Datorbutiken har gjort det igen...|Page 3|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorbutiken har gjort det igen...
Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408569
September 9, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde kunna lösa sig innan det behöver gå så här långt egentligen. Jag vill ha svar från ARN och konsumentvägledningen innan jag gör något mer.

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408710
September 9, 2003 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ni har helt rätt allihopa. När man lämnar sin rostiga Volvo modell 1984 på reparation så ska man självklart få tillbaka den i nyskick med 0 mil på mätaren. Det var ju faktiskt en ny bil man köpte från början.

förstår inte hur det inte kan finnas en enda NH-läsare som förstår det orimliga i det ni säger.. förutom jag då 🙄

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408737
September 9, 2003 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Men CLn, det var ett halvår gammalt grafikkort jag lämnade in. Ett grafikkort där garantin gäller.
Vad har det med en 20 år gammal bil att göra?
Ingen garanti räcker i 20 år.
Det hade vart skillnad om garantin på mitt grafikkort gått ut för 19 år sedan!

För övrigt så tror jag att detta ärende kommer vara avslutat imorgon, då de idag ringde från db. Tyvärr var jag inte hemma men jag ska ringa dem så fort jag vaknar imorn så ska det nog kunna reda ut sig detta!

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408753
September 9, 2003 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

CLn wrote: ni har helt rätt allihopa. När man lämnar sin rostiga Volvo modell 1984 på reparation så ska man självklart få tillbaka den i nyskick med 0 mil på mätaren. Det var ju faktiskt en ny bil man köpte från början.

förstår inte hur det inte kan finnas en enda NH-läsare som förstår det orimliga i det ni säger.. förutom jag då 🙄

Eh .... damp.

Tror du verkligen på det du själv sitter och säger?
Det är ju givet att han ska ha ett nytt kort om det han fick av db inte är fungerande. Det är ju för fan fel på varan, inte han som har haft sönder det.

Sen att de skickar ett kort som är av sämre prestanda, bara för att det är likvärdigt i pris. Det tyder på grov arrogans och snålhet. De bör inte driva en datorbutik om de ej vill "tillfredsställa" kunderna.

Okej, han köpte från början ett Ti4200, och fick 9500Pro i retur första gången. Men varför skickar de honom en bättre vara från början, om de nu ska bitcha om det nu?

Näe, lägg ner datorbutiken och höj komplett.se till skyarna i stället.

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408760
September 9, 2003 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, bytar exempel. En nyare bil, säg 1 år gammal. Du har fortfarande 2 års nybilsgaranti kvar, och bilen ifråga har ett tillverkningsfel. Styrleden fram är dåligt konstuerad och måste bytas (volvo s80, första årsmodellen).

Du har kört 4000 mil med bilen, du har rökt i bilen, den är smutsig och tidigare dåligt tvättad så att den har tvättrepor överallt. Slitna däck, du har aldrig servat den, osv osv. Alltså en bil i normalt skick efter 1 år. Ska du då ha tillbaka en ny bil i originalförpackning (jaja bilar har ingen förpackning) med 0 mil på mätaren? Nej, du får tillbaka bilen i det skick du lämnade in den, fast med felet åtgärdat. Vi har haft oändligt många liknande fall där folk vill ha helt nya bilar för att vi har fixat garantifel, och vi suckar högre och högre för varje gång.

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408776
September 9, 2003 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote:
Må DB brinna i helvetet 😡 👿 :arg:

CasO wrote: STÄMMA DB

och så vidare... mogen nivå vi har på NH. Lite lunarstorm över det hela, fast till synes helt utan moderatorer 🙄

Lurifax wrote: Men jag har kikat runt i lite lagar och enligt konsumentköplagen har man vid garantiärende rätt till en massa olika saker...
"När det är fel på varan
har du rätt att:
vänta med att betala,

Det där har du hittat på konsumentverkets hemsida. Läs konsumentköplagen istället, den hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/.....900932.HTM

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408777
September 9, 2003 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

CLn wrote: och vi suckar högre och högre för varje gång.

Och verkar få lägre och lägre intelligens för varje gång också.
Få in i din lilla skalle att, enligt konsumentlagen, ska han få en ny produkt.
Det står ju svart på vitt ...

Dessutom har jag aldrig lyckats röka och smutsa ned i ett grafikkort.

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408786
September 9, 2003 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote:
Få in i din lilla skalle att, enligt konsumentlagen, ska han få en ny produkt.
Det står ju svart på vitt ..

Du får gärna visa mig och alla andra var det står någonstans.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408793
September 9, 2003 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax skrev ju det ovan,

"När det är fel på varan
har du rätt att:
vänta med att betala,
kräva att felet avhjälps, (reparation)
kräva en ny, felfri vara
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
få skadestånd"

Blind också? haha,...

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408799
September 9, 2003 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Blind också? haha,...

Verkar vara du som är blind, läs vad jag skrev istället:

CLn wrote:
Det där har du hittat på konsumentverkets hemsida. Läs konsumentköplagen istället, den hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/.....900932.HTM

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408802
September 9, 2003 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Orka läsa igenom det där drabblet, bara massa gay-paragrafer.

Hur som helst, när jag har skickat tillbaka varor som det varit fel på så har jag alltid fått en helt ny tillbaka. Dock så handlar jag inte på datorbutiken, men dom verkar ju inte vara så trevliga och bra som många andra butiker. Speciellt inte vad gäller returer och så vidare.

Det är ju tur att jag valde komplett när jag köpte min första egna dator för 2 år sedan, annars hade jag nog fortfarande väntat på leverans. 😀

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408806
September 9, 2003 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har läst igenom texten, står ju fan inget mer vettigt än vad det står i det som Lurifax klistrade in.

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408812
September 9, 2003 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

att det är vettigt vet jag redan att ni inte tycker. Jag utmanar er dock att hitta nånstans att man har rätt till en helt ny vara när nåt gått sönder.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408821
September 9, 2003 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

okidoki

Avatar
Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
September 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408832
September 9, 2003 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok grabbar. Från och med nu tar ni det väldigt passivt!
Jag vill inte se några fler spydigheter eller smutskastning.
Har rensat dem inlägg som jag ansåg vara absolut värst.

Har ni några fler inlägg som bör tittas på.
PM eller maila mig.
Tack, ha en trevlig kväll.

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408847
September 9, 2003 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

CLn wrote:

Det där har du hittat på konsumentverkets hemsida. Läs konsumentköplagen istället, den hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/.....900932.HTM

Ja, på den sida som förklarar konsumentköplagen. För oss vanliga svenssons som inte riktigt förstår paragrafsvenska that is...

Ditt exempel om bilen är fortfarande värdelöst med tanke på att det GÅR att byta delar på en bil...
Ditt exempel skulle kunna jämföras med att jag lämnade in hela min dator till db, och att det var gfxet som det var fel och de bara bytte gfxet... Och att jag då skulle kräva en ny dator för det hela...
Det är inte samma sak CLn, eller hur?
Hade det på mitt kort vart fläkten som var trasig skulle jag helt klart accepterat att kortet hade en ny fläkt då det kom tillbaka, då hade jag inte klagat ett dyft, om det fungerat normalt.

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408854
September 9, 2003 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det måste ju ändå vara bättre att kolla på sidan som förklarar konsumentköplagen. Den sidan har ju utbildade jurister inom ämnet satt ihop för att just kunderna ska förstå deras rättigheter.
Antar att det är §26 du vill att vi ska titta under.
"Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren."
Reparation har dem inte gjort, och då är det omleverans som gäller. Och som förklaringen säger, en ny, felfri vara.
Ok att du är db-fan, men vad lagen säger måste du ändå kunna hålla med om...

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408857
September 9, 2003 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller fullständigt med.

CLn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
408890
September 9, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hur konsumentverket tolkar lagen är upp till dem.. lagen är utformad av jurister, till skillnad från konsumentverkets tolkning. Den är formulerad på så vis att det ska vara svårt att misstolka, därav det exakta språket som kan vara svårt att förstå för vissa. Att den omlevererade produkten måste vara ny och oöppnad nämns inte i lagen, dessutom kan åtgärden ifråga även betecknas som just åtgärd av fel.

För att sammanfatta det hela: Jag tycker inte att det är logiskt att kräva ett oöppnat kort när man inte själv har reklamerat ett sånt, och det väsentliga är att felet har åtgärdats. Kortet fungerar väl nu?

Jag tror helt enkelt att för att du inte fick behålla ditt 9500pro eller bättre hittade du andra fel i ren frustration. Du hade väl inte klagat om du fått ett 9800 utan kartong?

Personligen slänger jag allt vad förpackningar heter. Dom tar bara upp onödig plats i skåpet.

Och att kalla mig DB-fan är som att kalla icke-rasister för negerälskare...

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
408933
September 9, 2003 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Förpackningar sparar man, just med tanke på att de kanske ska skickas tillbaka vid en retur eller om kortet ska säljas, så är det ett mervärde att ha originalkartong.

Som jag sagt till db.se och jag tror även att jag skrivit det här. Det är klart jag accepterat ett kort som var bättre än det jag hade. Oavsett om det var begagnat eller öppnat. Ett begagnat bättre kort ligger på samma nivå i värde som ett sämre nytt kort.

Och du jag har ingen aning om kortet funkar eller inte. Jag tänker inte sätta in det förens ärendet är avslutat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 184
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL