April 8, 2003
ni har helt rätt allihopa. När man lämnar sin rostiga Volvo modell 1984 på reparation så ska man självklart få tillbaka den i nyskick med 0 mil på mätaren. Det var ju faktiskt en ny bil man köpte från början.
förstår inte hur det inte kan finnas en enda NH-läsare som förstår det orimliga i det ni säger.. förutom jag då 🙄
October 27, 2002
Men CLn, det var ett halvår gammalt grafikkort jag lämnade in. Ett grafikkort där garantin gäller.
Vad har det med en 20 år gammal bil att göra?
Ingen garanti räcker i 20 år.
Det hade vart skillnad om garantin på mitt grafikkort gått ut för 19 år sedan!
För övrigt så tror jag att detta ärende kommer vara avslutat imorgon, då de idag ringde från db. Tyvärr var jag inte hemma men jag ska ringa dem så fort jag vaknar imorn så ska det nog kunna reda ut sig detta!
September 1, 2002
CLn wrote: ni har helt rätt allihopa. När man lämnar sin rostiga Volvo modell 1984 på reparation så ska man självklart få tillbaka den i nyskick med 0 mil på mätaren. Det var ju faktiskt en ny bil man köpte från början.
förstår inte hur det inte kan finnas en enda NH-läsare som förstår det orimliga i det ni säger.. förutom jag då 🙄
Eh .... damp.
Tror du verkligen på det du själv sitter och säger?
Det är ju givet att han ska ha ett nytt kort om det han fick av db inte är fungerande. Det är ju för fan fel på varan, inte han som har haft sönder det.
Sen att de skickar ett kort som är av sämre prestanda, bara för att det är likvärdigt i pris. Det tyder på grov arrogans och snålhet. De bör inte driva en datorbutik om de ej vill "tillfredsställa" kunderna.
Okej, han köpte från början ett Ti4200, och fick 9500Pro i retur första gången. Men varför skickar de honom en bättre vara från början, om de nu ska bitcha om det nu?
Näe, lägg ner datorbutiken och höj komplett.se till skyarna i stället.
April 8, 2003
ok, bytar exempel. En nyare bil, säg 1 år gammal. Du har fortfarande 2 års nybilsgaranti kvar, och bilen ifråga har ett tillverkningsfel. Styrleden fram är dåligt konstuerad och måste bytas (volvo s80, första årsmodellen).
Du har kört 4000 mil med bilen, du har rökt i bilen, den är smutsig och tidigare dåligt tvättad så att den har tvättrepor överallt. Slitna däck, du har aldrig servat den, osv osv. Alltså en bil i normalt skick efter 1 år. Ska du då ha tillbaka en ny bil i originalförpackning (jaja bilar har ingen förpackning) med 0 mil på mätaren? Nej, du får tillbaka bilen i det skick du lämnade in den, fast med felet åtgärdat. Vi har haft oändligt många liknande fall där folk vill ha helt nya bilar för att vi har fixat garantifel, och vi suckar högre och högre för varje gång.
April 8, 2003
macrus wrote:
Må DB brinna i helvetet 😡 👿 :arg:
CasO wrote: STÄMMA DB
och så vidare... mogen nivå vi har på NH. Lite lunarstorm över det hela, fast till synes helt utan moderatorer 🙄
Lurifax wrote: Men jag har kikat runt i lite lagar och enligt konsumentköplagen har man vid garantiärende rätt till en massa olika saker...
"När det är fel på varan
har du rätt att:
vänta med att betala,
Det där har du hittat på konsumentverkets hemsida. Läs konsumentköplagen istället, den hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/.....900932.HTM
September 1, 2002
CLn wrote: och vi suckar högre och högre för varje gång.
Och verkar få lägre och lägre intelligens för varje gång också.
Få in i din lilla skalle att, enligt konsumentlagen, ska han få en ny produkt.
Det står ju svart på vitt ...
Dessutom har jag aldrig lyckats röka och smutsa ned i ett grafikkort.
September 1, 2002
Lurifax skrev ju det ovan,
"När det är fel på varan
har du rätt att:
vänta med att betala,
kräva att felet avhjälps, (reparation)
kräva en ny, felfri vara
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
få skadestånd"
Blind också? haha,...
April 8, 2003
Dinos wrote: Blind också? haha,...
Verkar vara du som är blind, läs vad jag skrev istället:
CLn wrote:
Det där har du hittat på konsumentverkets hemsida. Läs konsumentköplagen istället, den hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/.....900932.HTM
September 1, 2002
Orka läsa igenom det där drabblet, bara massa gay-paragrafer.
Hur som helst, när jag har skickat tillbaka varor som det varit fel på så har jag alltid fått en helt ny tillbaka. Dock så handlar jag inte på datorbutiken, men dom verkar ju inte vara så trevliga och bra som många andra butiker. Speciellt inte vad gäller returer och så vidare.
Det är ju tur att jag valde komplett när jag köpte min första egna dator för 2 år sedan, annars hade jag nog fortfarande väntat på leverans. 😀
October 27, 2002
CLn wrote:
Ja, på den sida som förklarar konsumentköplagen. För oss vanliga svenssons som inte riktigt förstår paragrafsvenska that is...
Ditt exempel om bilen är fortfarande värdelöst med tanke på att det GÅR att byta delar på en bil...
Ditt exempel skulle kunna jämföras med att jag lämnade in hela min dator till db, och att det var gfxet som det var fel och de bara bytte gfxet... Och att jag då skulle kräva en ny dator för det hela...
Det är inte samma sak CLn, eller hur?
Hade det på mitt kort vart fläkten som var trasig skulle jag helt klart accepterat att kortet hade en ny fläkt då det kom tillbaka, då hade jag inte klagat ett dyft, om det fungerat normalt.
October 27, 2002
Det måste ju ändå vara bättre att kolla på sidan som förklarar konsumentköplagen. Den sidan har ju utbildade jurister inom ämnet satt ihop för att just kunderna ska förstå deras rättigheter.
Antar att det är §26 du vill att vi ska titta under.
"Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren."
Reparation har dem inte gjort, och då är det omleverans som gäller. Och som förklaringen säger, en ny, felfri vara.
Ok att du är db-fan, men vad lagen säger måste du ändå kunna hålla med om...
April 8, 2003
hur konsumentverket tolkar lagen är upp till dem.. lagen är utformad av jurister, till skillnad från konsumentverkets tolkning. Den är formulerad på så vis att det ska vara svårt att misstolka, därav det exakta språket som kan vara svårt att förstå för vissa. Att den omlevererade produkten måste vara ny och oöppnad nämns inte i lagen, dessutom kan åtgärden ifråga även betecknas som just åtgärd av fel.
För att sammanfatta det hela: Jag tycker inte att det är logiskt att kräva ett oöppnat kort när man inte själv har reklamerat ett sånt, och det väsentliga är att felet har åtgärdats. Kortet fungerar väl nu?
Jag tror helt enkelt att för att du inte fick behålla ditt 9500pro eller bättre hittade du andra fel i ren frustration. Du hade väl inte klagat om du fått ett 9800 utan kartong?
Personligen slänger jag allt vad förpackningar heter. Dom tar bara upp onödig plats i skåpet.
Och att kalla mig DB-fan är som att kalla icke-rasister för negerälskare...
October 27, 2002
Förpackningar sparar man, just med tanke på att de kanske ska skickas tillbaka vid en retur eller om kortet ska säljas, så är det ett mervärde att ha originalkartong.
Som jag sagt till db.se och jag tror även att jag skrivit det här. Det är klart jag accepterat ett kort som var bättre än det jag hade. Oavsett om det var begagnat eller öppnat. Ett begagnat bättre kort ligger på samma nivå i värde som ett sämre nytt kort.
Och du jag har ingen aning om kortet funkar eller inte. Jag tänker inte sätta in det förens ärendet är avslutat.
2 Guest(s)