October 14, 2002
hej ja fick ett nytt moderkort för 3 dagar sen.. å när man petat in allt å ska fixa me datorn så står det CMOS BATTERLY LOW ... bytte batteri samma skit.. så ja ringer db å säger att ja vill lämna tilbaka det.. ja får veta att ja ska gå in på deras hemsida å fylla i ett formulär.
Idag fick ja mail tillbaka från dom å där står det massa grejjer om hur man ska göra för att skicka tillbaka det... men ja fattar INGENTING av de som står typ.. dom krånglar ju som fan... nån annan som har lämnat tillbaka nått till DB å kan förklara lite lättare om hur man ska göra?
November 4, 2002
oizo wrote: hej ja fick ett nytt moderkort för 3 dagar sen.. å när man petat in allt å ska fixa me datorn så står det CMOS BATTERLY LOW ... bytte batteri samma skit.. så ja ringer db å säger att ja vill lämna tilbaka det.. ja får veta att ja ska gå in på deras hemsida å fylla i ett formulär.
Idag fick ja mail tillbaka från dom å där står det massa grejjer om hur man ska göra för att skicka tillbaka det... men ja fattar INGENTING av de som står typ.. dom krånglar ju som fan... nån annan som har lämnat tillbaka nått till DB å kan förklara lite lättare om hur man ska göra?
Du kanske ska posta mailet så vi kan översätta det åt dej..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
October 14, 2002
ok här kommer de STORA mailet
Returbegäran DatorButiken.com, http://www.datorbutiken.com
Du har begärt retur av MSI648MAXGB med RETURANLEDNING enligt begäran.
Vid begäran om retur med stöd i distansavtalslagen gäller bla att varan vid
returtillfället
skall vara i väsentligen oförändrat skick för att återköp skall godkännas av
oss.
För mera info kring distansavtalslagen - se vår hemsida.
Oavsett returanledning gäller våra returvillkor i fall de är tillämpliga,
exempelvis de punkter som rör emballage och fraktsätt.
Nedanstående gäller i fall du begärt retur av defekt vara för
garantibyte/-reparation.
Vi har beviljat ett returnummer, 80419022
Detta nummer är giltigt i maximalt 14 dagar från idag.
Efter det blir returnummret ogiltigt, se punkt 4 nedan.
Spara detta nummer då det är med hjälp av detta samt ditt Kundnummer vi hanterar
och svarar på frågor
rörande din retur. Alla frågor som skickas i returärenden skall skickas från
vårt formulär för returförfrågningar
på vår hemsida http://www.datorbutiken.com/. De måste även förses med både
korrekt Returnummer samt Kundnummer då de
i annat fall lämnas obesvarade.
PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING!
Vi ber dig extra noga uppmärksamma punkt 2 samt punkt 5 i våra returvillkor då
det på senare tid anlänt många varor till oss för åtgärd emballerade på allt
annat än godtagbart sätt. En hårddisk som skickas i en Jiffy-påse är i mer än
50% av alla fall vid mottagandet behäftad med synliga skador, som exempelvis
skadade hörnor, knäckta kontakter och liknande, vilket i samtliga fall skulle
undvikas med korrekt emballage. Övriga 50% är ofta behäftade med andra icke
synliga skador såsom lösa delar inne i disken. Samtliga dessa typer av defekter
vilka orsakas av otillräckligt emballage lämnas utan åtgärd med kostnader för
dig som kund som följd. Vi påför i fall som ovan dig utlagda fraktkostnader
samt hanteringsavgift motsvarande felsökningsavgift, 200:- exkl moms.
Vi ber om ursäkt om dessa villkor uppfattas som hårda, men det är inte längre
möjligt för oss att ta den tid och de kostnader som uppstår i dessa fall, och
vid korrekt emballage kommer returen att kunna hanteras snabbare, och helt utan
kostnad för dig som kund. Observera att korrekt emballage gäller samtliga typer
av varor, och att du alltid kan kontakta oss innan du skickar in varan om du är
osäker.
Ditt Kundnummer är ****
Vi ber dig iakttaga följande i samband med retur till oss:
1. OBS! Transportskadade varor hanteras INTE av DatorButiken.com.
Varor som mottagits med transportskada skall anmälas till
speditören, vanligtvis posten, inom 7 dagar från mottagandet.
2. Emballera varan väl vid återsändandet, helst i originalemballage,
samt erforderlig mängd ytteremballage i syfte att hålla
både varan samt originalemballaget fritt från skador vilka
kan uppstå i samband med transport/märkning till oss.
Om varan levererats från oss i ESD-emballage skall
varan även returneras till oss i ESD-emballage.
Varor som skickas till oss i undermåligt emballage
skickas tillbaka utan åtgärd, och därmed kan garantin
på varan anses som förverkad. Fråga oss om du är osäker!
För mer info kring detta, se punkt 5.
3. Bifoga samtliga till komponenten hörande drivrutiner,
manualer, kablar, ev mjukvara etc. Bifoga även kopia
av originalfakturan.
OBS! Varan skall vara oss tillhanda innan garantitidens utgång!
Garantitiden räknas från fakturadatum.
4. Märk försändelsen TYDLIGT utanpå med returnummer enl ovan.
Återigen - märk eller etikettera ej originalemballaget!
Gods som ej är märkt med av oss godkänt returnummer
skickas tillbaka utan åtgärd.
5. Skicka ALLTID försändelser till oss som PAKET!
Detta dels då datorkomponenter kan skickas som brev, dels
då brevförsändelser ej kan spåras då de saknar kollinummer.
Vi accepterar EJ brevförsändelser i någon form. Detta gäller även
varor endast emballerade i sk Jiffy-påsar då dessa ej utgör tillräckligt
skydd mot stötar och annan yttre påverkan vilket kan förvärra felet.
OBS! Detta gäller även alla former av rekommenderade försändelser.
6. För varor som EJ är defekta eller på annat sätt ej omfattas av garanti
debiteras hanteringsavgift motsv 200:- exkl moms, dvs 250:- inkl moms, samt
kostnader för leverans.
Se därför till att felet på den vara du returnerar är väl dokumenterat. Denna
debitering
utgår även i de fall då felbeskrivning på komponent eller fakturakopia
saknas.
7. Tillse att varans fel är väl dokumenterat, både vid returbegäran
och i försändelsen. Vara som skickas till oss utan felbeskrivning
returneras mot hanteringsavgift 200:- exkl moms, dvs 250:- inkl moms, samt
kostnader för leverans.
8. Slutligen - skicka varan enligt ovan, som PAKET, till
DatorButiken.com
Önsvala gård
245 93 Staffanstorp
Normal hanteringstid på retur är ca 1,5-2 veckor, dock kan högre belastning
tidvis orsaka längre hanteringstid.
Vill du veta hur långt framskriden hanteringen av din retur är använder du vårt
formulär för returförfrågningar.
Iakttag även att varor som ej längre ingår i vårt ordinarie
sortiment, alternativt inköpts längre tillbaka än 30 dagar från
ankomst till oss, måste skickas vidare till vår leverantör för åtgärd
varför returhanteringstiden i sådana fall kan vara längre.
Med vänliga hälsningar,
Returavdelningen på DatorButiken.com
October 27, 2002
Oizo, kort sagt:
Packa ihop paketet som du fick och lägg med en kopia på fakturan PLUS en felbeskrivning i paketet... sen förseglar du allt bra...
Sen skriver du adress och hela kittet.. sen skriver du RETURNUMRET VÄL SYNLIGT på paketet (ja PÅ paketet någonstans)...
sen posta det som PAKET... endast PAKET funkar...
vill du att DB ska betala frakten får du skicka mail till dom och kräva det INNAN du postar paketet så skickar dom nån slags betald post lapp vettefan:)
1 Guest(s)