120Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
(Fick höra att 10000rpm'are är ostabila och låter mycket? Om inte det stämmer så.)
Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA
Grafikkort: (vet inte heller vilket jag ska välja)
Asus Radeon X800PRO 256MB DDR AGP
Asus Radeon 9600XT 128MB DDR AGP
PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP
(Som jag fattat det så sitter det ett bättre minne i 128MB än 256?)
(XT är bättre än PRO?)
(Är det stor skillnad mellan x800PRO och dom två andra? Priset skilljer ju sig rätt mycket)
Hade gärna velat ha åsikter om detta. Vilket av det som är godkänt eller om det är något ni hade valt annorlunda.
December 31, 2002
Jag tycker att Darkos förslag låter helt rätt! Ifall det får plats inom prisramen.
peppe20s förslag var dock riktigt kassa. Sämre harmoni mellan komponenterna och sämre komponenter.
När det gäller grafikkort är det ATi som gäller oavsett om du ska spela CS eller inte. Det finns fixar om det trots allt skulle bugga.
1 Guest(s)