Datorbutiken.com|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorbutiken.com
gzek
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2007 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller på att köpa i stort sett en ny dator då mitt psu i den gamla burken dog och tog processor och säkert nåt mer med sig i graven.

Beställde delarna från 2 ställen

Grafikkort och moderkort från Komplett.se och fick hem dessa på mindre än 2 dagar (i mellandagarna dessutom)

CPU och minnen beställde jag från Datorbutiken.com och det börjar jag ångra nu mer än någonsin.
Minnena var lite försenade och och det köpte jag de skulle få dem på fredagen samma vecka. De fick inga minnen på fredagen och jag var inte direkt förvånad. Man vet ju hur leverantörer kan vara. Jag tittade runt på andra sajter och hittade samma minnen 200kr billigare på Dustin, där de dessutom fanns på lager. Beslöt mig för att jag skulle ringa db och avbeställa minnena.
På tisdagen ringde jag till db (Måndag var röd dag) för att få höra "Vi kan inte svara idag för vi har utbildning". Mmm utbildning my ass. Jaja köpte detta med, unnar dom en "konferansresa" det var ju ändå jul.
Skickade frågan genom deras Kundtjänst på hemsidan samma kväll.
På tisdagen gick jag in och kollade om det hade hänt något. Loggade in och där det tidigare fanns ett preliminärt lev.datum sto det nu "Avvaktar nytt lev datum". Damn tänkte jag men tröck ändå på länken till minnena och där stod det "Finns i lager för omgående leverans". "WTF?".
Ringde upp kundtjänst och efter 30 min i kö (14 samtal före) fick jag svaret "Ehh jaha det verkar vara nån fördröjning bara...". Och som av ett mirakel när jag la på så hade min order uppdaterats till att både cpu och minnen fanns för plock på min order. Ok fine tänkte jag då har jag snart mina saker =D

Det blev onsdag och onsdag eftermiddag. kl 16:07 fick jag ett mail som sa : "Ärende: Leveransbekräftelse från datorbutiken.com".
Shit vad nice. Äntligen händer det lite. Kände direkt att jag varit lite för snabb i mitt dömande.

Det blir Torsdag morgon. Jag loggar in och nu har min order fått statusen "Levererad order". Mmm nice kanske redan under dagen då eftersom jag fick mailet igår. Beslöt mig för att ringa db och be om kollinummer så jag kan vara säker på att få grejjerna innan helgen.
30 min i kö igen (11 samtal före) och svaret :
"Njae jo det är lite missvisande det där. Dina saker är levereade ut från lagret så att dom kan packas men dom har inte skickats ännu. Dom kommer levereras under dagen. Du får kollinummret som ett mail när det skickas."
Ehh jaha ok tyckte jag fick lev bekräftelse dagen innan ? Men jaja det skall ju skickas under dagen så då slipper jag ha mina förbetalda saker liggandes på OK under helgen iaf... Skönt det...

Efter det samtalet kollade jag min mail. Wohoo jag hade fått svar på min fråga till kundtjänst.
"Din order är på väg så vi kan tyvärr inte ändra din order".
Ehh ok... Slump att dom väntar med att svara tills att ordern är "skickad" ? Fast det är klart... Ordern är ju inte skickad, de sa dom ju bara minuter innan på kundtjänsttelefonen. Så med andra ord så ljuger dom mig rakt i ansiktet i det där mailet...

Skit samma... Sakerna ska levereras under dagen det har dom lovat så jag är nöjd. Jag skulle ju få kollinumret i mailen med så då hinner jag få dem innan helgen. Då blir jag nöjd iaf.

Jo visst... Nu är kl 22:15 och jag har fortfarande inte fått något kollinummer. Antar att de inte hade lådor stora nog att packa ner en cpu och 2 minnen i !? eller kanske att det tog för lång tid ? De har ju bara haft 1.5 dag på sig sedan jag fick första beskedet om att ordern var skickad...

Har beställt ett fåtal saker från db förrut och tidigare har jag varit nöjd men detta är rent skamligt enligt mig. Orderstatusar man inte kan lita på, lögner från kundservice och snart 2 dagar för att få iväg ett paket från lagret till posten måste väl ändå vara rekord i långsamhet ?
Att statusen "Levererad" inte betyder att varan har gått till posten utan att den är lagd för plock är väl ändå det som är mest skrattretande (Även om jag har lätt för att hålla mig för skratt just nu).
Jag har haft mycket tålamod med dom (även om det kanske inte verkar så nu) och hade haft mer förståelse om man visat den minsta tillstymmelse till att bry sig om kunden. Dvs man ljuger inte för kunden. Hade de sagt att tex "Vi har lite ont om folk nu så det kan ta lite längre tid" eller vad det nu finns för anledning hade jag inte varit det minst uppretad men detta är skandal...

Någon mer som haft problem med Datorbutiken.com ?

Kortfattat :

Komplett *****
(5/5 för otroligt bra service, bra och snabba mail om exakt vad som händer med ordern, kände sig bra bemött och allt gick otroligt smidigt)

Datorbutiken.com *
(1/5 för att dom har en hemsida som "inte uppdateras", för att dom ljuger för kunderna och för att dom inte verkar veta vad som är upp och ner. Ingen koll på nånting känns det som...)

P.s. Informationen kundtjänsts öppetider på http://www.datorbutiken.com stämmer inte fick jag reda på när jag pratade med dom idag. De har öppet 09.30-11:00 och 13.00-16.00 Må-Fre. Alltså fler dagar och mer tid än vad de skriver. Alltså inte ens en sak som kan få kunderna gladare har dom lyckats uppdatera.

Jaja ska sluta gnälla nu. 😛

/Jhonny

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1107465
January 4, 2007 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

kan bara verifiera dina stjärnor

datorbutiken *
komplett *****
(och komplettera)
dustin/home ****

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1107552
January 5, 2007 - 6:02 am
sp_Permalink sp_Print

Beställ aldrig produkter som inte finns i lager...
DB brukar vara lite sämre med leveranstider än komplett/dustin men är oftast hyfsat snabba men då krävs det att produkterna finns i lager, samma gäller vilken butik som helst.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
1107555
January 5, 2007 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört samma visa från flera andra när det gäller datorbutiken.com. Därför har jag aldrig beställt saker därifrån så jag har ingen erfarenhet från dom. Däremot har jag beställt väldigt mycket grejer från Komplett och alltid fått mina grejer inom ett par dagar. Jag ser alltid till att jag endast beställer saker som finns på lager och jag har aldrig väntat mer än 3 dgr från komplett. Även då jag beställt på söndagar.

gzek
Medlem
Forum Posts: 16
1107613
January 5, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Beställ aldrig produkter som inte finns i lager...

Att dom inte fanns på lager har jag inte ens räknat med. Är inte därför jag känner mig illa behandlad. Att vänta på produkter från deras leverantör är inget som dom egentligen kan styra över. Är hur jag blivit behandlad nu efterråt.

Kan nu säga att jag ringde dem i morse och fick svaret att sakerna packats igår eftermiddag och att de borde gå med posten nu på morgonen. Min order är uppdaterad med ett kollinummer men posten har ännu inte mottagit nånting (kollat mot kollinummer på deras hemsida) så det är ännu inte levererat med andra ord.

Edit : Liten update av hur det gått nu såhär på eftermiddagen.
De har faktiskt lyckats få iväg sakerna till posten. Men de har fått iväg dem så sent så mina förbetalda varor får övernatta ensamma på ett tomt postcenter nånstans i Skåne tills på måndag eller så.

Med andra ord, för att kortfatta lite.
*Tisdag förmiddag ändras statusen på minnena på deras hemsida till "Finns i lager för omgående leverans" dock ej min på min order...
*Onsdag. 1607 fick jag ett mail om att min order var levererad (dvs till plock avdelningen)
*Torsdag morgon kl 08:11 ändras statusen på deras hemsida till att min order är levererad (från och med då har jag kunnat returanmäla varor som inte ens lämnat deras lager...)
*Fredag morgon har jag fått ett Kollinummer på min order på deras sida. Posten i sin tur får inte mitt paket förrän efter kl 15:00.

Så nästan 4 dagar för att leverera saker som finns i lager. + lögner etc.

Mitt betyg står fast vid 1/5. Riktigt illa.

Marinus
Medlem
Forum Posts: 45
1109080
January 9, 2007 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Beställde just ett nätagg plus ett chassi därifrån.

Leveransen gick bra, men jag märkte senare att jag inte hade fått alla sladdar till nätagget.

Så jävla störande, har man en dator som väntas på att bli ihopplockad men inget fungerande nätagg.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1109116
January 10, 2007 - 4:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har beställt ett fåtal gånger från db när jag känt mig lite fattig, har väl inte vart någon rekordsnabb levereans precis, men fungerat tillfredsställande..

Nu köper jag ALLTID! saker från Komplett/Dustinhome oavsett om det skiljer 500:- från någon annan skräpbutik, man får heltenkelt vad man betalar (oftast ialla fall)

Som senast när jag beställde från dustin. Ca 08:45, ca 09:25 har jag ett mail 'din order är påväg' kallar man det service? Och 3 dagar senare har jag paketet i min famn p.g.a att jag bor i Kiruna (hatar ÅNGE)

Vet som inte om jag tillför så mycket, men men...

God natt på er alla.

Edit: gzek när du får ett kolli nummer har dom skickat, men posten uppdaterar inte direkt.. Kollar man 3-7h efter man fått kolli id brukar det finnas lite info...

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1109117
January 10, 2007 - 4:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig haft problem med datorbutiken.com, däremot tog leveransen en dag längre än från komplett.
Vid de returärenden jag gjort har datorbutiken varit snabbare än komplett, men detta kan ju variera beroende på produkt och så vidare.

Jag handlar dock hellre på komplett ändå (speciellt nu efter de har öppnat hämtbutiken här i Stockholm).

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1109220
January 10, 2007 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Jag har aldrig haft problem med datorbutiken.com, däremot tog leveransen en dag längre än från komplett.
Vid de returärenden jag gjort har datorbutiken varit snabbare än komplett, men detta kan ju variera beroende på produkt och så vidare.

Jag handlar dock hellre på komplett ändå (speciellt nu efter de har öppnat hämtbutiken här i Stockholm).

Samma för mig med, har aldrig haft problem med DB.com och har faktiskt gjort flest affärer med dem av alla ställen..

Komplett som alla hyllar hela tiden tycker inte jag är så speciellt bra, som nu senaste i söndags så beställde jag lite små grejor, inge märkvärdigt och allt i lager, och ordern skickades först nu idag runt 12:00 tror jag. Alltså nästan tre arbetsdagar för att packa lite små saker, nja inget jag hyllar dem för.

Däremot Dustin är riktigt bra för det mesta..

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1110844
January 15, 2007 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote:

datorbutiken ****
komplett ***
dustin/home ****
minnie - (inga)

Har sällan haft problem med de stora butikerna. Hände en incident för några år sedan på komplett, därav betyg 3. Har för tillfället stora problem med en mindre butik, minnie. Har troligtvis förlorat 1200kr om inte något mirakulöst händer :-?. Aldrig mer köp på Internet, isf bara av de största, och ALDRIG mer i förskott.

/Dani

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1110856
January 15, 2007 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller totalt med db.com ÄR sega! Och skickar ut så konstiga mail om ordern helatiden!
Beställde faktiskt ett nätagg därifrån förra vecka tror jag! Varan fanns i lager och jag gjorde beställningen på söndag kväll så då tänkte man ju att då har dom gott om tid på måndag att ta hand om det, men så verkade det inte vara! På tisdagen började deras underliga mail strömma in order skickad, här är kollinummret bla, bla. MEN när man gick in på posten.se och skulle spåra paketet så existerade inte ens mitt paket! Mycket underligt tänkte jag, aja det kanske inte har hunnit uppdaterats än kollade sedan på Ons morgon fortfarande inget paket med det där kolli nummret sedan på eftermiddagen när jag kollade då stod det att det var i malmö och sorterades eller ngt, fick sedan paketet på Torsdag.

Så nog är dom slöa där!

Bjornstrom
Member
Medlem
1110911
January 16, 2007 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag skulle få betygsätta internetshoppar skulle det se ut så här ungefär. Tog bara några jag fick upp i skallen nu direkt.

Dustinhome 5/5: Skickar varar inom någon timme efter beställning, bra support vid problem. Inget att anmärka. Även skönt med gratis frakt vid beställning över 500:-

Komplett 4/5: Rätt snabb att skicka ut varorna, men deras support kan vara lite dålig ibland. Men det löser sig alltid.

Webhallen 3/5: Billiga vilket är ett plus, men då det oftast tar 2-5 dagar för dom att skicka varor som finns på lager så blir det ett stort minus.. Man vill ha det man beställt fort. Faktura som betalsätt är dock skönt ibland.

Datorbutiken 3.5/5: ungefär som webhallen dock lite snabbare. Deras support är heller inte den bästa men det fungerarar.

Itservice 1/5 VARNING!!: denna butik är allt den inte ska vara. Tar lång tid innan dom skickar varor, missor ofta att skicka med allt.. Fakturerar en före man fått varorna.. Sämst support.... VARNING!!!

Inwarehouse 4/5: snabb att leverera varor och bra support..

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1110916
January 16, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Dustin är absolut snabbast, men det kanske beror på att jag bor i stockholm, jag brukar få det jag beställer dagen efter och vore det inte för postens märkliga regler gällande privatpersoner (trots samma kostnad) så skulle jag få paketen efter ett par timmar då det brukar skickas som lokalt företagspaket.

Bjornstrom
Member
Medlem
1110919
January 16, 2007 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Dustin är absolut snabbast, men det kanske beror på att jag bor i stockholm, jag brukar få det jag beställer dagen efter och vore det inte för postens märkliga regler gällande privatpersoner (trots samma kostnad) så skulle jag få paketen efter ett par timmar då det brukar skickas som lokalt företagspaket.

Varför inte beställa företagspaket då? Kostar det mer?

aa32
Medlem
1110925
January 16, 2007 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är som sagt att posten vägrar dela ut företagspaket till privatpersoner, trots att man betalar samma frakt. Hempaket kostar näsan dubbelt så mycket.

Förrut så delades företagspaket ut även till privatpersoner, men det är 5-6 år sedan det försvann.

Bjornstrom
Member
Medlem
1110936
January 16, 2007 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Problemet är som sagt att posten vägrar dela ut företagspaket till privatpersoner, trots att man betalar samma frakt. Hempaket kostar näsan dubbelt så mycket.

Förrut så delades företagspaket ut även till privatpersoner, men det är 5-6 år sedan det försvann.

Hur ska posten veta om du är privatperson eller inte?
Finns ju många som kör företag hemma..

aa32
Medlem
1110954
January 16, 2007 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=aa32]Problemet är som sagt att posten vägrar dela ut företagspaket till privatpersoner, trots att man betalar samma frakt. Hempaket kostar näsan dubbelt så mycket.

Hur ska posten veta om du är privatperson eller inte?
Finns ju många som kör företag hemma..

Det är inte mitt påhitt så du får prata med posten om det, beställer man genom företaget skriver man väl företags namnet någonstans. Jag tycker som sagt det är knäppt, särskilt som posten tar samma fraktkostnad oavsett utan att köra ut paketet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 298
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL